hscn hscn skrev:
Jag kan inte garantera men skulle själv inte vara orolig. Asbestlagret brukar vara ljusgrått, ungefär som tårtkartong men sprödare. Blir flikigt när det rivs sönder
Ok så du skulle inte vara orolig? Ok bra
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Inte utifrån dina bilder. Men asbest var/är väldigt funktionellt i många sammanhang och användes flitigt. Så tvärsäker vill jag inte vara.
Som kuriositet kan jag nämna att det användes asbestfilter i Kent cigaretter från Philip Morris på 1950-talet. Ledde till flera rättegångar med skadestånd i USA.
 
hscn hscn skrev:
Inte utifrån dina bilder. Men asbest var/är väldigt funktionellt i många sammanhang och användes flitigt. Så tvärsäker vill jag inte vara.
Som kuriositet kan jag nämna att det användes asbestfilter i Kent cigaretter från Philip Morris på 1950-talet. Ledde till flera rättegångar med skadestånd i USA.

Oj då! Snacka om död till hundra procent!
Får annars höra med förra ägaren om när mattan sattes in och om man använt asbest(schysst kille jag köpte huset från)
 
Nja, inte 100 procent men en rejäl riskökning. Tycker dina mattor ser ut att vara av ren vinyl, om så är fallet är det ingen risk beträffande mattorna.
Gammal reklam för Kent cigaretter med en man som röker och text som hyllar filtret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hscn hscn skrev:
Nja, inte 100 procent men en rejäl riskökning. Tycker dina mattor ser ut att vara av ren vinyl, om så är fallet är det ingen risk beträffande mattorna.
[bild]
ok bra tack för hjälpen! Haha vilken jävla reklam alltså!
 
Asbest är ofarligt när det sitter fast eller är inneslutet. Det är först när msn river i det så asbestfibrer kommer loss som damm och vi andas in det som det blir farligt. Kan då leda till lungsjukdom t ex cancer. Detta är dosberoende och sannolikt måste du utsättas för asbetsdamm många gånger för att bli sjuk. Använd alltid skyddsmask när du river ut gammalt material (före -82). Dammsug inte, torka upp med fuktig trasa.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Ja asbest fanns överallt. Det fanns t om en tandkräm innehållande asbest som hette Ipana :geek:
Vet dock inte om den såldes i Sverige.
 
Staffans2000
hscn hscn skrev:
Nja, inte 100 procent men en rejäl riskökning. Tycker dina mattor ser ut att vara av ren vinyl, om så är fallet är det ingen risk beträffande mattorna.
[bild]
Kännt folk röker Kent, basunerade den svenska reklamen ut.

Staffan Morris
 
Känner du dig nervös för asbest rekommenderas att dricka radioaktivt vatten. Bra mot bl.a. nervositet, enligt dåtidens etikett:
Gammal reklam för KÄTILA Radiumvatten från A.B. Älfdalens Radiumkälla, hävdar effekt mot nervositet och reumatism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Matte84 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.