T tanaris skrev:
Jag ramlade in i den här tråden och kunde inte påminna mig om att jag hade blivit missnöjd på något sätt de gånger jag beställt från Bygghemma, så jag kollade mailhistoriken och upptäckte till min förvåning att det inte verkar gå att se VAD man har köpt via dem.

Massor med leveransbesked och tack för beställningar osv, men ingen information om vad jag köpt. Istället är det länkar till olika ordernummer på deras webb, där det bara står "Order xxxxx är avslutad".

Så just nu är jag inte heller sådär supernöjd...
Men du har väl fått en faktura, kvitto eller liknade där det framgår vad du köpt?
Eller är det också dokument som dom anser du skulle laddat ner och som inte längre är tillgängliga?

Har aldrig handlat på bygghemma så har ingen koll..,
 
  • Gilla
kulacalle
  • Laddar…
T
tttomten tttomten skrev:
Men du har väl fått en faktura, kvitto eller liknade där det framgår vad du köpt?
Eller är det också dokument som dom anser du skulle laddat ner och som inte längre är tillgängliga?

Har aldrig handlat på bygghemma så har ingen koll..,

Njae, på en av ordrarna hade jag tydligen valt Svea Ekonomi så där fanns det en faktura, men övriga är betalda direkt med kreditkort. Och de har ju ingen inloggning på sin hemsida heller så man kan kolla historiken. Väldigt udda.
 
T tanaris skrev:
Njae, på en av ordrarna hade jag tydligen valt Svea Ekonomi så där fanns det en faktura, men övriga är betalda direkt med kreditkort. Och de har ju ingen inloggning på sin hemsida heller så man kan kolla historiken. Väldigt udda.
Tycker mig märka att det blir vanligare och vanligare att företag skickar en länk istället för dokument-ett riktigt skit för man har ingen koll.
Hände mig senast härommånaden då ett energibolag skickade så (och jag missade det, blev sen ett dj-a liv då det visat sig att säljaren ljugit i avtalet).

Blir svårt att hävda reklamation mm om det skulle behövas om 2-3 år och länken upphört fungera :thumbdown:
 
  • Gilla
Joh Elo
  • Laddar…
T
tttomten tttomten skrev:
Tycker mig märka att det blir vanligare och vanligare att företag skickar en länk istället för dokument-ett riktigt skit för man har ingen koll.
Hände mig senast härommånaden då ett energibolag skickade så (och jag missade det, blev sen ett dj-a liv då det visat sig att säljaren ljugit i avtalet).

Blir svårt att hävda reklamation mm om det skulle behövas om 2-3 år och länken upphört fungera :thumbdown:
Det ligger ju i tiden att motarbeta mail, men det är ju rent vansinne för såna här grejer.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag ramlade in i den här tråden och kunde inte påminna mig om att jag hade blivit missnöjd på något sätt de gånger jag beställt från Bygghemma, så jag kollade mailhistoriken och upptäckte till min förvåning att det inte verkar gå att se VAD man har köpt via dem.

Massor med leveransbesked och tack för beställningar osv, men ingen information om vad jag köpt. Istället är det länkar till olika ordernummer på deras webb, där det bara står "Order xxxxx är avslutad".

Så just nu är jag inte heller sådär supernöjd...
Gjorde i höstas en beställning från bygghemma och upptäckte samma sak som dig vid betalning med kreditkort. I mailet med orderbekräftelsen finns det bara en länk till deras hemsida som slutar att fungera efter tre månader. Ett mail till kundtjänst löste det dock snabbt och jag fick kvittot som pdf :)
 
N
T tomasjo skrev:
Hej,

Likt många andra på forumet vill jag varna för att handla på Bygghemma. Vi köpte en duschhörna inkl installation och fick denna levererad av DSV först efter tre (3) missade bokningar (där man för övrigt bara kan utlova leverans någon gång mellan 8-16). Som kompensation utlovar BH 400 kr per gång, men det är ju en klen tröst för förlorade semesterdagar/inkomst (och ännu värre om man får avboka hantverkare sent pga uteblivet material). När jag väl fått hem materialet så har de mage att föreslå en installationsdag om en månad! Helt bisarr köpupplevelse.
Vad fick dig att handla från Bygghemma?
 
