Funkar det att sätta timern i anslutningsdosan?

Anslutningsdosa och elektronisk timer för montering i kök, vit färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.se.com/se/sv/product/WDE008270/exxact-anslutningdosa-blisterpack-vit/
https://www.se.com/se/sv/product/WD...l-omställbar-15min---8h-kräver-nolledare-vit/

Jag har i dag i köket ett infällt 2-vägs uttag vid diskbänken.
Vill byta det mot denna timer och dra en utanpåliggande kabel till en ej så synlig 3-vägs hörnbox.
Vet det finns andra utanpåliggande dosor men de bygger ut mycket, denna bygger endast 26 mm.
 
Troligtvis får den inte plats men sätt ett lock på ocv timern i hörnboxen?
 
Dosa HxBxD 90x90x26
Timern HxBxD 71x71x24 (inbyggnadsdjup 24mm, men är över ett infällt hål så finns mer plats bakom)

Vad har man för lock, typ detta?
Rund vit kabelgenomföring med öppningsbar klaff mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lock är ett alternativ. Men inte så snyggt och enklare nå timern när den sitter på väggen istället för dold under ett skåp.
 
Har du en dosa bakom anslutnkng
M MrStrumpan skrev:
Dosa HxBxD 90x90x26
Timern HxBxD 71x71x24 (inbyggnadsdjup 24mm, men är över ett infällt hål så finns mer plats bakom)

Vad har man för lock, typ detta?
[bild]

Lock är ett alternativ. Men inte så snyggt och enklare nå timern när den sitter på väggen istället för dold under ett skåp.
Har du dosa bakom kan dj troligtvis sätta timern där. Dock bör du kolla varför man använt en rotram då?
 
Det står i första inlägget att det sitter ett infällt uttag, då passar timern i stället för uttaget.
Om man tittar lite längre ner på sidan
https://www.se.com/se/sv/product/WD...l-omställbar-15min---8h-kräver-nolledare-vit/
så finns det täcklock för exxact serien.
Sedan får man borra snett in i dosan för kabeln, om det är rätt har diskuterats tidigare på BH.

Om hörnbox är så himla praktisk kan vi ju diskutera, jag hade en sådan lösning men sonen tyckte lite annat så det blev såhär i stället, uttagen är lätt att komma åt.

Två vägguttag med sladdar i ett kaklat hörn under en hylla och bredvid en Sodastream-maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte
 

Bästa svaret

C
  • Gilla
MrStrumpan
  • Laddar…
Befintligt uttag sitter nog i en APPARATdosa.
Skulle då inte timern då kunna sitta i apparatdosan?

Protte
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
C
prototypen prototypen skrev:
Skulle då inte timern då kunna sitta i apparatdosan?
Jo visst. Problemet är att få ut den utanpåliggande kabeln. Visst kan man borra snett in i dosan, men dels är det som du skriver lite tvivelaktig installationspraxis, dels är det kakel där så det är inte bara att borra, dels blir det förmodligen inte så snyggt.
 
Än har vi inte sett hur det ser ut hos strumpan, det är hemma hos mig som det sitter kakel.
Sedan finns ju möjligheten att det finns en dosa till där man kan gå ut med kabel till hörnboxen och dra tändtråden till.
Men vi vet inget om förutsättningarna mer än att strumpan skjuter lite långskott.

Protte
 
C
prototypen prototypen skrev:
Än har vi inte sett hur det ser ut hos strumpan, det är hemma hos mig som det sitter kakel.
Ha ha, OK jag trodde det var @MrStrumpan s bild :lying:
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Tack alla för hjälpen!
Får bli lösningen cpalm kom med, en förhöjningsram.
Jag renoverar köket, och det var infäld dosa i väggen på kakel, men kommer sätta en Fibo kitchen board sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.