Hej, Jag tar gärna emot kloka råd och tips i frågan. Vårt hus är en gammal Västerbottensgård som tidigare ägare har börjat renovera. Bland annat så har de gjutit en platta med det gamla krypgrundens ytterkanter som kanter till plattan. Nu har vi ett kalldrag bitvis runt ytterkanterna av golvet samt att grundet i sig är sprucket och fult.

Hur skulle man kunna isolera utsidan av grundet så att det dels ser lite fräschare ut och samtidigt få en bättre isolering upp under och mellan ytterpanelen och grundet/plattan.

Är ingen fackman och slänger mig förmodligen med felaktiga termer, men jag hoppas att min förklaring och fråga är någorlunda begriplig.

Mvh Patrick
 
Vilken lösning som kan fungera beror på den gamla grunden.

Antar att det är en stengrund?
Byggd helt utan murbruk eller kallmurad?
Har man gjutit plattan direkt mot grundmuren?

Har du bilder så underlättar det.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vilken lösning som kan fungera beror på den gamla grunden.

Antar att det är en stengrund?
Byggd helt utan murbruk eller kallmurad?
Har man gjutit plattan direkt mot grundmuren?

Har du bilder så underlättar det.
Hej och tack för din återkoppling.

Jag vet inte men gissar att plattan är gjuten direkt mot grundmuren som ser ut att en stengrund som är murad/putsad utvändigt. (Det ramlar loss lite här och där.)

Har inga bilder just nu men kan försöka fotografera den asap.

/Patrick
 
Vad är det för golv ovanpå plattan där det drar kallt?

Det man hoppas är att de lagt en remsa frigolit eller ull mellan gamla muren och plattan, men det är ju inte säkert att det är gjort så.
Sedan kan det vara gnagare som gjort gångar i ev mjuk isolering i kanterna. De gör schweizerost av isolering, vilket ger vinden fritt blås.

Vi har samma problem bitvis hemma. Bl a vet jag att gnagare kommer in under köksgolvet. Det är platta på mark med frigolit och golvspån ovanpå. De gräver gångar i frigoliten. Enda sättet att komma till rätta med det problemet för oss är att riva ut hela köket och riva upp golvet ner till betongen, och sedan leta reda på var de kommer in och täppa till. Men en komplett köksrenovering av ett relativt nytt och fräscht kök gör man ju inte frivilligt... Man blir duktigt irriterad på den som byggt det som inte gnagarsäkrat det ordentligt. Ett totalt nytt kök bara för att täppa till ett mushål är ju inte riktigt klokt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.