A
Hej!
Ny husägare som står inför bygge av staket och plank. Läst en hel del här på forumet och fått mycket bra tips.
Men skulle behöva räta ut några fler frågetecken!

Jag ska bygga staket runt hela tomten, där staketet ska ha höjd på ca 120 cm. Samt en del av tomtsträckan där ett plank på ca 190-200 cm ska byggas.

Läst mycket gott om skurupsborren och att gjuta direkt i jorden utan gjutrrör.

Vilken dimension på borren är att rekommendera?
Borren på 12.5 cm känns för klen för planket och 17.5 cm känns mastig för staketet, eller tror ni den funkar bra?
Eller är de bättre att köpa en 15 cm från typ jula?
Skulle helst bara inhandla en borr.

Kan nog behöva en krage högst upp av borrhålet, finns de gjutrör som passar 17.5 borren? Vad landar den slutligt diametern på? Någon med erfarenhet?

Längs tomtgränsen där planket ska stå, finns en häck som jag måste ta bort.
Den marken blir minst sagt ej orörd efteråt.

Faller planen att gjuta direkt i jorden då?
Är de gjutrrör och packa jorden runt som gäller?
Tips på bästa packningsmetod för att få marken så stabil som möjligt?

Samt om någon har tips på bästa sätt att ta bort en häck. Är de spade och lite vilja som gäller, eller finns de andra tips?

En del frågor blev de! Men är helt novis på området så försöker förbereda mig så gott de går.

/ Jeppson
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Har du bilder på tomten? Varför staket förresten, har ni djur?
 
A
Inga bilder tillgängligt just nu, men kan ordna.
Ja vi har två hundar och barn, 3- 6 åringar.
En bit från tomtgränsen, där vi vill ha planket, går en bilväg.
 
A Jeppsonshus skrev:
Inga bilder tillgängligt just nu, men kan ordna.
Ja vi har två hundar och barn, 3- 6 åringar.
En bit från tomtgränsen, där vi vill ha planket, går en bilväg.
Låna tråd lite.. Jag har staket runt huset börjar bli gammal och lågt.. Sonen klättrar..
Ringde handläggare Örebro kommun frågade om bygglov.. De sa att de är väldigt svårt att få bevilja över 1.1m.. Ser mörkt ut..
Mitt staket och de jag vill bygga
 
  • Gammalt lågt staket runt en trädgård med tegelhus och stenlagd gångväg, staketet ovanför 1.1m önskas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsstaket av träribbor runt en fastighet, upplevs som lågt och omodernt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tohan skrev:
Låna tråd lite.. Jag har staket runt huset börjar bli gammal och lågt.. Sonen klättrar..
Ringde handläggare Örebro kommun frågade om bygglov.. De sa att de är väldigt svårt att få bevilja över 1.1m.. Ser mörkt ut..
Mitt staket och de jag vill bygga
Anledning till att kommunen är negativ är sikten i korsningen (sen kan det även finnas krav på utformning). På bilden ser du rekommenderad utformning av staket och plank (och höjd på häckar) vid korsningar och utfarter. Ritning som visar rekommenderad utformning för staket, plank och häckhöjder vid korsningar och utfarter med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skrev att vid korsningen 0.8m 10m sen över 1.1m max 1.5m resterande...
De är inte så positiv för detta... 85m totalt jag har runt om
 
T Tohan skrev:
Jag skrev att vid korsningen 0.8m 10m sen över 1.1m max 1.5m resterande...
De är inte så positiv för detta... 85m totalt jag har runt om
Fick svaret från kommunen Örebro.. Avgiften för plank över 1.1m... Kostar mellan 7tusen till 10 tusen.. Men väldigt svårt att få de bli beviljas... Sa handläggare
 
T Tohan skrev:
Fick svaret från kommunen Örebro.. Avgiften för plank över 1.1m... Kostar mellan 7tusen till 10 tusen.. Men väldigt svårt att få de bli beviljas... Sa handläggare
Vad gav handläggaren för motivering till att det skulle vara svårt att bevilja lov för planket?
 
M MetteKson skrev:
Vad gav handläggaren för motivering till att det skulle vara svårt att bevilja lov för planket?
De alltid varit så.. Sa de... Men mkt lättare för plank maximalt 1.1m ska få veta vad avgift ligger..
 
Gör skillnad på plank och staket, plank går inte att se genom, det kan man med staket.

I vår kommun är det 1.1m på plank och 1.8m med staket som man ser genom minst 50%.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Gör skillnad på plank och staket, plank går inte att se genom, det kan man med staket.

I vår kommun är det 1.1m på plank och 1.8m med staket som man ser genom minst 50%.
Har mailat och frågat staket 50%luftig hur högt i Örebro... Väntar på svar
 
T Tohan skrev:
Har mailat och frågat staket 50%luftig hur högt i Örebro... Väntar på svar
Upp till 1,8 meter högt (1,1 m tätt och 0,7 m spalje minst 50 % luftgenomsläppligt)
De var svaret jag fick från örebro kommun...
Fattar inte fortfarande 1.8m högstaket med bygglov? Utan bygglov 1.1 tätt med minst 50procent genomskinlig.. Vad är 0.7m spaljé? Är de tex vid korsningen och sån?
 
engs
T Tohan skrev:
Upp till 1,8 meter högt (1,1 m tätt och 0,7 m spalje minst 50 % luftgenomsläppligt)
De var svaret jag fick från örebro kommun...
Fattar inte fortfarande 1.8m högstaket med bygglov? Utan bygglov 1.1 tätt med minst 50procent genomskinlig.. Vad är 0.7m spaljé? Är de tex vid korsningen och sån?
De menar inte (tätt) staket med spalje ovan staketet? Dvs även det 1,8m totalt. Korsningen är väl fortfarande max 0,8m enligt bilden ovan oavsett.
 
engs engs skrev:
De menar inte (tätt) staket med spalje ovan staketet? Dvs även det 1,8m totalt. Korsningen är väl fortfarande max 0,8m enligt bilden ovan oavsett.
Okej så staket med minst 50% luft genomskinlig 1.8m.. Tät staket eller plank 1.1 maximalt... Vid korsningen 0.8m
Fattar jag rätt?
Ni som har byggt staket eller plank-staket
Lägg upp lite bilder så man få inspiration
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.