MathiasS MathiasS skrev:
Nja, det beror kanske på hur man använder orden? Jag tänker att när jag har frågat mina barn vilken sida man cyklar på så vet dom alltid att det är på höger sida (eller "där ringklockan sitter") men när dom sedan cyklar gör man ändå helt fel.
Men vet de vilken sida av gångtrafikanten som kommer emot dem de ska cykla på? Många, även vuxna, håller felaktigt till höger.
 
H Husbuset skrev:
Men vet de vilken sida av gångtrafikanten som kommer emot dem de ska cykla på? Många, även vuxna, håller felaktigt till höger.
där har vi en enkel regel i familjen. Gångtrafikanter som ej nyttjar trottoar är fritt villebråd och kan/får/ska köras över oavsett vilket fordon man framför.
 
  • Gilla
  • Haha
DrNox1978 och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
där har vi en enkel regel i familjen. Gångtrafikanter som ej nyttjar trottoar är fritt villebråd och kan/får/ska köras över oavsett vilket fordon man framför.
På en gång-och cykelväg finns ingen trottoar, likaså på en vanlig väg utan trottoar. Om äldre barn och vuxna inte klarar enkla trafikregler hur ska då en fyraåring köra en grävmaskin bland människor?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
För att vara lite allvarlig. De flesta cykelvägar här i krokarna har delade fält för cyklar resp gående. Dvs, det är bara hålla sig på rätt sida av strecket så löser det sig (vilket inte är helt enkelt för de minsta cyklisterna eller fotgängarn).

På övriga gång och cykelbanor är det INGEN som håller till vänster. Alla håller till höger oavsett transportmedel (bortsett från de yngsta då som använder indisk väjningsmetod). Dvs, folket har insett att den där regeln är en korkad regel och använder den inte.

jag är lite undrande till varför du frågar mig, har ja* inte varit tydlig med att fyraåringar inte ska köra maskin oövervakade?
 
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
där har vi en enkel regel i familjen. Gångtrafikanter som ej nyttjar trottoar är fritt villebråd och kan/får/ska köras över oavsett vilket fordon man framför.
Helt rätt!
Denna framtidsdokumentär som behandlar problemet med fotgängare som irrar omkring i trafiken, såg jag på bio. Så jag vet vad som gäller.

 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Måste vara stört omöjligt för en 4åring att åka runt i den där. För det första når han inte ner till pedalerna. För det andra så finns det en säkerhetsbrytare i form av tryckbrytare i stolen som kräver en hel del vikt att aktiveras. Finns kvinnliga operatörer som har svårt att få den aktiverad pga låg vikt eller att de inte sitter fullt tryck på stolen. Går inte sitta på kanten av stolen.
Tror TS driver med oss.
Nej det finns det inte i alla! Du förutsätter att det är en nyare maskin. Och man behöver inte använda pedalerna när man kör
 
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Antar att med bönder så menar hen Lantbrukare,

Tycker det är normalt och rätt ok så länge en vuxen har någon form av uppsikt, går vi tillbaka lite i tiden typ 80 talet, så var de väldigt vanligt att barnen hjälpte till och körde denna typ av maskiner helt utan uppsikt. Ser ingen större anledning till orosanmälan, tror många nu för tiden har för lite erfarenhet från naturen o bruk, utanför städerna är de ännu rätt vanligt att barnen hjälper till och är utomhus om dagarna samt även kör maskiner men de har minskat med plyshgenerationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
DrNox1978 DrNox1978 skrev:
Antar att med bönder så menar hen Lantbrukare,

Tycker det är normalt och rätt ok så länge en vuxen har någon form av uppsikt, går vi tillbaka lite i tiden typ 80 talet, så var de väldigt vanligt att barnen hjälpte till och körde denna typ av maskiner helt utan uppsikt. Ser ingen större anledning till orosanmälan, tror många nu för tiden har för lite erfarenhet från naturen o bruk, utanför städerna är de ännu rätt vanligt att barnen hjälper till och är utomhus om dagarna samt även kör maskiner men de har minskat med plyshgenerationen.
4-åringar hjälper till och arbetar med jordbruk?
Tror vi måste göra skillnad på förskolebarn och typ 13-åringar :)
 
