Jag har vattenburen golvvärme i platta på mark.
När slingan till badrummen är aktiv blir det tryckfall i värmepumpen. Finns det någon här som har erfarenhet av en firma som kan lokalisera läckan?
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Åsa Lund
Leta upp nån som har värmekamera
 
  • Gilla
perkje
  • Laddar…
Värmekamera kan eventuellt hitta felet.
Du kan testa att ansluta ett djurstängselagg till vattnet och lyssna efter smällar.
Men var försiktig med övrig el i huset. Dvs allt som kan tänkas ligga känsligt till i och runt plattan måste kopplas bort.
 
P perkje skrev:
Jag har vattenburen golvvärme i platta på mark.
När slingan till badrummen är aktiv blir det tryckfall i värmepumpen. Finns det någon här som har erfarenhet av en firma som kan lokalisera läckan?
först och främst är det konstaterat läckage i denna slingan med en provtryckning? I normala fallet är slingan möjligtvis strypt en aning på retursidan men har på tilloppet en ett don för reglering. Dock är det extremt ovanlig att du inte har ett konstant läckage i en läckande slinga, dvs inte endast när du har donet öppet och varmt vatten som flödar igenom. Om någon har provtryckt och konstaterat läckage går annars det enklast att konstatera med värmekamera om det ens är möjligt. I ditt fall med tätskikt och gissningsvis klinkers ovanpå är det svårare än med tex ren betong
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ja beskrivningen att det läcker när slingan är "aktiv" låter märklig. Det är ju bara om man stryper slingan i både tilledare och retur, som det kan sluta läcka. Slingan är trycksatt även via returen.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Det jag tror är att slingan ”suger” mycket värme ur radiatorkretsen då allt spackel skall värmas.
Lägre temperatur = fallande tryck i systemet.
Slå på slingan och låt den vara på och värma hela kakan med flytspackel.
För oavsett, som tidigare beskrivits, så är det endast framledningen som stryps då termostaten stängs. I övrigt är det samma vattentryck i hela systemet, oavsett stängda eller öppna termostater.
 
Jag tackar för visat intresse. Att det inte slutar läcka bara för att termostaten stänger av slingan hade jag inte klart för mig. Då får jag fundera ett tag till. Jag har försökt själv med en värmekamera, men det gav inget.

Men min fråga var: Finns det någon här som har erfarenhet av en firma som kan lokalisera läckan? Jag håller till i Nacka utanför Stockholm.
 
Steg 1 är som tidigare nämnt, provtryck slingan för att konstatera att ett läckage förekommer.

Om så är fallet. Då kan ledningen läcksökas med spårgas, för att ev kunna påträffa ett läckage.

Det finns givetsvis firmor som utför detta, använd Google. Vi håller hus i Västerås, men självklart så bör det finnas någon närmare din egen ort som kan hjälpa till
 
  • Gilla
perkje och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.