Hej,

Vi har idag ett avloppssystem som ser ut enligt bifogad bild. Vi bor i ett hus från 1936.

KÄLLARE: Inkommande ledningar leds in under vår betongkällare och delas upp till tre avlopp i källaren (tvättstuga + pannrum).

VÅN 1: Två stammar leds in till huset.
1. Kök (sink + diskmaskin). 75 mm gjutjärn.
2. Badrum (toalett + dusch + handfat). 150 mm plaströr (installation 2011).

VÅN 2: Nuvarande läge:
Avloppsluftningen leds vidare från köksstammen ut genom taket (öppen ledning dimension 75 mm gjutjärn)

VÅN 2: Tidigare:
En toalett med kvarn (fd toa enl. bild) var kopplad mot köksstammen på vån 2. Kvarnen fanns med anledning av den tunna ledningsdimensionen (75 mm). Den valde vi att kasta ut. Pga stora svårigheter att öka dimensionen på ledningen för en vanlig toalett valde vi att se över andra lösningar (det skulle bl.a. krävas rivna väggar och uppbilat betonggolv i källaren). Spolfunktion fungerade bra map luftningen.

VÅN 2: Framtid (blåprickiga linjen):
Det vi har möjlighet att göra nu är att bygga ett nytt badrum på vån 2 ovanför badrummet på vån 1 med toalett, handfat och dusch.


MIN FRÅGA:
Kommer befintlig avloppsluftning att fungera för vårt nya badrum trots att luftning är påkopplad mot köksstammen och avloppet blir kopplat mot badrumsstammen? Höjdskillnad ca 4 m mellan utlopp i tak och toalettstol vån 2.


Om ni inte tror att det fungerar, vad beror det på? Vad kan vi i så fall göra för att få avloppsluftningen att fungera?


Tack för hjälpen!
 
  • Handritad skiss av ett hus avloppssystem med olika ledningar och anmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftningen ska ju jämna ut trycket bakom den rusande ”kolven” av vatten så att det inte blir undertryck. Därför bör luftningen sitta allra längst uppströms i ledningen. Bäst vore om ni kan dra en ny luftning från nya badrummet och rakt upp genom tak. Man kan eventuellt koppla ihop med befintlig luftning så att man slipper en extra genomföring i yttertaket.

Badrum på våning 1 har luftningen ”på fel sida” och eftersom du inte nämner något antar jag att det fungerar bra. Det kan det göra om det inte är för långt tills luftningen grenar på, så undertrycket hinner inte bli tillräckligt stort för att suga ur vattenlås. Det finns tumregler eller mer teoretiska ansatser för hur långt man klarar sig utan att ha luftning uppströms men jag kan dem inte.
 
  • Gilla
Nyblivenmedhus
  • Laddar…
Nu när jag renoverade vårat badrum så var jag tvungen att ta bort en väldigt malplacerad 110mm vacuumventil, ersatte den med en 50mm vid handfatet som servar hela huset utan problem.

Så har du möjlighet att ha kvar den gamla luftningen och klämma in en liten ventil vid handfatet på i nya badrummet så borde du vara safe
 
  • Gilla
Nyblivenmedhus
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Luftningen ska ju jämna ut trycket bakom den rusande ”kolven” av vatten så att det inte blir undertryck. Därför bör luftningen sitta allra längst uppströms i ledningen. Bäst vore om ni kan dra en ny luftning från nya badrummet och rakt upp genom tak. Man kan eventuellt koppla ihop med befintlig luftning så att man slipper en extra genomföring i yttertaket.

Badrum på våning 1 har luftningen ”på fel sida” och eftersom du inte nämner något antar jag att det fungerar bra. Det kan det göra om det inte är för långt tills luftningen grenar på, så undertrycket hinner inte bli tillräckligt stort för att suga ur vattenlås. Det finns tumregler eller mer teoretiska ansatser för hur långt man klarar sig utan att ha luftning uppströms men jag kan dem inte.


Tack för ditt svar! Ursäkta för att jag svarar så sent. Vi har klurat här hemma.

Vi har nyss anlitat firma för takbyte. Därför vill vi inte göra en till takgenonföring. Vi har kallvind med spån (30-talshus). Här är två alternativ för att koppla ihop nya badrummet med luftstammen (se bild).

Alt grön: Använda avstickarröret från den tidigare toaletten på samma plan (duschdimension) som luftrör. Nackdel att golv i två rum behöver tas upp.

Alt gul: Leda upp röret på kallvinden för att koppla ihop det under tak med befintligt luftrör. Nackdel att vi bor på en plats med -20 grader vintertid. Röret som leds på kallvindan kommer att behöva vara relativt långt, ev risk för frysning (eller?).

Vad tror du?
 
  • Handritad skiss av hus med markerade avloppsrör och alternativa vägar för badrumsanslutning i blått och gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lutte skrev:
Nu när jag renoverade vårat badrum så var jag tvungen att ta bort en väldigt malplacerad 110mm vacuumventil, ersatte den med en 50mm vid handfatet som servar hela huset utan problem.

Så har du möjlighet att ha kvar den gamla luftningen och klämma in en liten ventil vid handfatet på i nya badrummet så borde du vara safe

Tack för ditt svar! Ursäkta mitt sena svar till er båda, vi funderar och skissar här hemma. Det där låter som en intressant lösning du föreslår. Jag har inte hört/sett det tidigare. Vi kommer att ta in en rörfirma för jobbet. Är det något som används och installeras av hantverkare? Låter det något? Luktar det något? Vilken dimension tror du att vi behöver med dubbla duschar, en toa och dubbla handfat (se enkelt bildexempel).

Tack!
 
  • Skiss av badrumsplanering med dubbla handfat, en toalett och öppen duschyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du köra den gula lösningen men få ner röret röret på varma sidan i vindsbjälklaget, alltså längst ned i spånet? Det är som du skriver risk för frysning med långa rör på kallvinden men jag har ingen känsla för hur stor risken är i praktiken.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kan du köra den gula lösningen men få ner röret röret på varma sidan i vindsbjälklaget, alltså längst ned i spånet? Det är som du skriver risk för frysning med långa rör på kallvinden men jag har ingen känsla för hur stor risken är i praktiken.

Hur stor dimension tror du att det behövs för röret?

Att hålsåga och ta upp golv enl. andra exemplet. Ser du några risker med det?
 
N Nyblivenmedhus skrev:
Hur stor dimension tror du att det behövs för röret?

Att hålsåga och ta upp golv enl. andra exemplet. Ser du några risker med det?
Egentligen ska det nog vara samma dim på luftningen som största röret som betjänas men jag satte själv tretum för att lufta fyrtum då det var svårt att få fram större rör hela vägen.

Om du menar hålsåga dig genom golvbjälkarna i det gröna alternativet så är det möjligt att göra men kräver lite betänksamhet. Beroende på konstruktion och dimensioner kan man behöva förstärka bjälkarna vid hålen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.