T tanaris skrev:
Jag ramlade in i den här tråden och kunde inte påminna mig om att jag hade blivit missnöjd på något sätt de gånger jag beställt från Bygghemma, så jag kollade mailhistoriken och upptäckte till min förvåning att det inte verkar gå att se VAD man har köpt via dem.

Massor med leveransbesked och tack för beställningar osv, men ingen information om vad jag köpt. Istället är det länkar till olika ordernummer på deras webb, där det bara står "Order xxxxx är avslutad".

Så just nu är jag inte heller sådär supernöjd...
Beställningar jag gjort tidigare år har bara haft en länk, men beställningen jag gjorde nu i april så var allt uppräknat i mejlet, (antal, vilken vara, total pris, orderns totala summa) samt länk till fullständig orderinformation.

När man gått in på länken så finns det en länk till följesedel/kvitto som innehåller all info.
 
T
Uppdatering i mitt ärende - drygt en månad efter mitt mail till kundtjänst har jag fortfarande inte fått nåt svar. Idag kom dock ett meddelande från Svea Ekonomi om att den ursprungliga fakturan har krediterats med ett belopp motsvarande standardersättningen för bomkörningarna. Uppenbarligen har Bygghemma alltså gått igenom mitt klagomål men inte orkat svara. Eländig erfarenhet av detta företag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kompis köpte en trädgårdstraktor där.

Följande saker var fel:

Batteriet var dött.
Klippaggregatet var inte korrekt fastsatt.
Olja var inte påfylld.

Detta trots att Bygghemma som "Husqvarnapartner" ska göra en leveransservice och provköra maskiner innan.

Vid kontakt med bygghemma tog det flera veckor innan det i princip kom ett "vi kan inget göra".
Vännen åkte till deras servicebutik i Sollentuna och fick där de delar som saknades och ett nytt batteri. Men kan tänka mig hur illa det skulle vara om han inte bodde länet. Då hade han antagligen fortfarande itne kunnat använda sin trädgårdstraktor.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Supporten på bygghemma.se är under all kritik.
Fullständigt ointresserad och okunnig. Köpte 3st Swedoor karmar och dörrar för ett tag sedan. Efter ett tag så hänger ena dörren lite, och börjar ta i karmen. Blir värre och värre snabbt. Kan konstatera att skruven som sitter i gångjärnen i karmen trillar ut. Spänner tillbaka dem, men de snurrar bara runt. Troligen är det borrat för stora hål för skruven.
Kontaktar supporten på telefon och förklarar vad som hänt. De svarar att de ska kolla upp detta och återkomma. Lite senare får sambon dörren i handen då hela dörren bara trillar ur karmen. Ringer upp supporten igen, och får samma ointresserade svar att de ska kolla på det. Vill då prata med någon som har hand om ärendet. Men eftersom detta nu är ett pågående ärende, eller hur de nu svarade, så går det inte att få prata med någon om detta. Ytterst märkligt i alla fall.
  • 30 Maj skriver jag till supporten på mail.
  • 1 Juni skickar jag kompletterande bilder och film på hur det ser ut.
  • 5 Juni, svarar de att vill ha en översikts bild, trots att jag redan skickat.
  • 9 Juni svarar Swedoor som jag tog med i mailet att de vill ha ordernummer.
  • 9 Juni skickar jag ordernummer till Swedoor och bygghemma. Som en skrev innan, helt värdelöst att man inte kan se vad dessa ordernummer innehåller i mailet.
  • 10 Juni Swedoor svarar att de måste vänta på bygghemma.
  • 11 Juni svarar att bygghemma att de ska ta detta med deras leverantör
  • 20 Juni skickar jag mail och frågar hur det går
  • 28 Juni skickar jag mail och frågar hur det går
  • 1 Juli vill de igen att jag skickar in bilder på hur det ser ut och svara på lite frågor
  • 1 Juli skickar bilder och svar på deras frågor
  • 3 Juli svarar de att de ska kolla med tillverkaren
  • 20 Juli skickar jag mail och frågar hur det går
  • 28 Juli skickar jag mail och frågar hur det går

Så sammanfattat.
KÖP INTE hos bygghemma.se om det är något som skulle kunna behöva minsta lilla support.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Bygghemmas kundservice är under all kritik som alla andra också upplever.

