Hej!
Hittade denna när jag plockade bort stenarna som var uteplatsen, ska bygga ett trädäck istället.
Kan denna vara kvar som den är eller måste jag göra något med den?
Tänkte gjuta fast locket så det ligger säkert och det är ingen som kommer gå på den då trädäcket är ovanför. Vet inte vart den går, gissar att den går till någon gammal stenkista. Det syns att den inte är i bruk.
Rund brun lock på marken nära huskant, jord och stenar runtomkring, före bygge av trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt brunnslock i betong med öppet hål som visar delvis fyllt brunnschakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen gammal brunnsring och ett mörkt hål i marken, täckt av smuts och spindelväv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Syns att den inte är i bruk, hur menar du?

Är inte det där typexempel på uppsammlingsbrunn för takavvattning eller dränering?

Bör i så fall gå att komma åt för grustömning och inspektion.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Syns att den inte är i bruk, hur menar du?

Är inte det där typexempel på uppsammlingsbrunn för takavvattning eller dränering?

Bör i så fall gå att komma åt för grustömning och inspektion.
Tackar för synpunkterna.
Det verkar inte som att det fyllts på med vatten på länge, när jag tittar in i tilloppet, och nuvarande avlopp går inte till denna brunn. Tilloppet går in under dörren, som syns på ena bilden. Huset är flyttat till nuvarande plats före 1909, byggt nångång i mitten av 1800-talet. Är tveksam till att dom tog hand om takavvattning eller dränerade i början av förra seklet. Jag vet att nuvarande stenkista, BDT, är den gamla brunnen och det är lagt betydligt senare med plaströr.
 
Mycket spännande information.

Jag har en snarlik, den är från sextiotalet. och tar hand om just takvatten, brunn i källartrappa och dränering (inte otimalt, jag vet).

Din brunn har ju haft något syfte och är nog inte från förr-förra seklet...
Så antingen har huset ändrats eller så har den ett syfte som inte syns så ofta, som dränering eller spygatt.
Höjden på tilloppet tyder ju iofs på takvatten, väldigt ytlig dränering eller spygatt i marknivå..

Vattennivån är ju i höjd med utloppet, så någon slatt vatten försvinner ju antagligen via rören och stenkistan eller vad det nu är verkar ju fungera.

Mitt förslag är att du lägger en snygg kompassros eller annat "stilfullt" över som med verktyg kan lyftas upp.
Men det är ju bara vad jag skulle gjort.
 
O [old rusty] skrev:
Mycket spännande information.

Jag har en snarlik, den är från sextiotalet. och tar hand om just takvatten, brunn i källartrappa och dränering (inte otimalt, jag vet).

Din brunn har ju haft något syfte och är nog inte från förr-förra seklet...
Så antingen har huset ändrats eller så har den ett syfte som inte syns så ofta, som dränering eller spygatt.
Höjden på tilloppet tyder ju iofs på takvatten, väldigt ytlig dränering eller spygatt i marknivå..

Vattennivån är ju i höjd med utloppet, så någon slatt vatten försvinner ju antagligen via rören och stenkistan eller vad det nu är verkar ju fungera.

Mitt förslag är att du lägger en snygg kompassros eller annat "stilfullt" över som med verktyg kan lyftas upp.
Men det är ju bara vad jag skulle gjort.
Här får du lite mer information.
Grunden är utgrävd ca 50 cm och utloppet ligger under/genom granitgrunden. Gissar att brunnen gjordes när huset hamnade på nuvarande plats. Du har rätt i att den är säkert från skiftet 1800- 1900-talet och inte äldre. Har tyvärr inte en aning om när huset flyttades mer än att det var före 1909 då huset kom in i fastighetsregistret.
Det finns en utbyggnad, badrum, som är byggt senare på 1900-talet och då las det nya BDT-avloppet med plaströr, utedasset fungerar bra fortfarande :) tillsammans med en bränntoa när det är för kallt på utsidan.
 
Är den så gammal som ca 1900? Tror snarare på 30-40-50-tal.
 
Claes Sörmland
Känns väldigt 50/60-tal tycker jag. Alldeles för maskinell gjutning för att vara något hantverkstillverkat från före kriget.
 
Skulle också gissa 60-ish. Inte WC avlopp utan gjort för rent vatten.

När sänktes golvnivån i källaren?
Går tilloppet undrer golvnivå i källaren?
Har ni någon gammal plats för hydrofor/pump eller bara en golvbrunn/spygatt som inte används?

Bilder kan luras, men det som ser ut som fuktning/rinnspår i tilloppet?

Kan ju även varit kopplat till något som tagits bort vid golvsänkning.
 
Claes Sörmland
Kan vara en gammal samlingsbrunn med vattenlås/sandfång till t ex gråvattnet. Det går i så fall en ledning från den under vattenytan. Skopa ur vattnet och titta. Jag har en sån i trädgården från före det kommunala avloppet kopplades på. Så här:

Illustration av en gammal samlingsbrunn med vatten och ansluten ledning i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fotografen Fotografen skrev:
Är den så gammal som ca 1900? Tror snarare på 30-40-50-tal.
Om dom grävde ur under grunden för tilloppet så gjordes det efter 1909, då kan dina årtal stämma.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Känns väldigt 50/60-tal tycker jag. Alldeles för maskinell gjutning för att vara något hantverkstillverkat från före kriget.
Utifrån skicket så är den inte hantverkstillverkad, efter kriget alltså.
 
O [old rusty] skrev:
Skulle också gissa 60-ish. Inte WC avlopp utan gjort för rent vatten.

När sänktes golvnivån i källaren?
Går tilloppet undrer golvnivå i källaren?
Har ni någon gammal plats för hydrofor/pump eller bara en golvbrunn/spygatt som inte används?

Bilder kan luras, men det som ser ut som fuktning/rinnspår i tilloppet?

Kan ju även varit kopplat till något som tagits bort vid golvsänkning.
Finns ingen källare, marken (jorden) ligger ca 40 cm under golvbjälkarna, all rördragning är i det utrymmet. Kan vara nåt gammalt avlopp från köket som drogs om när badrummet byggdes.
Bilden luras, är ett gammalt torrt rinnspår.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan vara en gammal samlingsbrunn med vattenlås/sandfång till t ex gråvattnet. Det går i så fall en ledning från den under vattenytan. Skopa ur vattnet och titta. Jag har en sån i trädgården från före det kommunala avloppet kopplades på. Så här:

[bild]
Kan nog stämma. Det är sannolikt ett vattenlås på utloppet, bild 3, då vattnet ligger kvar i röret. Eller kan grundvattnet vara så högt för den borde ha torkat ut då det inte verkar som den fylls på. Vet att nuvarande utlopp från kök o badrum går en annan väg.
 
Tackar för alla förslag. Nu ligger det markduk och makadam över brunnen och trädäcket är påbörjat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.