Håller på att göra ett badrum på övervåningen i ett äldre trähus. Har rivit det gamla golvet och tagit fram träbjälklaget som består av 80x220 mm träåsar. Längden på bjälklaget, spännvidd, är ca 3,5 meter. Jag behöver borra genom samtliga åsar för avlopp 75 mm. Inser att jag bör borra i centrum på åsen men krävs det ngn förstärkning? Ska tillägga att hålen blir nära änden på åsarna, dvs nära vägg. Ska sedan EPS gjuta på blindbotten ca 100 tjockt för att sedan spackla in golvvärmeslang. Tacksam för tips/synpunkter.
 
  • Upprivet badrumsgolv med synligt träbjälklag och spån, förberett för rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Har liknande problem, fixar också med badrum på OV. Men jag ska dra ett rör längre in från väggen, nästan ovanpå en hjärtvägg.

Jag tänkte jacka ur balkarna ovanifrån så att röret får plats, sen ta ett rör till hela längden(så man slipper skarvar), där jag trätt på K-plywood som täcker balken på båda sidor +/- 400mm. och skruva fast dessa ordentligt.

Denna kanske hjälper:
https://www.sakervatten.se/download...lagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.