A alvinpalv skrev:
Jo men precis. Det har jag koll på. Men det är ganska enkelt att isolera om ifall det behövs. Tror det kan vara värt dem extra pengarna o få bra besparing (y) Fighter 310P käkar 11-12000kWh året..
Jag hade bytt till en likadan. Nu vet jag inte hur stort hus du har men eftersom du har en Nibe 310 så 150 kvm +-30. En 730 är klart dyrare i inköp men den kommer att sänka dina elräkningar. Bara det är värt de extra pengarna. Vad som sker på lång sikt kan man inte svara på. Med 730:n kan du justera inställningar i det oändliga. Det finns rätt mycket som man vill kunna ändra på de äldre Nibemaskinerna som nu enkelt kan ställas in.
 
  • Gilla
alvinpalv
  • Laddar…
nikasp
Jag hade bytt nu. Tror kompressorn var bytt på vår 2009 av tidigare ägare. Hade problem med att cirkulationspumpen jäklades/stannade så jag fick hjälpstarta den med mejsel ett antal ggr. Hade nog kunnat byta den själv billigt men vi hade redan budgeterat för ny. Fick utbytt till F370 (heter väl den mindre) för typ 47000 inklusive allt - bort med gamla och injustering samt rengöring av ventilation. Hade kostat typ 65-68 hos lokala Comfort-handlaren.

Vår la av när sambon var hemma med vår lillkille som var typ 3 månader i mars när det var riktigt kallt.
 
  • Gilla
alvinpalv
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Jag hade bytt till en likadan. Nu vet jag inte hur stort hus du har men eftersom du har en Nibe 310 så 150 kvm +-30. En 730 är klart dyrare i inköp men den kommer att sänka dina elräkningar. Bara det är värt de extra pengarna. Vad som sker på lång sikt kan man inte svara på. Med 730:n kan du justera inställningar i det oändliga. Det finns rätt mycket som man vill kunna ändra på de äldre Nibemaskinerna som nu enkelt kan ställas in.
Precis. Det är inställningarna jag vill åt. 310P är väldigt fattig ang inställningar och automatik. Huset är ett 1-plans hus på 162m² från Myresjöhus. Byggår 2001. Golvvärme i platta. Jag tror en 730 skulle platsa väldigt bra i min tvättstuga istället för det strömslukande monstret 310P.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Bra med 1-plan, då går det att komma åt avluftsröret på vinden om det skulle behövas. En F730 ger säkert en extra energibesparing på (minst) 4000 kWh/år jämfört med en 310P i ett mellanstort hus.
 
  • Älska
alvinpalv
  • Laddar…
J Josth skrev:
Bra med 1-plan, då går det att komma åt avluftsröret på vinden om det skulle behövas. En F730 ger säkert en extra energibesparing på (minst) 4000 kWh/år jämfört med en 310P i ett mellanstort hus.
Precis. Enkelt o komma åt avluftsröret. Vilket är skönt om det behövs. Skönt o veta att den ger mig besparing! 310P käkar verkligen alldeles för mycket ström! Det är ju nästan elpanna på vintern förfasiken! :p
 
Ja det blir mycket el-tillsats på vintern, men sett över helåret så sparar 310P i alla fall uppåt 8000 kWh/år i ett medelstort hus så länge kompressorn fungerar som den ska och avluftstemperaturen ligger lågt runt 5-10 grader beroende på årstid.
 
  • Wow
alvinpalv
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det blir mycket el-tillsats på vintern, men sett över helåret så sparar 310P i alla fall uppåt 8000 kWh/år i ett medelstort hus så länge kompressorn fungerar som den ska och avluftstemperaturen ligger lågt runt 5-10 grader beroende på årstid.
Det är såpass besparning iallafall! (y) under sommarmånaderna är jag snål. Då är elpatron avstängd. Då får kompressorn kämpa ensam.
 
Ja man brukar säga att om utomhustemperaturen är ca 17 grader eller högre så kan värmen och cirkulationspumpen vara avstängda. Spillvärme från kyl/frys, matlagning, datorer, TV, boxar, laddare, solinstrålning och personer i huset etc. ger tillräckligt med värme.
 
  • Gilla
alvinpalv
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja man brukar säga att om utomhustemperaturen är ca 17 grader eller högre så kan värmen och cirkulationspumpen vara avstängda. Spillvärme från kyl/frys, matlagning, datorer, TV, boxar, laddare, solinstrålning och personer i huset etc. ger tillräckligt med värme.
Cirk.pumpen brukar jag låta vara på, fast på lägsta hastighet. Så den inte tjärvar fast.
 
