Hej, vi ska eventuellt köpa ett hus byggt 1932, halva huset är källare och halva huset är krypgrund. Bakom huset har du en ca 100 meter lång slänt med ca 4 meters fall, så allt regn och smältvatten trycker in under torpargrunden och mot källarväggen, slänten ska täckdikas enligt skiss, är det någon som vet om det klassas som markavvattning och är tillståndspliktigt i Västerbotten? Källaren ska dräneras men torpargrunden? Skall man isolera upp mot muren och golvet? Tanken är att riva till bjälklaget och lägga golvvärme med spårskivor, ska man strunta i att isolera bjälklaget och låta spillvärmen värma torpargrunden?
 
  • Satellitbild över en tomt med markerade mått för planerat täckdike för avvattning bakom ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har tips och idéer?
 
Tänk på att en dränering aldrig löser problemet med fuktiga och ev blöta källare i gamla hus. Att det är så beror på avsaknad av kapillärbrytande skikt under huset och det är ju inte "bara" att åtgärda.
Sen beror det ju på hur mycket av problemet som löses med det du beskrivit heller. Är förhållandena gynnsamma så kanske det inte är nån fukt underifrån alls men man bör tänka på det iallafall.
 
Vi tänkte ta bort källartrappen i huset och sätta dörr utifrån å bara använda källaren till värmepump elcentral och ev förråd, skadar det källaren nämnvärt att golvet är fuktigt? Torpargrunden klurar jag oxå på vad bästa att göra är.
 
Om du dränerar ordentligt och behåller källaren som den var tänkt att vara det vill säga med betonggolv och sten/betongväggar utan fina ytor och ser till att få luftcirkulation i källaren så skall det med största sannolikhet fungera.
Den tidens källare var byggda och tänkta så att det ständigt avdunstade litet fukt inåt. Eldstäderna i huset och ibland någon särskild ventilationskanal i skorstenen såg till att den fuktiga luften sögs ut. I synnerhet när värmepannan stod i källaren blev det bra utsug och all fukt försvann behändigt ut genom skorstenen. Så var det tänkt och så fungerade det.... oftast. Vill man förbättra det då är det dränering som gäller men någon torr bostadskällare blir det aldrig.
Varför ta bort källartrappan? Det är ju praktiskt att kunna gå dit ned på vintern i olika ärenden utan att först klä på sig och sedan skotta snö utanför källardörren och uträtta sitt ärende och så in och klä av sig..

Trossbottnen mot kryprumet behöver vara isolerad. Det är litet otrevligt att ha minusgrader och ständig snö på golvet i bostadsrum. Det vet jag av egen erfarenhet.
Fast det finns goda skäl att inte isolera enligt nutida standard utan låta litet värme läcka ned i kryprumet. En extra ventilationskanal i skorstenen som suger ut fuktig luft ur kryprumet är också en ide. Framför allt så skall ventilationsgluggarna i stenfoten vara tillräckligt stora.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Vi ska riva golvet ner till bjälklag för inläggning av golvvärme så hela torpargrunden kommer friläggas, kan man gräva ur grunden ner till botten sen göra som "diken" där man lägger dräneringsslang som man påtar ut under grundsockeln sen grusfylla, isolera och gjuta igen?
 
H heimlaga skrev:
Om du dränerar ordentligt och behåller källaren som den var tänkt att vara det vill säga med betonggolv och sten/betongväggar utan fina ytor och ser till att få luftcirkulation i källaren så skall det med största sannolikhet fungera.
Den tidens källare var byggda och tänkta så att det ständigt avdunstade litet fukt inåt. Eldstäderna i huset och ibland någon särskild ventilationskanal i skorstenen såg till att den fuktiga luften sögs ut. I synnerhet när värmepannan stod i källaren blev det bra utsug och all fukt försvann behändigt ut genom skorstenen. Så var det tänkt och så fungerade det.... oftast. Vill man förbättra det då är det dränering som gäller men någon torr bostadskällare blir det aldrig.
Varför ta bort källartrappan? Det är ju praktiskt att kunna gå dit ned på vintern i olika ärenden utan att först klä på sig och sedan skotta snö utanför källardörren och uträtta sitt ärende och så in och klä av sig..
För att källartrappen tar idag upp ytan som tilltänkt ska bli utbyggnad av badrum så duschutrymme och tvättmaskiner ska stå där trappen är idag
 
