S Stefan1972 skrev:
Jag tänkte mest om du skulle renovera "light" Då kan man ju gena lite och låta porslinsdosorna sitta där, tapetsera eller vad ni nu ska göra och sen dra ny ojordad kabel som tidigare. Ska man jorda så brukar de fyrpoliga porslinsdosorna inte räcka till nå vidare.
Det enklaste hade ju varit att låta allt vara om det nu inte var nå synbart fel på det men det är ju lite sent påtänkt nu.......
Alltså jag har tagit loss sladdarna eftersom det var en massa tapet och kladd runt dem så att det skulle gå att byta dem sedan utan att jag måste göra om målning osv. För vi har tänkt byta elen vid tillfälle eftersom den känns lite gammal, glappar och har sig här och där.
 
Vet inte om jag tolkar rätt men hade du tänkt återmontera de kablar som är lossade från väggen på bild? Det avråder jag bestämt ifrån. Det finns en betydande risk för skador på ledarisoleringen under metallmanteln. Så dessa kablar är förbrukade och måste bytas nu. Det är dock ingen större kostnad.

I taket ser det ut att komma ut ett rör? Du har då en dold ledning i taket, som troligen är utbytbar, möjligen från vinden. Du behöver i vilket fall inte riva ned nån papp. Skulle de behövas behöver i så fall hela taket rivas ned och det vill du inte ;)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Oftast drar de rör som kommer fram under taklisten och sen trådar ner i kulodosan. Lyfter man på locket i dosan så går det med all säkerhet trådar uppåt och de går in i röret som mynnar i taket. Lär nog inte vara nå problem att dra i nya trådar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vet inte om jag tolkar rätt men hade du tänkt återmontera de kablar som är lossade från väggen på bild? Det avråder jag bestämt ifrån. Det finns en betydande risk för skador på ledarisoleringen under metallmanteln. Så dessa kablar är förbrukade och måste bytas nu. Det är dock ingen större kostnad.

I taket ser det ut att komma ut ett rör? Du har då en dold ledning i taket, som troligen är utbytbar, möjligen från vinden. Du behöver i vilket fall inte riva ned nån papp. Skulle de behövas behöver i så fall hela taket rivas ned och det vill du inte ;)
Aj då, är det så att man inte kan sätta tillbaka dem? Det var grannen som menade att man kunde ta bort dem från väggen så det gick att komma åt. Vi hade tänkt måla på tapet men det visade sig vara många lager som satt löst på en del ställen, och översta låg över kablarna. Så det blev till att riva bort och då gick det inte att få det bra utan att lossa kablarna...
 
Det där är riktigt gammal kulo, ser man på vecken i böjarna.
(Fanns en speciell tång som gjorde vecken)

Protte
 
Om de är mycket försiktigt lossade utan att de böjs så kanske de kan återmonteras, lika försiktigt. Men om kabeln är så gammal som Protte tror så avråder jag fortfarande.
 
Gammal kulo är min erfarenhet som bo skriver förbrukad om man rör den. Jag (hrmmm), jamenar någon säkert behörig, har i vårt hus bytt kilon till modern ekrk med befintliga porslinsdosor och tillagd jord då det oftast är nolla, fas, tändtråd i dosorna men fyra plintar. Det är mycket finlir att spika snyggt, men kostar inte mycket materialmässigt. Själva uttagen har ersatts med framförallt Renovas utanpåliggande pga avsaknad av petskydd på de gamla. De flesta brytare kunde återanvändas. I praktiken kan du ju ha jorden framdragen men vika undan den så elektrikern kan fixa jord när ni uppgraderar systemet utan att behöva byta kabeln.

Jag skulle spikat en elrk synligt i taket, det har vi i många rum och är det snyggt gjort med lettiklammer och rakt, snygga svängar utan häng så är det nästan vackert. De gamla skruvade klammer är nästan ännu finare.

