A
GoC GoC skrev:
”Grytan” avgör ju bara hur ”högt” luckan sitter, inte hur långt från stommen.
3-5mm måttet läser jag som det är för en luckfront utan fasad underkant.
Finns tydliga mått i monteringsanvisningen, inte svårare än att läsa den.
Det skall var 37mm från stomkanten till hålen som håller gångjärnet i stommen.
Är det minde så lär luckan sticka ut som på bilderna.
I stängt läge påverkas höjdläget på luckan, men iom att hålet sitter fel kan inte TS sätta monteringsplattorna rätt utan tvingas flytta dem närmre stomkanten. Grytavståndet ger i slutändan problemet som TS har.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
mowatom skrev:
I stängt läge påverkas höjdläget på luckan, men iom att hålet sitter fel kan inte TS sätta monteringsplattorna rätt utan tvingas flytta dem närmre stomkanten. Grytavståndet ger i slutändan problemet som TS har.
Så klart är det en kombination.
Och felet är väl att gångjärnen inte är ämnade att monteras på denna möbel.
 
Tack för alla era svar men är lite förvirrad nu. Vad är "grytan" och vad ska jag flytta på alla verkar säga olika... :(

Ska jag fräsa nya hål i luckan för gångjärnet som är närmare kanten? Och även flytta monteringsplattan närmare kanten av stommen?

Jag fräste luckan för jag var sur, den ska inte vara fräst.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…

Bästa svaret

A
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack för alla era svar men är lite förvirrad nu. Vad är "grytan" och vad ska jag flytta på alla verkar säga olika... :(

Ska jag fräsa nya hål i luckan för gångjärnet som är närmare kanten? Och även flytta monteringsplattan närmare kanten av stommen?

Jag fräste luckan för jag var sur, den ska inte vara fräst.
Grytan är det stora 35mm hålet i luckan. Du ska ha 3-5 mm till kanten på hålet från kanten på luckan (20,5-22,5 till centrum på hålet). Om du mäter nu, vad har du då? 10-12mm? Sedan ska monteringsplattan som du sätter i stommen sitta 37 mm bak från kanten, centrum i skruvarna. Nej, jag förstår att den inte ska vara fräst. Därför ska du göra nya hål (Grytor) i luckan. Nej, monteringsplattan ska som sagt inte närmre kanten av stommen utan tvärtom.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
A
Har du ingen provbit du kan borra i? Alltid bra när det känns osäkert(y)
 
mowatom skrev:
Har du ingen provbit du kan borra i? Alltid bra när det känns osäkert(y)
Bra tips! Är själv nästan alltid lite smått osäker när jag läser dom där gångjärnsinstallationsbeskrivningarna och det tar inte många minuter att göra en snabb fulprototyp för att kolla att allt stämmer.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ola C Ola C skrev:
Bra tips! Är själv nästan alltid lite smått osäker när jag läser dom där gångjärnsinstallationsbeskrivningarna och det tar inte många minuter att göra en snabb fulprototyp för att kolla att allt stämmer.
Man kan bli lite nojig, ja. Minimifog, täckning av sidan, 0-platta med distans & fan vet allt. Provbit alla gånger när det är ngt man inte har haft att göra med förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.