E ErikEriksson skrev:
Vi ska riva golvet ner till bjälklag för inläggning av golvvärme så hela torpargrunden kommer friläggas, kan man gräva ur grunden ner till botten sen göra som "diken" där man lägger dräneringsslang som man påtar ut under grundsockeln sen grusfylla, isolera och gjuta igen?
Det brukar inte vara någon god ide att gjuta platta på mark i äldre trähus. Fukten börjar söka sig upp genom mellanväggarna som ruttnar bort.

Däremot kan det absolut vara en god ide att skyffla ut jorden ur bottnen på kryprumet och lägga dit dränering och kapillärbrytande grusskikt under kryprumsbotten.
 
H heimlaga skrev:
Det brukar inte vara någon god ide att gjuta platta på mark i äldre trähus. Fukten börjar söka sig upp genom mellanväggarna som ruttnar bort.

Däremot kan det absolut vara en god ide att skyffla ut jorden ur bottnen på kryprumet och lägga dit dränering och kapillärbrytande grusskikt under kryprumsbotten.
Törs man gräva ut mindre sektioner under själva muren där man petar ut dränslang som sen ansluts till dränering utvändigt? Blir värmeförlusten för stor om man inte isolerar innergolvet utan bara marken i grunden och kör golvvärme?
 
Hoppas skisserna går att förstå, den ena är uppifrån och den andra är från kortsidan. Handritad skiss av en byggkonstruktion sett uppifrån med markerade delar som "Drän", "Källare" och "Torpargrund".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss uppifrån av en byggkonstruktion med texten 'källare' och 'torpar'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E ErikEriksson skrev:
Törs man gräva ut mindre sektioner under själva muren där man petar ut dränslang som sen ansluts till dränering utvändigt? Blir värmeförlusten för stor om man inte isolerar innergolvet utan bara marken i grunden och kör golvvärme?
Man kan säkert peta ut enstaka dräneringsrör under grundmuren om man gräver minsta möjliga hål för det.

Det du beskriver är en varm krypgrund som förutsätter att du byter hela grunden och gjuter nya värmeisolerade grundmurar. Orimligt stort och dyrt arbete och dessutom litet riskabelt när det fuktar underifrån.
 
J
H heimlaga skrev:
Om du dränerar ordentligt och behåller källaren som den var tänkt att vara det vill säga med betonggolv och sten/betongväggar utan fina ytor och ser till att få luftcirkulation i källaren så skall det med största sannolikhet fungera.
Den tidens källare var byggda och tänkta så att det ständigt avdunstade litet fukt inåt. Eldstäderna i huset och ibland någon särskild ventilationskanal i skorstenen såg till att den fuktiga luften sögs ut. I synnerhet när värmepannan stod i källaren blev det bra utsug och all fukt försvann behändigt ut genom skorstenen. Så var det tänkt och så fungerade det.... oftast. Vill man förbättra det då är det dränering som gäller men någon torr bostadskällare blir det aldrig.
Varför ta bort källartrappan? Det är ju praktiskt att kunna gå dit ned på vintern i olika ärenden utan att först klä på sig och sedan skotta snö utanför källardörren och uträtta sitt ärende och så in och klä av sig..

Trossbottnen mot kryprumet behöver vara isolerad. Det är litet otrevligt att ha minusgrader och ständig snö på golvet i bostadsrum. Det vet jag av egen erfarenhet.
Fast det finns goda skäl att inte isolera enligt nutida standard utan låta litet värme läcka ned i kryprumet. En extra ventilationskanal i skorstenen som suger ut fuktig luft ur kryprumet är också en ide. Framför allt så skall ventilationsgluggarna i stenfoten vara tillräckligt stora.
Kloka ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.