MultiMan
S Sir Duke skrev:
4-åringar hjälper till och arbetar med jordbruk?
Tror vi måste göra skillnad på förskolebarn och typ 13-åringar :)
Min familj var bekant några bönder när jag växte upp. Jag var inte särskilt gammal när jag hjälpte till där, långt under 13, snarast halva den åldern. Matade kor, fixade med hö, körde traktor osv.

Vad har hänt med samhället? Skyddad tillvaro?
 
  • Gilla
DrNox1978 och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
4-åringar hjälper till och arbetar med jordbruk?
Tror vi måste göra skillnad på förskolebarn och typ 13-åringar :)
Jag måste, till slut, med skriva här.
Har långt ifrån läst alla inlägg, men tror mig ha förstått att det verkar finnas två läger i bland annat att hjälpa till hemma på gården i ung ålder.
Att en fyraåring hjälper till är inte alls konstigt, inte heller att de använder maskiner, som i det här fallet en grävmaskin.
Inget konstigt med det, i alla fall inte om man är ”lantis”. Det är möjligt att om man kommer från stan, eller inte växt upp på landet med allt vad det innebär, så synes det som en omöjlighet att barn hanterar maskiner och hjälper till i lantbruket. Sedan måste det givetvis vara under rediga former, men dock så förekommer det, och jag ser inget fel i det, tvärtom.
Där jag bodde tidigare körde grannarnas barn med när de var fem år gamla, i varsin traktor, efter sin pappa på väg till vångarna som låg en bit iväg från gården. De körde på grusvägar, en liten bit på en riksväg o tog sedan av ut på stycket. De körde inte ensamma utan körde på rad. De var inte särskilt gamla när de några/något år senare körde själva dit, i traktor med vagn. Såvitt jag vet har det aldrig hänt något. De kunde hantera en traktor o andra motorredskap betydligt bättre än jag, trots att jag hade körkort.
(Lite knäckande i början.;))
Om barnen inte skulle hjälpa till i lantbruket från tidig ålder skulle vi nog ha en ännu större brist på lantbrukare än vi har nu.
Det är en livsstil, o den börjar vid födseln.
O det skall vi vara glada för.
 
Redigerat:
  • Gilla
DrNox1978 och 9 till
  • Laddar…

Bästa svaret

6-7-åring med arbetsmaskin och vagn på allmän väg...
Trodde inte tråden skulle dra iväg riktigt så långt, börjar bli lite "Four Yorkshiremen" av det...
I rest my case :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
KnockOnWood och 11 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
6-7-åring med arbetsmaskin och vagn på allmän väg...
Trodde inte tråden skulle dra iväg riktigt så långt, börjar bli lite "Four Yorkshiremen" av det... [media]I rest my case :crysmile:
Vad är det som du reagerar på?
Det juridiska tror jag redan är avhandlat i tråden, om det är det du tänker på.
 
S Sir Duke skrev:
6-7-åring med arbetsmaskin och vagn på allmän väg...
Trodde inte tråden skulle dra iväg riktigt så långt, börjar bli lite "Four Yorkshiremen" av det... [media]I rest my case :crysmile:
Förresten, tack för länken!
Hilarious!:crysmile::crysmile::crysmile:
Det var länge sedan jag såg den, o den är lika kul varje gång.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Visst, men det är ju det TS beskriver att fyraåringen gör, upp och ner för backar och inne i skogen.
Har lite svårt att se framför mig hur man fixar annat än enklare förflyttningar ståendes på golvet och utan spakar, men men...
hade du läst tråden, så hade du vetat att den här modellen har spakar.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
C
E Erik Salhammar skrev:
hade du läst tråden, så hade du vetat att den här modellen har spakar.
Jaså, var framgick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.