Hej. Har ett hus från 1946 med självdrag. Vi tänkte fixa vinden genom att byta ut gamla ventilationsrör i eternit. Byta ut isoleringen som består av kutterspån samt att man senare har lagt på nya isolering. Vad ska jag använda mig av för isolering.? Huset är ett trähus med puts samt tilläggisolerat och ny träpanel. Vinden har två öppningar för ventilation på varsin kortsida samt en murstock där ventilation går in.
Vi kommer använda vinden som kallvind och låta isoleringen ligga löst och luftigt.
 
Du ska använda cellulosaisolering och det finns väl egentligen ingen jätteanledning att ta bort kutterspånet.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du ska använda cellulosaisolering och det finns väl egentligen ingen jätteanledning att ta bort kutterspånet.
Ok. Funderar på om saneringsfirman vill att man tar bort all isolering när dom river eternitrören.
 
Ja kräver firman det så är det väl bara göra det annars finns det väl ingen anledning att ta bort spånet. Hade själv en oerhörd tur, köpte en massa säckar ekofiber billigt på blocket och tänkte att man kan hälla ut det vilket så klart inte funkade, man fick köra med typ färgblandare på borrmaskinen för att fluffa upp det. Sen var jag på ett mindre sågverk och köpte lister och hittade i ett hörn en sprutmaskin för just den isolering jag köpt som jag fick låna gratis i flera veckor.
 
Har fluffat på samma sätt , det blev en gigantisk sockerkaka på golvet i källaren :crysmile:. Tar tid och sen packa i säckar för att kunna få upp det på vinden.

vi har kutterspån på vinden och ovanpå det fick någon tidig ägare för sig att lägga gullfiber. Jag har börjat ta bort gullfibern och ersätta den med termoträ, kutterspånet får ligga kvar.

Även jag har eternitrör på vinden (2st). Jag plockade bort det ena när vi fixade ventilationen i huset, det andra kanske jag tar bort någon dag - det är inte aktivt så egentligen gör det inget att det är kvar (förutom att det är i vägen )
 
F Fbe79 skrev:
Ok. Funderar på om saneringsfirman vill att man tar bort all isolering när dom river eternitrören.
Det får väl de svara på men kan inte tänka mig att du borde behöva ta bort mer än för att de ska komma åt. Kutterspånet behöver ju inte saneras menar jag.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.