Hur långt utanför takstolens högben skall råsponten sticka ut?
 
Så långt som du vill ha takutsprånget.
 
Eller så långt ut som ritningen visar.
 
D Daniel 109 skrev:
Så långt som du vill ha takutsprånget.
Tror du tänker på gavelns utstick. Jag pratar utstick på långsida. Till största del bestäms takfoten av takstolens utstick som typiskt kanske är 400-500 mm. Men jag menar hur mycket råsponten sticker ut ytterligare. Är det rimligt med 30 mm så får man plats med en 22 mm vindskiva att fästa rännkrokar i?
 
Eller också sätter du den kant i kant och lägger vindskivan utanpå. Men jag vet faktiskt inte vad som är den rekommenderade lösningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Eller också sätter du den kant i kant och lägger vindskivan utanpå. Men jag vet faktiskt inte vad som är den rekommenderade lösningen.
Har försökt hitta nån rekommendation men kan inte hitta nåt i de monteringsanvisningar jag sett. Har tittat både i Icopal och Mataki anvisningar.

En annan fråga, vilken spik/skruv använder man för att fästa fotplåten?
 
T
B bldr skrev:
Tror du tänker på gavelns utstick. Jag pratar utstick på långsida. Till största del bestäms takfoten av takstolens utstick som typiskt kanske är 400-500 mm. Men jag menar hur mycket råsponten sticker ut ytterligare. Är det rimligt med 30 mm så får man plats med en 22 mm vindskiva att fästa rännkrokar i?
Du tänkte på rännkrokar och hängrännor , det beror lite på vilket tak du vill ha.
Som regel ska högsta punkt ligga under själva taklutningen på taket, där ska hängrännor monteras, så dom står pall mot snöras , alltså lite lägre,
Sedan frågar du om takfotsbrädorna , där rännkrokar monteras , om du har korta krokar? har du långa krokar monteras dom på råsponten.
men montera 0.5 mm över själva fotbrädan ,ca 30 mm om du ska ha fotbräda .
 
Jag drog ut ca 25 då vindskivan var 21 har jag för mig. Då sitter krokarna i vindskivan.
 
T
Vindskiva brukar man kapa av just utanför själva hängrännans slut , brukar vara ca 140 .160 mm som hängrännan går ut från fotbrädan.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Jag drog ut ca 25 då vindskivan var 21 har jag för mig. Då sitter krokarna i vindskivan.
Tänkte också fästa rännkrokarna i vindskivan. Taket är TP20. Kanske rimligt då med 25-30 mm utstick på sponten?
 
T
B bldr skrev:
Tänkte också fästa rännkrokarna i vindskivan. Taket är TP20. Kanske rimligt då med 25-30 mm utstick på sponten?
Hmm vindskivan är den som följer taklutningen , fotbrädan är den som är längs ner på taket och ligger i våg med taket. där monterar man hängrännan. men skit i formuleringar.
Men du har en fot plåt som leder ner vattnet i hängrännan , den bestämmer hur det ser ut i slutändan .
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Hmm vindskivan är den som följer taklutningen , fotbrädan är den som är längs ner på taket och ligger i våg med taket. där monterar man hängrännan. men skit i formuleringar.
Men du har en fot plåt som leder ner vattnet i hängrännan , den bestämmer hur det ser ut i slutändan .
Fotskiva ska det va såklart. Sent på kvällen nu...
 
Kretikos Kretikos skrev:
Fotskiva ska det va såklart. Sent på kvällen nu...
...eller fotbräda... dags för bingen. Tar en bild imorn. Satte upp hämgrännor igår så jag va nyss där
 
B bldr skrev:
Har försökt hitta nån rekommendation men kan inte hitta nåt i de monteringsanvisningar jag sett. Har tittat både i Icopal och Mataki anvisningar.

En annan fråga, vilken spik/skruv använder man för att fästa fotplåten?
Vanlig pappspik
 
T
Kretikos Kretikos skrev:
...eller fotbräda... dags för bingen. Tar en bild imorn. Satte upp hämgrännor igår så jag va nyss där
Haha , här tar jag oxå en öl , semester !

Men fotplåten monterar du uppe på läkten mot plåttak , snyggast blir ifall man får den bockad så den når ner i hängrännan , inget glipa imellan hängränna och fotplåten .fotplåten går ner i hängrännan en bit.
sedan underlaget, pappen har lite överhäng utöver fotbrädan, gärna så den når att droppa av i hängrännan .
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.