Vi har funderat lite på våra badrum i det nya huset som vi håller på att bygga upp.

I ytterväggarna (som kom färdiga) består de inre väggskivorna av spånskiva, även i badrummen.

Kan vi då i badrummen skruva gips utanpå spånskivorna och sedan kakla på detta eller måste vi göra på något annat vis? (Det är reglat cc600).

Övriga väggar i badrummen, de som vi sätter upp själva, kommer att reglas cc400. Är det i dessa väggar någon fördel/nackdel att förutom gipset även sätta upp de spånskivor som följer med husbyggsatsen? ???
 
Hej

Det skall vara gips på alla väggar. Om jag vore du skulle jag även sätta spån+gips på de väggar du sätter upp själv, då blir det stabilare samt att det är lätt att fästa saker i väggarna.

Sä här skriver GVK:
Vid enkel gipsskiva 13 mm får avstånd mellan reglar vara högst c 450 mm. Vid c större än 450 mm, dock högst 600 mm, skall dubbel gipsskiva (13 mm) monteras.

Men enkel gips känns alldeles för klent på en vägg tycker jag iallfall....

/ PJ
 
Jesca_j skrev:
Övriga väggar i badrummen, de som vi sätter upp själva, kommer att reglas cc400. Är det i dessa väggar någon fördel/nackdel att förutom gipset även sätta upp de spånskivor som följer med husbyggsatsen? ???
Med dubbla skivor är det lite overkill att köra cc400. Om du ska isolera mellanväggarna (ska du väl! ;)) är det tacksammare att köra med cc600.

Håller med PJ om att enkelgips känns fjuttigt även om cc450 duger för plattsättning.
 
Men hur gör jag med ytterväggarna som har en spånskiva och reglat cc600? Ska jag smälla upp dubbla gips ovanpå det eller räcker det med enkel gips? (Spånskivan under är 12mm).
 
Räcker med enkelskiva. Du kan kakla på det då också!
 
Så spån + gips räknas som samma som dubbelt gips med andra ord?
 
Vill du vara riktigt duktig kan du ju också limma ihop gips och spån..... blir otäckt stadigt.
 
spån 12mm och en gipsskiva 13mm är lika bra eller t.om. bättre än dubbelgips
 
Tack för svaren, då kan jag lugnt börja titta ut det kakel jag vill ha på väggarna! :)
 
Hej!

Såg följande på Norgips hemsida http://www.norgips.se/qna.asp?choosen=75 angående spånskiva bakom gipsskiva i badrumsväggar.

Fråga: Får man använda en spånskiva och en gipsskiva till väggar istället för två gipsskivor om man ska sätta klinkel i badrum?
Svar: Vi rekommenderar att undvika spånskivor i våtrum bakom gipsskivan, använd istället råspont liggande. Detta med hänsyn till fuktrörelser p g a årstid och fuktbelastning i badrummet.

Själv har jag spånskivor bakom gipsen och man blir ju lite orolig när man läser detta, kanske vill de sälja mer gips?? Jag trodde man "dödade" spånskivan när man satte gips utanpå men det kanske inte är så? Någon som vill eller kan utveckla detta?

Mvh
NT
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.