Vi har tänkt ha en fondvägg med tapet på vårt loft, där det är snedtak längs hela väggen. Väggen är 7,30 m lång, 1,90 m som högst (i mitten) och sen sluttande ner åt sidorna. Längst ut är det bara 60 cm mellan tak och vägg. Mönsterpassning också såklart.. Hade helst anlitat en målare men knepigt att få ut någon nu och är lite ivrig att få upp den så vi kan inreda färdigt.

Jag har tapetserat två gånger tidigare och det har blivit bra, men det har bara varit raka väggar utan konstigheter. Fixar jag detta själv? :oops:

Har tänkt börja med första våden med ena skarven i mitten och sen ut åt ena hållet och sen från mitten åt andra hållet. För att slippa försöka få till skärning med två vinklar i samma våd. Nåt mer särskilt att tänka på? Vågar jag? :thinking:
 
Du måste skära tapeten i vinkeln så du håller våderna lodräta hela tiden i både snedtaket och väggen under annars kommer det oundvikligen bli snett och inte bli bra. Skärningen gör också att du undviker sprickor i tapeten när de olika elementen i huset rör sig.

Eftersom du måste skära i övergången mellan vägg och tak finns det ingen anledning att börja mitt på heller egentligen.
 
  • Gilla
Andersson86
  • Laddar…
Stickan56
Jag rekommenderar att man är två personer som gör detta.

Stickan
 
  • Gilla
Andersson86
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du måste skära tapeten i vinkeln så du håller våderna lodräta hela tiden i både snedtaket och väggen under annars kommer det oundvikligen bli snett och inte bli bra. Skärningen gör också att du undviker sprickor i tapeten när de olika elementen i huset rör sig.

Eftersom du måste skära i övergången mellan vägg och tak finns det ingen anledning att börja mitt på heller egentligen.
Tack! Vi har en laser vi kan låna så vi ser att det blir hyfsat rakt.

Okej. Tänker att det blir svårt att skära snyggt som ett V upp och ner på den i mitten, om jag börjar från ena kanten..?
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag rekommenderar att man är två personer som gör detta.

Stickan
Vi är två! Menade mer själv som i inte målare. :cool:
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
A Andersson86 skrev:
Tack! Vi har en laser vi kan låna så vi ser att det blir hyfsat rakt.

Okej. Tänker att det blir svårt att skära snyggt som ett V upp och ner på den i mitten, om jag börjar från ena kanten..?
Hänger inte riktigt med på hur du menar, du tapetserar från ena sidan till den andra men först får du mäta bredden på väggen så du planerar bredden på våderna för att undvika att du får en väldigt smal våd där du slutar.

Hittade en beskrivning på hur jag gjorde: https://www.dinbyggare.se/tapetsera-vid-snedtak/
 
A Andersson86 skrev:
Vi är två! Menade mer själv som i inte målare. :cool:
Du tänker rätt med att börja på mitten, då blir mönstret likadant i varje ände av väggen. Om man nu vill ha det symmetrisk. Försöker själv alltid göra så på jobbet(y)
 
  • Gilla
Andersson86
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hänger inte riktigt med på hur du menar, du tapetserar från ena sidan till den andra men först får du mäta bredden på väggen så du planerar bredden på våderna för att undvika att du får en väldigt smal våd där du slutar.

Hittade en beskrivning på hur jag gjorde: [länk]
Har läst den sidan, men tack!

Mäta innan skippar vi nog, gör inte så mycket om det blir en remsa på slutet då det bara är 60 cm och dessutom bakom massa möbler. :giggle:
 
I Interista88 skrev:
Du tänker rätt med att börja på mitten, då blir mönstret likadant i varje ände av väggen. Om man nu vill ha det symmetrisk. Försöker själv alltid göra så på jobbet(y)
Tack för det! (y)
 
Bifogar en bild på väggen..
 
  • Vindsvåningsrum med lutande vägg och fönster, möbler och demonterade möbeldelar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gör som du tänkte.funkar bra om det är en tapet som sätts Kant i Kant.
 
  • Gilla
Andersson86
  • Laddar…
Bild (y)
Läste slarvigt ser jag nu, trodde du skulle tapetsera själva snedtaket.
 
  • Gilla
  • Haha
Andersson86 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
mexitegel mexitegel skrev:
Bild (y)
Läste slarvigt ser jag nu, trodde du skulle tapetsera själva snedtaket.
Samma här, så du är i gott sällskap. :D

Stickan
 
  • Gilla
Andersson86
  • Laddar…
Om någon legat vaken om nätterna och undrat hur det gick för oss med tapeten.. ;) målaren hörde av sig sen och kom och satte upp den! Vad som hade tagit oss minst en hel dag tog honom 1h och 40 min inkl ta bort uttag osv och montera tillbaka allt igen. Så skönt med proffs! :love:
Nyuppsatt tapet med blomstermönster i ett vardagsrum med vit skåpmöbel, gitarr och takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.