Idag gav kompressorn upp helt. Kopplade ur kompressorn, 4ledaren som går från kretskortet upp till kompressorn. Värmaren lät jag vara inkopplad. Aset ska ju ändå ut snart. Bör jag koppla bort något annat?
 
Kompressorvärmaren kan du också koppla bort. Den gör ingen nytta på en havererad kompressor. Jag tycker det blir aningen lite mindre varmt i huset med avstängd cirkulationspump.
 
  • Gilla
alvinpalv
  • Laddar…
Hur gick det nu då ? Vad valde du för panna ? Är i liknande situation här. Har en Nibe fighter 310 p från 00. Fick byta kompressor 2010 och nu har den slutat fungera igen och lär exakt som din. Cirkulationspumpen har fastnat även den en gång men gått att lura igång med mejsel. Dags att byta allt i hop nu. Sitter och googlar på ämnet och är inte imponerad av hur mycket problem som finns på dessa med havererade pumpar och så. Värst verkar IVT vara enligt ett test jag läste eller snarare statistik från försäkringsbolag

Citat
När det gäller frånluftsvärmepumpar är IVT åter högst i skadelistan med 736 skador på modellen 490. Här har 92 av skadorna gällt kompressorn. Nibe Fighter 310P hamnar på andra plats med 532 skador varav 284 gäller kompressorn. IVT 480 och IVT 495 Twin hamnar på tredje och fjärde plats med 140 respektive 116 skador.

Nu är ju denna artikel från 2010 vi får hoppas det blivit bättre. Var ju även då min havererade. Höll alltås 10 år. Och efter kompressorbyte gick den 10 år till. Det är får dåligt tycker jag !

Hoppas nästa håller bättre. Funderar på Nibe f370 men kan bli en Bosch 3800 också.

Kopplat ur kompressorn nu och den får gå som elpanna tills vidare medans jag funderar på vad jag ska ha ..

Vad valde du nu då Alvinpalv

193209468_4592056120822255_8419299883151144324_n.jpg
 
nikasp
Nibe F370 funkar bra sedan drygt 4 år men jag är missnöjd över att den låter något värre än min Fighter som jag bytt dämpare på. Den blev riktigt tyst så är inte helt nöjd med F370-ljudet då vi har den i tvättstuga än precis bredvid köket.

Obs att jag är ganska petig med sånt och har alltid dämpat bort eller fixat gnissel och gnek i mina bilar osv. Men kan vara värt att tänka på. Är det ett rum en bit bort eller rum där man kan ha dörren stängd är det ingen issue.
 
  • Gilla
Gulfxx
  • Laddar…
Gulfxx Gulfxx skrev:
Hur gick det nu då ? Vad valde du för panna ? Är i liknande situation här. Har en Nibe fighter 310 p från 00. Fick byta kompressor 2010 och nu har den slutat fungera igen och lär exakt som din. Cirkulationspumpen har fastnat även den en gång men gått att lura igång med mejsel. Dags att byta allt i hop nu. Sitter och googlar på ämnet och är inte imponerad av hur mycket problem som finns på dessa med havererade pumpar och så. Värst verkar IVT vara enligt ett test jag läste eller snarare statistik från försäkringsbolag

Citat
När det gäller frånluftsvärmepumpar är IVT åter högst i skadelistan med 736 skador på modellen 490. Här har 92 av skadorna gällt kompressorn. Nibe Fighter 310P hamnar på andra plats med 532 skador varav 284 gäller kompressorn. IVT 480 och IVT 495 Twin hamnar på tredje och fjärde plats med 140 respektive 116 skador.

Nu är ju denna artikel från 2010 vi får hoppas det blivit bättre. Var ju även då min havererade. Höll alltås 10 år. Och efter kompressorbyte gick den 10 år till. Det är får dåligt tycker jag !

Hoppas nästa håller bättre. Funderar på Nibe f370 men kan bli en Bosch 3800 också.

Kopplat ur kompressorn nu och den får gå som elpanna tills vidare medans jag funderar på vad jag ska ha ..

Vad valde du nu då Alvinpalv

[bild]
Hej! Jag valde att sätta in en NIBE F730 i November 2020. Denna är utrustad med en betydligt kraftigare kompressor än vad F370/310P har. Jag är mycket nöjd! Betydligt lägre energiförbrukning. Sparar nog ca 7500kWh/år extra mot vad jag gjorde med 310P.
Eltillsatsen fick gå in väldigt lite trots den riktigt kalla vintern vi hade. Tillsatsen har totalt dragit 262kWh.
 
  • Skärmdump av värmepumpens driftparametrar med information om säkringsstorlek och energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bulan75 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.