Tyvärr tror jag många moderna elektriker inte gillar att återvända porslin, men som jag förstår är det tillåtet om man inte gör om det helt utan bara renoverar. Pragmatiskt sett är det troligen mycket säkrare att ni byter denna kabel med resten bibehållet än att försöka få dit den gamla kabeln igen. Men ni måste känna er säkra på att göra rätt, annars ta dit någon som kan MEN kolla att denne kan tänka sig att inte byta allt mot plastdosor och hängande kabel. Fel material och utförande och utanpåliggande ser hemskt ut!
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vad som än sägs av vem det vara månde, att du kan göra si eller så med den sortens gammal kulo,, det går inte att vara så försiktig att den inte krasar invärtes. Detsamma i dosorna, minsta lilla rörelse på ledarna så kan isoleringen falla i småbitar och ledaren är helt plötsligt blanktråd- Så länge kabeln inte rörs så håller den, men försök med det vid omtappesering är dömt att misslyckas, lyssna på gamla rävar i EL-gamet, byt eller låt bli att tappesera,.
 
Men betyder detta att man inte borde använda elen alls då i de rummen i nuläget?
 
Det går bra att använda den. Men du får inte bryta/bända på ledningen eller byta en strömbrytare/vägguttag, då kan isoleringen smula sig. Så länge man inte rör det så håller det, men bör bytas vid renovering av rummet, sitter allt ihop med andra rum så kommer det nog att sluta med byte ända till EL-centralen då påverkan i en dosa gör det omöjligt att fix till det.
 
P Petronille skrev:
Men betyder detta att man inte borde använda elen alls då i de rummen i nuläget?
Eftersom du redan böjt ledaren så skulle jag säga risken är överhängande för kortslutning som i bästa fall leder till proppen går, sämsta brand eller du får el i dig när du rör ledningen. Så ut med proppen! Men byta till en ekrk är inte så svårt. Ska man bygga ut till fler uttag osv är det inte lika lätt. Själv tycker jag det oftast räcker med ett eller två uttag och en lampknapp i ett rum. Vissa rum har man behov av mer men ett sovrum funkar ett uttag vid säng och ett vid fönster/skrivbord. Vi har till och med bara ett uttag i vårt sovrum och därmed en skarvdosa till säng belysning.
 
J jonaserik skrev:
Det går bra att använda den. Men du får inte bryta/bända på ledningen eller byta en strömbrytare/vägguttag, då kan isoleringen smula sig. Så länge man inte rör det så håller det, men bör bytas vid renovering av rummet, sitter allt ihop med andra rum så kommer det nog att sluta med byte ända till EL-centralen då påverkan i en dosa gör det omöjligt att fix till det.
Tillfälligt brukar det gå att klippa den ena kabeln utan att ens röra den andra som går i dosan men det kräver vana och känsla och är något jag själv bara skulle göra temporärt så jag har ström till jag hinner till nästa rum.
 
J JohanLun skrev:
Eftersom du redan böjt ledaren så skulle jag säga risken är överhängande för kortslutning som i bästa fall leder till proppen går, sämsta brand eller du får el i dig när du rör ledningen. Så ut med proppen! Men byta till en ekrk är inte så svårt. Ska man bygga ut till fler uttag osv är det inte lika lätt. Själv tycker jag det oftast räcker med ett eller två uttag och en lampknapp i ett rum. Vissa rum har man behov av mer men ett sovrum funkar ett uttag vid säng och ett vid fönster/skrivbord. Vi har till och med bara ett uttag i vårt sovrum och därmed en skarvdosa till säng belysning.
Nja böjt har jag inte, men vi har lossat ledningarna från väggen för att kunna arbeta under och den hänger ner rätt över rummet liksom. Det går att dra ur proppen men den går till även det enda sovrum som återstår där vi sover... Får nog försöka få tag på en elektriker om det nu går under semestertid här uppe i norr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.