Jag har en lägenhet med en toalett och ett badrum, vägg i vägg. I badrummet finns det dusch (golvbrunn) och handfat men ingen wc, i toaletten finns det wc och handfat. Jag skulle nu, vid den kommande renoveringen, vilja få in en wc i badrummet. Bjälklagen är enligt information tunna och vid tidigare renoveringar har det hänt att de som renoverat gått igenom golv/tak när de bilat upp avloppsledningar så om möjligt skulle jag vilja minimera att riva i golvet.
Min ide är att installera två vägghängda toaletter och kunna förgrena avloppet i väggen bakom dessa toaletter, utan att då behöva gå ner i bjälklaget. Har någon sett eller gjort något liknande som på min skiss? Går det? De VVS kontakter jag har pratat med har inte sett något sånt här tidigare.
/Peter
 
  • Inbyggnadsstommar för vägghängd WC och rördelar för föreslagen avloppsförgrening.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Finns det bara plats, går det rörmässigt, utmärkt.

Staffan
 
Med normal montering av vägghända toaletter tror jag det är svårt.
Avloppet sitter långt ner och det följer med en böj som ska stickas ned lodrätt i ett avlopp som inte sticker upp många cm från golvet om jag minns rätt. Skulle gissa på (uppskatta enligt tidigare monteringar) att med en 90° böj så kommer hela 110-röret sen att ligga precis under golv-nivån.

Lyfter du upp fixturen en bit så kan du så klart få upp avloppsröret motsvarande, men då hamnar toalettstolen också "för högt" enligt standarden.
 
Det går nog, har gjort det för om du kan lägga rörböjen i stället för att gå rakt ner
och typ 15 böj
 
O
Om du kan dra avloppet i väggen mellan wcstolarna så kan du klara att koppla ihop dem vid den sista.
Du vrider alltså första anslutningen i sidled
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.