O Orionman69 skrev:
Hej Jonas.
Ja. Men efter 60+ år så är det högrisk att det händer något som man inte tycker om...:)
Det som förbluffat mig genom ären är att folk blundar för att det som inte syns
bakom väggarna eller i golvet är inga problem.
När det sen uppdagas en skada så tycker många att försäkringsbolaget ska stå
för hela kalaset.
Är rören, våtrumskiktet. golvbrunnen så gamla att de borde bytts för
decenier sen så är försäkringsbolagen ganska kallsinniga.
Dom skall väl knappast rusta hus hos folk?
Tur att Ikea köket troligen inte är så långlivat då... :) Har ingen vvs erfarenhet annat än eget rörande men är ingenjör så lite känsla har jag väl, har kvar lite gjutjärn men kommer byta när jag rotar där. Lite förundrad blir man som sagt. Några bekanta renoverade badrum och jag såg gjutjärnet kvar i det som skulle bli basen för ett badrum / bastu för gissar jag åtminstone 300+. Rören gick in under hallgolvet för att ansluta till det ganska nyrenoverade köket. Jag själv hade lagt skarven så det gick att byta bara genom gå från hallen. Jag delade mina tankar men jag tror skarven hamnade under badrumsgolvet ändå pga man fått riva så mkt. Men nu är allt glömt och alla lyckliga några år. Undrar hur försäkringsbolagen ser på sådant? Förundrad att man inte måste byta när man renoverar för att få försäkringen att gälla...
 
Min erfarenhet av gjutjärnsavlopp är att det beror på var de suttit. Liggande är naturligtvis mer utsatt än stående rör, och när jag bytte mina (som var ca 70 år) var de från badrum och WC fina i godset, men från kök och tvättstugan var de som kex. Gissningsvis beror det på kemikalier från disk och tvättmedel.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
B b8q skrev:
Min erfarenhet av gjutjärnsavlopp är att det beror på var de suttit. Liggande är naturligtvis mer utsatt än stående rör, och när jag bytte mina (som var ca 70 år) var de från badrum och WC fina i godset, men från kök och tvättstugan var de som kex. Gissningsvis beror det på kemikalier från disk och tvättmedel.
Sen beror det säkert också på hur mycket som spolats i rören. I vårt hus har det bott en ensam tant de senaste 25 åren, innan dess var det hon och hennes dotter sen -83.
 
Den bit av röret som jag kan se, där det försvinner in under väggen i köket ser väldigt fint ut. Sen går röret rakt ner i tvättstugan under, helt synligt, och det är inga synliga skavanker på det. Det skulle vara om det är dåligt på den metern som går i golvet innan det går ner.

O one- skrev:
[bild]
Rädd behöver man nog inte vara men det är ett relevant påpekande att gjutjärnet kan ha passerat ”bäst före”. Så här såg mitt köksavlopp ut, huset byggt 65. Kan väl säga att jag inte ångrar att jag tog en ”titt” på röret innan jag monterade nytt kök...
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Såhär blev det i alla fall
 
  • Under diskbänk med installerade vattenrör, avlopp och slangar, visar slutfört rörarbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
trumanders trumanders skrev:
Såhär blev det i alla fall
Tänk på att botten i skåpet skall vara tät. Så jag skulle rekommendera dig att laga i hålet i bakkant, sätta i ett avsett tråg och använda stosar för rören till diskmaskinen och foga kring avloppet.
 
S sixten88 skrev:
Tänk på att botten i skåpet skall vara tät. Så jag skulle rekommendera dig att laga i hålet i bakkant, sätta i ett avsett tråg och använda stosar för rören till diskmaskinen och foga kring avloppet.
Det urtaget är original ikea
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
trumanders trumanders skrev:
Bingo! Med röret i nippeln funkade det rätt bra. Det sitter inte som berget men det är klart motstånd. Jag provade en 45-45 lösning och en 90-90-lösning. Med 45-45 dår jag såga upp stommen litegrann. Med 90-90 behöver jag inte göra nåt med skåpet. Frestande att köra 90-90. Synd att det är en 90-sväng till i gjutjärnsröret, men det är 64 mm!

Det där blir en riktig jävla mardröm när det är dags att köra rensmaskin..
 
Kan du utvecka mardrömsscenariot lite?

J jonko skrev:
Det där blir en riktig jävla mardröm när det är dags att köra rensmaskin..
 
trumanders trumanders skrev:
Kan du utvecka mardrömsscenariot lite?

Det blir ingen lek att komma igenom alla skarpa böjar, har varit bra nära på behöva såga ut botten ur skåp där det varit 90° efter varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.