Fick fönster från sp fönster levererade innan midsommar med transportskador. 6v nu med ett Mail efter 4v att dom mottagit vår reklamation. Ringt 4-5ggr samma svammel om att dom ska prioritera osv osv. Inget händer.

Hett tips planerar ni eller står mitt i en renovering/byggnation köp inte era saker hos bygghemma! I denna takten kanske jag har fönster innan snön faller med lite tur.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
T
Jag har bara positivt om byggahemma , beställde massor , dom fel som uppstod var köksfläkten , den fick ett eget liv , ,visa sig vara en styrenhet som gått sönder, denna fixa dom direkt med en lokal service firma, sedan droppa bägge dusch blandarna , från själva blandarna , dessa fixa dom oxå direkt med en lokal vvs firma, grejerna dom sålde var FM-mattsson och Franke .
Dom bytte ut husen i blandarna och hela styrenheten i franke fläkten . snabba och gjorde allt dom kunde för en bra service .
 
Uppdatering på min tidigare post #12. Fick i dagarna hem ett nytt duschmunstycke från leverantören. Tog drygt 3 månader men de löste mitt problem till slut.
 
Bygghemmas strategi vid reklamationer är att inte återkoppla, alternativt göra det veckor senare och då hänvisa till ARN.

Jag har ett ärende där jag fick ett golv som blivit fraktskadat och omöjligt att lägga. (Förmodligen fuktskadat så plankorna var olika tjocka).

Bygghemma vägrade komma och ta tillbaka golvet efter massvis med bilder och filmer som påvisade felen. Krävde att jag skulle köpa in pallar, emballage och stå för frakt.

Jag fick be hantverkare lösa problemet, samt fick jag betala de hantverkare som skulle lägga det dåliga golvet. Bygghemma vägrar ersätta denna merkostnad.

Eftersom dom enbart säger nej och hänvisar till ARN kommer jag ta ärendet vidare till tingsrätten.

Bygghemma har redan anlitat en jurist som skickat 2 kravbrev om att jag ska betala golvet, där ja besvarat båda med att jag kräver ersättning för mina merkostnader. Advokaten hade Bygghemma sedan avslutat samarbetet med utan att meddela mig, eller svarat på mitt 2 svarsbrev.

Istället för att ge mig den ersättning jag kräver har dom betalt minst 20 h arbete för en jurist. Och när stämningen lämnas in lär det bli betydligt mer jobb för en annan jurist.

ETT RIKTIGT DÅLIGT FÖRETAG. Betala aldrig i förskott, att få tillbaka pengar vid fel kommer inte gå.
 
Jag har beställt några gånger från Bygghemma och tänker mest att är det standardiserade produkter som det inte är bråttom med så fungerar det bra. De har ju väldigt bra priser så som med mycket annat är det väl lite för bra för att vara sant. När vi renoverade badrummer beställde vi kommoder och mycket annat från bygghemma 10 veckor i förtid för säkerhets skull, just kommoderna skulle ta 2-4 veckor innan leverans. Detta datum försenades ständigt och vips så hade 8 veckor gått utan kommoder. När vi ringde direkt till Gustavsberg som var tillverkare hade de gjort klart kommoderna för länge sedan men inte fått in ordern om handtagen från bygghemma... vi försökte då avbeställa handtagen, det var standard-handtag som vi kunde köpa i vilken byggbutik som helst för kanske 150 kr totalt, men det var i stort sett omöjligt enligt bygghemma. När kommoderna väl levererades var vi utomlands i 3 veckors tid och bygghemma vägrade leverera dem trots att de tidigare levererat duschväggar och badkar direkt till hantverkaren i vårt hus som vi gett fullmakt. Tanken var ju att hantverkarna skulle kunna göra klart badrummen medan vi var bortresta, men istället kom vi hem lagom till hantverkarnas juluppehåll och 4 veckor till utan färdiga badrum. Bygghemma var minst sagt ohjälpsamma under alla de veckor vi jagade dem.
Men, lesson learned. Nästa gång vi renoverade kök och badrum vände vi oss till lokal bygghandel ist (Beijer) och fick fantastiskt bra hjälp med exakt allt vi behövde, butikskillen körde ut grejerna själv till oss utan extra avgifter och de priser han gav oss då vi köpte så mycket matchade bygghemmas men med 100 gånger bättre service.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.