Det dyker upp fläckar och missfärgningar på våra nytvättade kläder. Även på kläder som är helt nya och bara använda enstaka gånger. Många av missfärgningarna är i form av små prickar, upp till en cm i diameter. De är brunaktiga.

Är det tvättmaskinen som håller på att gå sönder och läcker fett och olja? Den är en Cylinda FT20 som ingick när vi köpta huset. Eller kan det bero på något annat? T.ex. att vi tvättar en massa kläder med fettrikt bebiskräk.
 
Välkommen i klubben!

Det är antagligen en kombination av flera saker. Om ni inte redan gör det så skölj upp kräkfläckar direkt och noga och lägg på yes eller mr muscle om ni inte tvättar direkt. Det är inte säkert att det går att rädda plagget ändå.

Den andra orsaken stavas "baksidan av energieffektiva tvättmaskiner och moderna tvättmedel". Dagens maskiner använder så liten vattenmängd och tvättmedlen är effektiva vid låga temperaturer att det bildas avlagringar i maskinen som ger fläckar. Vi hade problem med svarta fläckar på kläder ett tag och trodde det var mangan i vattnet, men efter att ha blåst ur maskinen genom noggrann rengöring där man kommer åt och kört ett par tomma 90-tvättar så blev vi av med problemet. Därefter håller vi tvättluckan ren och kör lakanen på 90-grader då och då.
 
Jag ska börja med att köpa hem citronsyra och prova att tvätta ur maskinen några varv på 95 grader för att rensa ur eventuella kalkfläckar. Sen blir det att installera en spy & bajsklädeshink i tvättstugan så att sådana fläckar är ordentligt upplösta före tvätten.

Det är så mysigt att vara förälder :).
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Visst är det, tänk att man betalar upp emot en miljon för att få ta hand om sånt ;)
 
kolla fickorna har en son som hade dille på att stoppa play-dough i fickorna och i tvättmaskinen tog en stund att komma på vart fläckarna kom ifrån det värsta är att dom inte går bort utan missfärgningen sitter permanent på de som det tvättats ihop med.
Behöver väl knappast tilläga att det aldrig mer kommer att komma play-dough innanför den här dörren igen
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Prova att hitta tvättmedel utan zeoliter. Vi fick märkbart bättre resultat utan zeoliter.
 
Vi har fått ordning på problemet nu. Även problem med hål i kläder efter tvätt verkar vara löst. Fläckarna kom troligen från ett par jeans som fällde massor av färg, och kanske andra kläder. Vi har gjort följande åtgärder.
  • Kört igenom tvättmaskinen med tvättmaskinrengöringsmedel.
  • Alltid köra normallånga tvättprogram (inga kortprogram) eller långprogram med förtvätt.
  • Använda color catcher-dukar om vi har klädesplagg som kan misstänkas färga.
  • Nedbajsade kläder körs separat. Det får ta tid, merkostnaden på några kronor för el och tvättmedel är acceptabel.
  • Tillsätta fläcklösare (vanish) om kläderna är hårt smutsade av barnkräk och liknande (ingen blötläggning).
  • Kontrollera att alla blixtlås är stängda vid tvätt.
  • Sänka centrifughastigheten till 800 varv (hög centrifughastighet ska skada känsliga kläder)

De flesta fläckarna har gått bort med manuell gnuggning med fläcklösare och galltvål.
 
Härligt att höra :). Ungefär samma recept som här hemma - nu vill jag bara ha en röntenapparat före tvättmaskinen så man verkligen ser alla stenar, kottar, sniglar, pinnar, små leksaker, lera och framförallt kritor som smyger sig med ibland. Vinbärssnäckan var nog död redan innan den åkte flume ride i tvättmaskinen hoppas jag.... :x
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
pelpet pelpet skrev:
Det dyker upp fläckar och missfärgningar på våra nytvättade kläder. Även på kläder som är helt nya och bara använda enstaka gånger. Många av missfärgningarna är i form av små prickar, upp till en cm i diameter. De är brunaktiga.

Är det tvättmaskinen som håller på att gå sönder och läcker fett och olja? Den är en Cylinda FT20 som ingick när vi köpta huset. Eller kan det bero på något annat? T.ex. att vi tvättar en massa kläder med fettrikt bebiskräk.
Vi har fått samma problem med att kläder får fläckar som ser ut som att de kommer från genomskinlig olja. Hiitade du någon lösning på ditt problem?
 
BirgitS
P perka99 skrev:
Vi har fått samma problem med att kläder får fläckar som ser ut som att de kommer från genomskinlig olja. Hiitade du någon lösning på ditt problem?
Står i inlägg 7.
 
På vita kläder har jag börjat kolla om det finns speciella fläckar och ger dem en lätt dusch med fläcklösare, gör man inte det riskerar det att bli som en ljus fettfläck. Fungerar också bra att enbart tvätta om de plaggen och då använda fläcklösaren.
Utifrån vad jag läst har tvättmedel vi använder olika innehåll så beroende av typ av fläck är det ena eller andra bättre på att lösa dem så det gör ju inte saken lättare. Och för vit tvätt används uteslutande vittvättmedel och så hög temperatur som det bara går.
I någon annan tråd diskuterades problemet och att vissa tvättmaskiner inte kom upp i inställd temperatur eller endast under kortare intervall vilket också var ett problem. Som nyfiken mätte jag vår maskin med IR-termometer och den visade på luckglaset 38 grader (40-program) och 58 grader (60-program), 90 hoppade jag över då det i princip bara används för rengöring av maskin en gång/år.
 
N
Lösningen på problemet stavas ättika! Häll 1dl i tvättmaskinen och kör på 95C tom.
Sedan använder du ättika som sköljmedel i all tvätt.

Om du har vita kläder med fläckar, behandla med lite ättika innan tvätt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu vill jag veta vad dessa förbannade jävla fläckarna kommer ifrån blir knäpp!!! Någon som
Vet ? Gula svaga fläckar. Hjälp
 
  • Gult svagt fläckat område på grått tygmaterial, fråga om fläckors ursprung.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett grått stickat tyg med svaga gula fläckar på en bakgrund av grått kuddvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller grå stickad tyg med svaga gula fläckar mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå textil med svaga gula fläckar, som verkar irritera personen i fråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
B Baloo11 skrev:
Nu vill jag veta vad dessa förbannade jävla fläckarna kommer ifrån blir knäpp!!! Någon som
Vet ? Gula svaga fläckar. Hjälp
Vad är det för material?
 
A
Va har du för maskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.