V Ville_Vessla skrev:
Takbyte är ju trist, har själv glaserat tegel från ett tegelbruk som la ner på 60-talet. Många pannor behöver bytas men jag har turen att ha ett tegelbruk som kan glasera pannor väldigt nära. Var dit med en trasig panna och dom gick i taket (haha) över utseendet på denna , nånstans mellan svart och brun i färgen med metallicinslag. Nämnde att vi ev, funderar på plåttak och då ville dom snarast slå ihjäl mig. Hursom så tog dom pannan och skulle skicka den till Danmark där dom har en kemist som kan ta fram rätt glasering och färg så jag ser fram emot ca 200 nya pannor till våren. Inte direkt billigt men ca 40kr pannan är det estimat jag fått.
Haha! Spännande ändå! Blir ju säkert jäkligt fint med nya pannor. Någon gång ska man ju göra det med.
Vi har gammalt tjockt plåttak så vi hoppas på att bara kunna byta allt undertak och sedan använda gamla plåten. Möjligen måla den bara! Är ju en redigt tjock takplåt som troligen inte ger vika i första laget så känns dumt att lägga nytt!
 
Är defintivt inne på att har det hållt så länge så håller det nog ett tag till med lite kärlek. Vi har inte papp under pannorna som brukar uppskattas till 30-40år livslängd utan spåntak och dessa är ju möjliga att byta där dom är dåliga utan att riva allt. Sen är det säkert 30-40 gamla svalbon under pannorna men det hör ju till:love:. Råsponten inifrån ser rätt fin ut, mycket bark på kanterna för det var väl skräpvirket som användes till detta och faktiskt en del gammalt vitmögel också samt oerhörda mängder getingbon, men det ser rätt bra ut fast det liggande taket är ca 60år gammalt.
 
V Ville_Vessla skrev:
Är defintivt inne på att har det hållt så länge så håller det nog ett tag till med lite kärlek. Vi har inte papp under pannorna som brukar uppskattas till 30-40år livslängd utan spåntak och dessa är ju möjliga att byta där dom är dåliga utan att riva allt. Sen är det säkert 30-40 gamla svalbon under pannorna men det hör ju till:love:. Råsponten inifrån ser rätt fin ut, mycket bark på kanterna för det var väl skräpvirket som användes till detta och faktiskt en del gammalt vitmögel också samt oerhörda mängder getingbon, men det ser rätt bra ut fast det liggande taket är ca 60år gammalt.
Wow! Det är ju nått fint i det gamla!
Jamen eller hur!
Vi har också mängder av gamla getingbon på vinden! Samt lite gammalt vitmögel där det är hål i taket. Men luften på vinden känns torr och spånet som ligger på vinden är torrt så är ju bra det i alla fall!
Känns som om vi har rätt liknande hus haha!
 
Jamen precis, då vi köpte huset fär 14år sen så var det anmärkningar på taket, grunden, skorstenen osv.. från besiktningsmannen och vi tog ju höjd för detta i vårat bud.
Vi var ju då medvetna om eventuella problem men dom har inte blivit värre, vi har satt en huv på skorstenen i övrigt inget på ett tak som dömdes ut för 14år sen. Man ska skynda långsamt ibland men nu börjar det vara dags att kolla över det.
 
V Ville_Vessla skrev:
Jamen precis, då vi köpte huset fär 14år sen så var det anmärkningar på taket, grunden, skorstenen osv.. från besiktningsmannen och vi tog ju höjd för detta i vårat bud.
Vi var ju då medvetna om eventuella problem men dom har inte blivit värre, vi har satt en huv på skorstenen i övrigt inget på ett tak som dömdes ut för 14år sen. Man ska skynda långsamt ibland men nu börjar det vara dags att kolla över det.
Okej ja det låter precis som vårat hus då!
Ja man får skynda långsamt och ta det som det kommer. Vi köpte huset mest för läget för läget är guld värt! Vi tänker att kan vi krama ut några år ur huset så är det helt okej. Vi kanske bygger ett nytt hus på tomten då den är stor eller annat i framtiden. Möjligheterna är oändliga!
Vad hade huset för anmärkningar på grunden?
 
Grundanmärkningar:
Riskkonstruktion, vilket väl alla krypgrunder får som anmärkning.
Det var fuktigt, löst med avfuktare
Gick inte inspektera hela grunden, numera möjligt efter att jag gjort hål från källaren till resten av grunden, Hittade för övrigt tidnigar från 1930-talet där inne som inte hade möglat så det lär inte varit nåt större problem men nu har jag koll på hela grunden.
 
Roligt nog var också att jag som aldrig använder grejer i håret var hos frisören strax innan jag kröp in i hålet till övriga grunden för första gången. Frisören hade då använt en massa klet i håret så när jag kom ut igen var det rätt mycket spån och skit som fastnat i håret.
 
V Ville_Vessla skrev:
Roligt nog var också att jag som aldrig använder grejer i håret var hos frisören strax innan jag kröp in i hålet till övriga grunden för första gången. Frisören hade då använt en massa klet i håret så när jag kom ut igen var det rätt mycket spån och skit som fastnat i håret.
Haha åh nej!
Vad har ni för grund?
Vi har stenmur runt våran grund så kommer inte in under den. Sen ser man inte heller hela grunden hos oss men det man ser verkar okej så. Inget har gått upp genom golvet i alla fall så det får man väl ta som något positivt i alla fall!
Bor ni i huset eller är det en sommarstuga?
 
Hej, vill bara fraga @Hattifnatti Hur har det got efter 2020? Avfuktaren loser problemet? Har du forsökt något annat?
 
Hej, jag underar också hur det gick, har exakt samma problem. Funkade avfuktaren?
 
Sätt dit en temperatur- och luftfuktighetsmätare som kontinuerligt loggar temperatur och luftfuktighet.

Om du ser att luftfuktigheten konstant är för hög så ställ dit en sorptionsavfuktare. Kolla sedan på din logger att den gör sitt jobb och att luftfuktigheten går ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.