Hej,

Till sommaren/hösten bygger vi ett Eksjöhus (Björkenäs), delvis modifierat. Det mesta börjar falla på plats men vi har en del funderingar;

1) Finns det någon på detta forum som byggt detta eller liknande hus och har några tips gällande planlösning etc?

2) Värmesystem; vi har nuvarande valt 495TWIN men vi funderar på bergvärme istället..

3) Hur viktigt är tilluft till kamin? Har tänkt placera en Contura 670 i vardagsrummet och har ingen planerad tilluft till denna.

Hejhej!
 
1.) Personligen så tycker jag att planlösningen är mycket bra möjligen så skulle jag sätta in ett par skjutdörrar mellan vardagsrum och bibliotek.

2.) Jag skulle satsa på bervärme men jag antar att det är en kostnadsfråga initialt.

3.) Om man inte har tilluft så förbrukar kaminen den varma inneluften vilket är mycket oekonomiskt. Satsa på att gjuta in ett tilluftsrör i plattan redan från början.

Och till sist en motfråga: Hur mycket kommer själva huset att kosta och hur mycket kommer ni låta eksjöhus att färdigställa?
 
1. vi har sänkt 60cm i biblioteket, vardagsrummet och matsalen. istället för bara 20cm vardagsrum. sen har vi byggt till 2 utbyggnade på kortsidorna ( som orginalet i vardagsrummet )
Allt detta innebär ju att vi så gottsom gjort om hela ritningen. ;D
2. vi har behållit orginal. :-/

3. tack för tanken , det behöver jag fundera på. ???
 
Hepp.. lite svar på frågor i tråden om Björkenäs..

Hela kalaset beräknas kosta (förhoppningsvis) ca 3 mkr, men då har vi med det mesta i budget inkl trädgård, staket, målning etc.. det skall bli spännande att göra en efterkalkyl på detta lilla projekt :). Vi har gjort om planlösningen lite så att boytan är ca 250m2.

Vi kollade med grundkillen och han kunde gjuta in tilluft för kaminen "gratis", ok inget är gratis men det skulle "bara" kosta tillkommande material, dvs en slang & en ventil..

Vi har valt Twin495 istället för bergvärme. Vi har inte utrett det fullt ut men det verkar vara ganska lång payoff på det extra som bergvärmen kostar.
 
Jag hade nog satsat på en markvärmepump 5 eller 7 kW) med en frånluftsmodul, huset är ju trots allt på 234 kvm.

Pris för kombinationen Nibe Fighter 1215-7 kW + FLM 30 (frånluftsmodul) är (39100+9100)= 48200 kr. Priserna tagna från Rinkabyrör (www.rinkabyror.se).

Givetvis får du lägga i mer slang (200m extra ?), men detta borde inte kosta mer än 5000kr extra.
 
Jani skrev:
Jag hade nog satsat på en markvärmepump 5 eller 7 kW) med en frånluftsmodul, huset är ju trots allt på 234 kvm.

Pris för kombinationen Nibe Fighter 1215-7 kW + FLM 30 (frånluftsmodul) är (39100+9100)= 48200 kr. Priserna tagna från Rinkabyrör (www.rinkabyror.se).

Givetvis får du lägga i mer slang (200m extra ?), men detta borde inte kosta mer än 5000kr extra.

Under vilken rubrik finns FLM 30 ? Jag har letat och inte hittat på Rinkabyrör :-/
 
JRRE skrev:
Hepp.. lite svar på frågor i tråden om Björkenäs..

Hela kalaset beräknas kosta (förhoppningsvis) ca 3 mkr, men då har vi med det mesta i budget inkl trädgård, staket, målning etc.. det skall bli spännande att göra en efterkalkyl på detta lilla projekt  :). Vi har gjort om planlösningen lite så att boytan är ca 250m2.

Vi kollade med grundkillen och han kunde gjuta in tilluft för kaminen "gratis", ok inget är gratis men det skulle "bara" kosta tillkommande material, dvs en slang & en ventil..

Vi har valt Twin495 istället för bergvärme. Vi har inte utrett det fullt ut men det verkar vara ganska lång payoff på det extra som bergvärmen kostar.
Twin 495 kommer inte att räcka för att värma 250kvm yta.

Både Nibe och vår värmekonsult avråde oss att köpa den för att huset var för stort och vi har bara 200kvm att värma upp.
Alla rekommenderade bestämt Nibe 1215 med FLM30.

Vi köpte 1215 7kv och en extra varmvattenbererade
 
Sweli skrev:
Under vilken rubrik finns FLM 30 ? Jag har letat och inte hittat på Rinkabyrör  :-/
Hej Sweli !

FLM 30 priset tog jag från Nibes hemsida. Vet ej om rinkaby säljer frånluftsmodulerna. Anmärkningsvärt är dock att Rinkaby ligger ca. 5-6000kr under Nibes rekomenderade priser på F-1210 !!!
 
Det tyckte jag också att på alla nibes produkter ligger de under rek priset.

Vi köpte nibe 1215 från de. Det kom igår. Inga problem.
Jag misstänkte att priset för flm30 var inte därifrån. Jag har inte hittat den någonstans på rinkeby...

Men vi ska köpa varmvattenberedare därifrån.

Vi har köpt rör och andra saker från Rinkebyrör och det fungerar jätte bra. ;)
 
Grannkåken som byggdes under december klarade sig utmärkt även under svinkalla januari 8). De har samma system som vi avser installera. I princip samma hus med den skillnaden att vi även tänker sätta in en vedkamin (med lufttillförsel), känner mig därför ganska trygg i valet av värmesystem. Skälet att eventuellt välja bergvärme var mest ekonomi, inte kapacitetsmässigt.
 
Sweli -> Har du fått nåt pris på FLM30 någon annanstans ifrån? Vore intressant att veta om den är billigare än vad som står på Nibes hemsida... Vi har inte fått nån prisuppgift på den än från stället vi troligen köper ifrån.
 
JRRE skrev:
Grannkåken som byggdes under december klarade sig utmärkt även under svinkalla januari  8). De har samma system som vi avser installera. I princip samma hus med den skillnaden att vi även tänker sätta in en vedkamin (med lufttillförsel), känner mig därför ganska trygg i valet av värmesystem. Skälet att eventuellt välja bergvärme var mest ekonomi, inte kapacitetsmässigt.
Ok lycka till 8)
 
marge skrev:
Sweli -> Har du fått nåt pris på FLM30 någon annanstans ifrån? Vore intressant att veta om den är billigare än vad som står på Nibes hemsida... Vi har inte fått nån prisuppgift på den än från stället vi troligen köper ifrån.
Har inte hittat än vem som säljer den hittade priset på Nibes hemsida.
 
Sweli,
har du hittat ngn som är villig att installera pumparna till ett vettigt pris?

/Lilla My
 
japp ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.