Tittat lite på B&D roterlaser, den sägs vara självinställande. Någon som har provat den?

Första uppgiften blir att regla upp ett gipstak, det råa taket består av råspont med ca 5 millimters ojämnheter, dessutom så är det troligen snett. Så jag räknar med att sätta glespanel och justera med masonitbitar.

Spontant så verkar stativet minst sakt ostadigt, men om man inte rör den och den är självjusterande så kanske det inte gör något?
 
Har inte testat just den varianten men tycker B&D niveller på de laserprylar jag testat har varit rena skämtet.
Ett plant bord lutar åt ena hållet och vänder man på enheten så lutar det åt andra hållet men inte lika mycket...
Provade tre st med liknande urusla resultat.
 
Det är ju en B&D ! Du får vad du betalar för, dvs skräp ! Dessutom är det ju inte en roterande laser, det är tre fasta laserdioder på vardera 120grader med ganska usel ljusstyrka. Räkna med att dra för gardinerna innan du börjar. Vilken noggrannhet lovar de ? Är den kalibrerad överhuvudtaget ?
Är det viktigt att få det rätt, hyr en riktig laser istället !
 
Jo,det ligger en sån (B&D) på jobbet nånstans, helt oanvändbar.
Föredrar den som vi har med tre fasta punkter och uppåt neråt, inte Stanley utan lite bättre. Den funkar men kostar cirka 3000:-
Skall man ha en roterande laser som nivelllerar själv så är det typ DW mm som gäller och de kostar.

Annars är det Hultafors vattenpass som gäller och det bör man ha oavsett laser.

/Kent
 
Hm då har jag fått tag på ett bra exemplar för en gångs skull. Min B&D runtomstrålande är lika nogrann som mitt hultafors libella.
 
Hur är det med ljusstyrkan, går det att se på 2-3 meters håll?
 
Inomhus är det inga problem med ljusstyrkan på 10 meters håll. Utomhus funkar den inte om det inte börjar skymma lite. När ja kapade mina panelbrädor så väntade ja tills det började bli lite halvskummt. Kapade sen 20 meter fasad utan att flytta på lasern! Kanon rakt o lätt o kapa efter laserstrålen.
 
Konstaterar att det är stor skillnad i ljusstyrka mm. Blev nyfis och provade igår, jo man ser linjen på upp till 4 meter inomhusi ett halvskumt stall.
Att sen fanskapet slår på mer än laserstrålens bredd jämfört med fempunktslasern på två meter tja... man fårväl ta ett medelvärde?
Sen beror det på vad man skall ha den till... Att lägga en grund efter den är komplett vansinne, men att sätta en linje för kakel i badrum, varför inte? Väga av ett golv eller tak? Det beror nog på storlek och krav.

<edit> Tipsar om snörslå så slipper man vänta tills det är mörkt för att kunna såga. De strecken syns i alla väder och man kan ju slå ut det på kvällen.

/Kent
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.