Hej alla!
Jag ska bygga ut mitt eternithus. Det är ett tvåplanshus med brutet tak. Tanken är att jag ska förlänga huset från kortsidan.

Nu till min fråga vad ska jag ha för fasadpanel?

Jag har några förslag. Vad tror ni om nedanstående förslag? Pris? Kvalitet? Utseende? Underhåll? Jag skulle också vilja ha länkar till sidor där dessa olika material säljs gärna fysiska affärer där man kan känna och klämma på materialet. Jag vill att det ska vara så likt eterniten som möjligt alternativ rent estetiskt smälta ihop med eterniten. Ju bättre kvalitet och ju mindre underhåll som krävs ju bättre är det. Priset är sekundärt även om det självklart spelar roll i slutändan så betalar jag gärna för kvalitet och hållbarhet.


1. Glasfiberplattor som görs som kopior på befintliga plattor. Det var en annons på blocket. Dock har den annonsen försvunnit. Någon som vet något om dessa? Går det att får tag på? Någon som testat? Kvalitet? Underhåll? Utseende?

Edit : annonsen var tillbaka på blocket men frågorna om dessa kvarstår. Länk till annonsen; https://www.blocket.se/vi/89093776.htm

2. Fibercementplattor. Dessa har jag sett länkar till men förstår inte riktigt hur det fungerar. Jag förstår det som att dessa plattor är lite större. Jag har den lilla modellen av plattor och vill helst att det nya ska se likadant ut. Är det något som går att beställa av dessa företag? Någon som har länkar? Är dessa dyra och och är det bra kvalitet på dem? Underhåll?


3. Liggande träpanel med lite bredare panel för att matcha plattorna för att sedan måla dessa i samma färg som eterniten alternativ måla hela huset i samma färg för att verkligen få det att se lika ut. Detta var snickarens förslag men han hade dålig koll på de tidigare nämnda materialen.

4. Putspanel är kanske det alternativet som känns mest fel men lyfter det ändå.

Någon som har bilder på eternithus som är utbyggda med annan typ av panel?
Har ni några andra förslag på panel som skulle passa?

Det finns gott om trådar på hur man tar bort eternit och om hur farligt det är. Om vi kan undvika att diskutera detta vore det bra. Eterniten stannar så det behöver vi inte diskutera i just den här tråden.


Mvh Tim
 
Redigerat:
Cembrit plank eller cembrit panel som du målar med färg som matchar det gamla huset. Det är en jättebra skiva och du slipper underhållet som finns hos träpanel.
 
  • Gilla
ekvadrat
  • Laddar…
W witten skrev:
Cembrit plank eller cembrit panel som du målar med färg som matchar det gamla huset. Det är en jättebra skiva och du slipper underhållet som finns hos träpanel.
Eternitplattorna sitter med ett litet överlapp och dessa tycks tvärtom sitta med ett litet mellanrum. Nu är jag så klart petig men det blir en stor mix mellan gammalt och nytt vilket ibland såklart kan vara snyggt men jag tror att det kan se konstigt ut. Smaken är alltid som baken som vi vet men var tror du den kombon skulle funka?
 
O oddjobb skrev:
Letar själv efter någon typ av fibercementskivor. Har kontakt med molandbyggvaror.se. Dom har lite olika varianter, dels med synliga infästningar men också med dåld infästning, fasade kanter som gör att det ser ut som stora stenblock, Det finns också skivor som ser ut som träpanel. Vissa skivor är genomfärgade, andra inte.
[länk]
Hmm detta skulle kunna vara nåt.
Hur ser underarbetet ut? Ligger det mattor under dessa som det gör på eterniten eller sätts de direkt på trä underlaget? Hur ser prisbilden ut?
 
Dom kan sättas fast med stående reglar för att skapa luftspalt. eller en vågrät specialskena för "lufthål".
500-600 kr/m2 . Vet ej om det var exkl moms.
 
Modern byggnadsfasad med mörkgråa paneler, stora fönster och en bänk med ett träd framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gråtexturerad fasad med tydliga fogar, detalj av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle vilja sätta dom i förband så det ser ut som stenblock. Lite synd att behöva avsluta med en list i hörnet. Det finns tydligen specialhörn men det blir väldigt dyrt och svårare att sätta. Har ställt fråga om det skulle gå att sätta en mjukfog i stället, vilket skulle bli mer diskret. Dom skulle snacka med teknikerna om den möjligheten.
 
När du reglar upp, passar du såklart på att isolera.
 
Jag förstår det här som ett bra material men jag är inte helt såld. För mig blir det så pass olikt eterniten att jag lika gärna kan ha träpanel på utbyggnaden. Jag vill ha dom små plattorna som ligger omlott.

Det finns ingen på forumet som har erfarenhet av glasfiberplattor?
 
Claes Sörmland
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Det finns ingen på forumet som har erfarenhet av glasfiberplattor?
Det står att de är handgjorda i annonsen på Blocket. För mig låter det som att någon driver egen firma eller har det som hobby snarare än att det är ett etablerat material.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står att de är handgjorda i annonsen på Blocket. För mig låter det som att någon driver egen firma eller har det som hobby snarare än att det är ett etablerat material.
Jo det är det nog men jag har sett på andra håll att man använder glasfiber som panel. https://sv.decorexpro.com/materialy/plity-dlya-fasada/. Därför tänker jag att det borde finnas mer etablerade firmor som gör något liknade. Eller någon annan som använt liknande plattor till sina utbyggnader.
 
Borde väl gå att få tag i begagnade eternitplattor ?
 
  • Gilla
jaolha och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Borde väl gå att få tag i begagnade eternitplattor ?
Jag kan ha fel. Men jag tror inte man får köpa eller sälja eternit och framförallt inte uppföra på nybyggnation. Om jag har fel rätta mig gärna för det hade jag gärna gjort.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Claes Sörmland
Elmo_Tim Elmo_Tim skrev:
Jag kan ha fel. Men jag tror inte man får köpa eller sälja eternit och framförallt inte uppföra på nybyggnation. Om jag har fel rätta mig gärna för det hade jag gärna gjort.
Helt korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.