Hej.

Jag håller på att måla en stol med linoljefärg.
Jag har grundoljat, grundmålat sen målat ett lager med slutstrykningsfärg.

Men nu har det torkat i ca 43 timmar och ser ut som på bilden nedan. Ska det bli såhär eller torkar det bättre om jag väntar längre? Jag tänkte nämligen måla sista lagret nu till lunch.
Ska jag starta värmefläkt i förrådet för att få upp temperaturen?
Det är planhyvlad furu.

Tack

Närbild på en vitmålad stol med ojämn torkning och glansig yta där linoljefärgen använts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som att det är målat med alldeles för mycket färg, hur strök du på färgen och med vilka mellanrum?
 
J JonasJN skrev:
Det ser ut som att det är målat med alldeles för mycket färg, hur strök du på färgen och med vilka mellanrum?
26/7 runt 22:00 Grundolja
27/7 runt 21:00 Grundfärg
27/7 runt 21:00 Slutstrykningsfärg
Sen tänka jag måla sista lagret runt lunch idag som sagt.
Målat med lackpensel.
Grundolja och grundfärgen påstryktes tunt, man såg liksom träet igenom grundfärgen tyckte jag. Slutstrykningsfärgen lite tjockare på sina ställen tror jag, men den var också mer trögflytande än grundfärgen..
 
Jag gjorde "tumtestet" på några ställen och det kändes bra, men på några kanter där lite extra färg landat så var det fortfarande lite blött. Så jag startade en värmefläkt där inne och i värsta fall får jag vänta tills ikväll och måla, då har det gått ca 48h. Sen får jag ha värmefläkt igång hela fredagen för att med största sannolikhet ha den torr på lördag förmiddag. (är en present, så måste vara klar då)

Edit på förra inlägget, det ska stå den 28/7 på slutstrykningsfärgen..
 
För tjockt kan det ta evigheter, men tillslut verkar det ändå "torka". Tunt och tålamod att vänta verkar vara enda framgångsreceptet...
 
J JohanLun skrev:
För tjockt kan det ta evigheter, men tillslut verkar det ändå "torka". Tunt och tålamod att vänta verkar vara enda framgångsreceptet...
Ja, jag har sökt fram andra trådar där folk haft problem med flammig färg, men enligt svaren där så kan det ta några veckor/månader innan färgen "torkat/härdat" helt.. Så vi får se, bara den är beröringstorr på lördag så är jag nöjd, sen ska den ju stå utomhus, till en början i uterummet så den inte utsätts för regn innan den fått tid att torka lite till.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Ja, jag har sökt fram andra trådar där folk haft problem med flammig färg, men enligt svaren där så kan det ta några veckor/månader innan färgen "torkat/härdat" helt.. Så vi får se, bara den är beröringstorr på lördag så är jag nöjd, sen ska den ju stå utomhus, till en början i uterummet så den inte utsätts för regn innan den fått tid att torka lite till.
Är ytan man målar på väldigt olika sugande kan det krävas en extra strykning men med tiden verkar som sagt glans / matthet jämna ut sig... Generellt tycker jag linoljefärg åldras med mer värdighet och får ett snyggt patinerat resultat mot plastfärg som bara ser trist ut när den blir sliten... :)
 
Vad menar du med "grundolja" och "grundfärg"? Linolja och utspädd linoljefärg?
 
J JonasJN skrev:
Vad menar du med "grundolja" och "grundfärg"? Linolja och utspädd linoljefärg?
Tre burkar med linoljeprodukter för träbearbetning på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, jag har bara en burk, men har nån gång spätt med terpentin och/eller linolja. Men har hittills målat nästan bara inomhus och då allt outspätt...
 
Är det ok att måla på lite blöt färg eller är det bättre att vänta några timmar till med värmefläkten på?
 
Se bara till att värmefläkten inte står och blåser direkt på färgen. Som jag förstår det så ska inte linoljefärg torka för snabbt.

Annars tänker jag som ovanstående att det rör sig om för mkt färg eller att det suger upp olika.

Men kan även lägga till att jag hade prickigt på min fasad när jag målade. Kontaktade leverantören som trodde att de hade med utfällning av bindemedel att göra. De föreslog att jag lät färgen torka fullständigt och därefter torka av med en fuktad trasa/ borste. I brist på tid så lät jag väder och vind göra jobbet åt mig och nu är det inte ngra fläckar kvar. Kanske värt att testa om fläckarna inte försvunnit om nån vecka?
 
M
Fläckarna kommer säkerligen av att träet suger i sig olika mycket.

jag väntar normalt sett 48-72h mellan färgstyrningarna, men där har säkert Selder någon egen rekommendation.

notera att bara för att linoljefärg är beröringstorr så är inte det någon garanti för att inte få färg på sig.
Det yttre lagret kan spricka och under är det fortfarande kladdigt.
 
  • Gilla
Leo2021 och 1 till
  • Laddar…
Hur är ventilationen? Enbart värme kommer inte att göra så att färgen torkar, oavsett om man målat för tunt eller tjockt.
 
Okej, selder säger 24h vid 20°c och god ventilation. Det är ett isolerat förråd på drygt 10kvm med två friskluftventiler (ingen fläkt, bara rör genom väggen) på motsatta sidor.

Nej värmefläkten blåser inte mot stolen.

Men om det blir så att det inte hunnit torka riktigt och jag målar ett lager till, kommer jag förstöra hela målningen för att det under lagret aldrig kommer torka eller kommer det bara ta betydligt längre tid?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.