O
Hej!

Jag förstår att detta förmodligen är omöjligt att svara på. Så jag är nog mer ute efter reflektioner från er som varit med i bostadsmarknaden ett tag och ägt/köpt/sålt hus under lite olika kriser genom åren. Kommer Corona-krisen påverka bostadsmarknaden för villor under höst och vinter 2020 och framåt? Den verkar ju inte påverkat våren och sommaren så speciellt mycket?

Vi letar hus och har gjort i snart fem år i södra Sverige. Vi har i dagsläget runt 800 000 kr i kontantinsats och sparar 15 000 kr i månaden till hus. Men det verkar vara omöjligt att hitta ett hus i Malmös kranskommuner. Det kommer ut väldigt få hus och de hus som kommer ut är väldigt dyra, eftersatta, väldigt små och framför helt galna budgivningar.

Vi har två barn och planerar ett till, men när majoriteten av hus som kommer ut till försäljning har max tre sovrum så har vi börjat fundera på nybyggt. Då kommer man såklart in på problemet med att det inte finns tomter och att nybyggt här nere är "billigt" när man pratar 5,5 miljoner.

Ska vi bara ställa in oss på att ett bolån på minst 4,5 miljoner är normalt idag? Är nästan en miljon i kontantinsats idag inte alls mycket?
 
Redigerat:
Här på östkusten har försäljningen gått upp de senaste månaderna så coronakrisen bidrar tydligen. Det blir framför allt snabbare avslut. Men här gäller det främst fritidshus.
 
O
yonna yonna skrev:
Här på östkusten har försäljningen gått upp de senaste månaderna så coronakrisen bidrar tydligen. Det blir framför allt snabbare avslut. Men här gäller det främst fritidshus.
Kan det bero på att om man befinner sig i en tuff ekonomisk situation pga krisen, att man då säljer fritidshuset först?
 
Det är ett väldigt tryck på villamarknaden i och runt Malmö och det finns lite som tyder på att marknaden är vikande, snarare tvärt om.
 
  • Gilla
falkn och 2 till
  • Laddar…
Otroligt svårt att sia om framtiden så klart, men delar din frustration och förvirring.

Vi letar hus i sthlms kranskommuner och där har priserna i t.ex. nacka gått upp sinnesjukt under sommarmånaderna. Iallafall sett till SvenskMäklarstatistiks index, men de använder K/T-tal som är relativa förändringen mellan slutpris och taxeringsvärde. Enligt svensk mäklarstatistik så är det ungefär lika många försäljningar som tidigare år under perioden juni - augusti. Min magkännsla är att det varit väldigt få objekt ute i september, vilket så klart hjälper till att hålla uppe priserna.

Min analys just nu är väl i korta drag:
Corona har gjort att många fler söker ett större boende, mer luft, mer friehet. Man inser också att man kommer inte jobba på kontoret varje dag framöver och söker då större bostad som ligger "längre från stan" för att jobba hemifrån x dagar/vecka. De som har bostad resonerar lika dant, de där paret med utflugna ungar kanske väljer att bo kvar några år i kåken.

Summa summarum så har du en ökad efterfrågan och ett minskade utbud = Priserna går upp.

Sedan så använder ju som sagt svensk mäklarstatistik K/T talet och med tanke på de få försäljningarna som sker under sommaren så antar jag att det även finns en risk för en bias. Det kan ju vara så att de få hus som har sålts har varit i områden eller i ett skick som gjorde att taxeringsvärdet var "lågt" eller iallfall har förändrats under perioden. och Given den låga försäljningsvolymen så får dessa affärer ett relativt stort genomslag på statistiken.
 
Bor själv söder om Malmö (Höllviken) och trycket är högt på de få hus som kommer ut till försäljning. Generellt väldigt få objekt ute nu och då blir priserna därefter.

5,5 miljon för nyproducerat med 4+ sovrum är nog näst intill omöjligt om du inte kan tänka dig flytta en bra bit ut. Även för äldre hus är det tight på de attraktivare orterna. Det är rena renoveringsobjekt i så fall.
 
harry73
2008 kom finanskrisen, men det dröjde till 2010 innan det blev problem på bostadsmarknaden med vikande priser (upp till 30% nedgång).
Så just nu är krisen i allas mun, men alla räddningsåtgärder gör att det inte är problem på bostadsmarknaden än, men det är inte omöjligt att det händer om ett eller två år.
 
  • Gilla
MayaP och 2 till
  • Laddar…
Det jobbiga, tycker jag, är också att om man nu hittar ett hus på 5 mkr ish, och med er kontantinsats, så har man ett jefla bolån på 4 mkr. Hur mycket får ni låna för banken? Nämn inte det där med barn nummer 3 för banken, kalp:en hatar barn :D.
 
M
Om arbetslösheten fortsätter att öka pga Corona-krisen finns det såklart risk för att många inte kan betala räntan på bolånet pga arbetslöshet och tvingas sälja, om det är tillräckligt många så sjunker priserna för att utbudet ökar samtidigt som efterfrågan minskar. Jag tror inte att det finns någon stor risk för detta, allt annat lika. Reporäntan kommer hållas låg igenom hela krisen och Riksbanken stödköper bostadsobligationer i stor omfattning, dvs. bolåneräntorna hålls låga och jag har svårt att tro att särskilt många tvingas sälja pga svårigheter att betala räntan i första taget.

69% av arbetskraften i Sverige är med i a-kassan, först när en tillräckligt stor andel bostadsägare är arbetslösa, har tagit slut på a-kassan (14 månader ish?) och bränt igenom alla sina besparingar då är det bostadskrash. Jag tror som sagt inte att det är så stor risk för detta... Abetslöshet ger ju också rätt till amorteringsfrihet, vilket ju även Corona-krisen gjort, så den faktorn kan man ju räkna bort. Lägg därtill att reglerna i a-kassan har gjorts mer förmånliga pga krisen och kanske skulle göras ännu mer generösa vid en djupare kris.

Jokern är fastighetskatten, om den införs i sin gamla form är ju detta som att dubblera bolåneräntan vilket ju teoretisk skulle halvera tiden som krävs av arbetslöshet för en tillräckligt stor andel fastighetsägare innan allt kraschar. Jag tror inte ens politikerna är så korkade att dom vågar införa denna innan krisen är över helt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.