Vertikal spricka i tegelfasaden på ett hus från 1973, eventuell sättningsspricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal spricka i en gul tegelfasad som indikerar möjlig sättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har köpt ett hus från 1973 rätt nydligen. Tidigare ägare har bott i huset sen 79 och sägs sköt det väl.
Nu när jag kikar runt om huset så hittade jag denna spricka i tegelfasaden. Detta hus har både trä panel och tegel (teglet utgör nederplans väggar) inga sprickor på väggen innanför, inga lutande golv, endast en dörr längre ner som är lite trög (kan bero på färg eller tröskel)

Sättningsspricka?
lämplig återgärd?
Göra själv?
 
Sättningar gissar jag. Göra: sova siesta ;)
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Jag är inne på köpa nåt fog för att täta igen, vad väljer man?
 
Svårt att få det snyggt. Du behöver någon cementbaserad fog har jag för mig.
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Okej kan fråga på en bygghandel ☺️
 
Låt det va.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Sådan har vi också, evt uppkom den under jordskalvet 2009.
Tänkte först fylla igen men valde sedan att inte göra ngt alls. Kanske hade valt annorlunda om väggen befann sig i väldigt väderutsatt läge, annars är det liksom inget att lägga energi på.
Tegel är ju inte tätt ändå, så några små sprickor gör ingen större skillnad...
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Ser ut som en rörelsespricka, antagligen för att väggen är för lång utan dillationsfog.
Stoppa i fogarna som saknas med torrt blandat b-bruk med fingrarna och borsta något när det torkat.
Den billiga lösningen och den jag hade gjort på dina tegelsprickor är att dra lite transparent silikon utan på och sedan dra ut med fingret. Tänk på att kladda så lite som möjligt även om det är transparent så det syns ett blankt sken om man är för mycket utanför.

Den dyrare är att byta ut de spruckna och mura in nya men beroende på det är en sättning eller brist av dillfog så kanske du måste såga en fog på en av hörnen (eller mitten om det är en jättelång omvägg) du vill undvika nya sprickor.
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Okej ☺️ Jag satsar nog på den billiga lösningen först då. Om lagning börjar spricka upp eller det fortsätter spricka på nåt annat ställe. Vad ska man dra för slutsatser då? Och framförallt hur ska man gå vidare?
 
Om du lagar det och det spricker någon annanstans så är det pga du har för lång vägg utan rörelsefogar, men är det bara en sättning så bör det inte komma igen.

Då sågar man likt bilden på hörnen och fyller med en lik fog, sågningen bör vara ca 1 cigarettpaket tjockt för att göra det lätt.
Du kan läsa mer här.
https://www.randerstegl.se/se/arkitekt/fasad/roerelsefogar
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Okej tackar för tipsen ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.