Från vad jag kan se går det två kromade rör horisontellt genom varje stående bräda.

1. Hur sätter jag fast de två kromade rören i stolparna?
2. Hur får jag de stående brädorna att inte glida runt på röret?

Mycket tacksam för kloka synpunkter!

// E
 
  • plank2_mars.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmm, jag tror att jag skulle montera upp stolparna först. Sedan skulle jag borra hål i den yttersta stolpen och föra igenom rören ett i taget och väga av vart hålet i nästföljande stolpe ska vara. När jag kommit till den innersta stolpen skulle jag ta ut rören igen. Sedan kommer väl det allra klurigaste, att få de stående ribborna på plats. Om du använder ett hårt träslag som inte tar åt sig så mycket fukt och med andra ord inte växlar så mycket i storlek så skulle jag borra hål i ribborna som är aaaningens mindre än det kromade röret. Därefter blir det att trä ribborna som smultron på en tråd och när röret sitter i den innersta stolpen så får man finjustera ribborna.
Vet inte om det är det bästa sättet men det är så jag skulle attackera problemet.
mvh
Joel
 
Ett förslag är att låta de synliga "kromade" delarna vara distanser...
 
  • förslag staket.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett mindre rör igenom alla ribbor, sedan ett större som du kan trä över som distanser mellan varje ribba. Så skulle jag gjort.
(Anders han före)
 
Anders_Roslagen skrev:
Ett förslag är att låta de synliga "kromade" delarna vara distanser...
Clever!
Tänk så lätt det kan bli om man tänker till lite...

Ska komma ihåg det här tipset om jag någon gång ska göra något liknande.

/Elin
 
Vill man göra det lite snyggare så borrar/fräser man några mm in i plnakorna med den grövre dimensionen så ser det genomgående ut :)
 
Eller så borrar man genom röret och drar i en skruv bara, vips så sitter det som berget. Är man extra ambtiös så kan man försänka skruven och sätta i en plugg.
 
Man kan ju använda en lång gängstång med distanser på så är det lätt att dra ihop hela paketet så det blir tajt i fogarna.

Är man inte så noga med utseendet så kanske man kan använda bara en gängstång och skruva på brädorna en i taget när stången kommit ut lagom långt u föregående bräda?
 
K
Var kan jag hitta sådana kromade distanser?
 
Hur slutade denna idén? Det är ju några år sedan så vi kanske till och med kan få se en efter-bild? ;)
 
  • Gilla
Nartto
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Hur slutade denna idén? Det är ju några år sedan så vi kanske till och med kan få se en efter-bild? ;)
Eftersom Kallebo var van att få allt han pekade på serverat omgående och när det inte gick, då föll hela projektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.