R
Är tak uppbyggda på samma sätt oavsett vilket takbeklädnadsmaterial man väljer????? Om huset är byggt o dimensionerat för sedumtak kan jag då välja pannor ist eller är konstruktionen speciell (bortsätt från bärighet) för just sedum????
 
Helt omöjligt att svara på i ditt fall. Generellt nej, för villor kan det vara mer likriktat. Sedum är ganska tungt så klarar taket sedum bör det klara pannor också. Dock förstår jag inte varför man skulle vilja byta bort sedumet.
 
R
F falkn skrev:
Helt omöjligt att svara på i ditt fall. Generellt nej, för villor kan det vara mer likriktat. Sedum är ganska tungt så klarar taket sedum bör det klara pannor också. Dock förstår jag inte varför man skulle vilja byta bort sedumet.
Vad menar du med att det kan vara mer likriktat för villor??
Jag funderade mer på själva takets uppbyggd finns det tak som byggs enbart för sedum där man inte kan montera o skruva läkt mm
Eller är undertakets konstruktion samma.....o skillnaden ligger över pappen??
 
Ja, det gör det. Det finns inga generella svar att ge här. Sedum läggs ju ofta på låglutande tak där man inte kan lägga pannor pga just lutningen.
 
R
F falkn skrev:
Ja, det gör det. Det finns inga generella svar att ge här. Sedum läggs ju ofta på låglutande tak där man inte kan lägga pannor pga just lutningen.
Vi har en villa med taklutning på 22 grader som enligt ritningarna är byggt för grästak....det var dock ej färdigställt av tidigare ägare o vi har valt att lägga pannor....takläggarna har sagt att konstruktionen är ok för detta......vi bor utanför detaljplanerat område o behövde inte söka bygglov
Kan man skada konstruktionen genom att man lägger pannor ist?
 
R
R Rullglädje skrev:
Vi har en villa med taklutning på 22 grader som enligt ritningarna är byggt för grästak....det var dock ej färdigställt av tidigare ägare o vi har valt att lägga pannor....takläggarna har sagt att konstruktionen är ok för detta......vi bor utanför detaljplanerat område o behövde inte söka bygglov
Kan man skada konstruktionen genom att man
lägger pannor ist?
har tex tak för sedum speciella fuktspärrar under pappen som kan skadas om man skruvar läkt???
 
Nej det ska nog vara lugnt att lägga betongpannor på ett tak dimensionerat för sedum. Läkten täcker skruvhålen precis som om man har papp. Skillnaden bör bara vara att sedum har en dyrare och mer högkvalitativ tät takduk
 
  • Gilla
Rullglädje
  • Laddar…
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej det ska nog vara lugnt att lägga betongpannor på ett tak dimensionerat för sedum. Läkten täcker skruvhålen precis som om man har papp. Skillnaden bör bara vara att sedum har en dyrare och mer högkvalitativ tät takduk
Tack för ditt svar
Ja det ligger en soecialpapp på taket.....jag funderade mest på om någon visste om ett tak kan vara speciellt uppbyggt under papp o råspont...med fuktspärrar o annat (än på ”vanliga” tak) som skulle kunna ta skada av att man väljer pannor ist.
Har försökt få tag på han som byggt huset men ännu inte fått svar..
 
T
Du kan använda Butyltätning under läkt så har du garanterat tätt för infästning.
Tak beräknas oftast efter snölast och snözon , lägga på pannor ökar bara belastningen med ca 50 kg per kvadrat och ska inte vara ett större problem o montera på ditt tak.
 
  • Gilla
Erkast
  • Laddar…
R
T Takläggare skrev:
Du kan använda Butyltätning under läkt så har du garanterat tätt för infästning.
Tak beräknas oftast efter snölast och snözon , lägga på pannor ökar bara belastningen med ca 50 kg per kvadrat och ska inte vara ett större problem o montera på ditt tak.
nä om jag förstår det rätt så väger betongpannor o sedum likvärdigt......jag anlitar takläggare (som jag kollat upp) o tänker att jag då borde vara safe med att allt görs på rätt sätt om dem säger att det är ok att göras
 
Är det byggt för sedumtak så ska det vara ventilerat under och är safe att köra pannor på. Tvärtom kan man däremot behöva undersöka då det för pannor går att bygga med diffusionsöppen takduk och utan ventilation under. Låter ändå som din takläggare är en seriös spelare
 
T
R Rullglädje skrev:
nä om jag förstår det rätt så väger betongpannor o sedum likvärdigt......jag anlitar takläggare (som jag kollat upp) o tänker att jag då borde vara safe med att allt görs på rätt sätt om dem säger att det är ok att göras
Kommer bara gå fint, halva jobbet är redan gjort, dom behöver bara läkta och montera pannor, kanske ändra lite på hängrännor, vindskivor dom brukar monteras lite annorlunda vid sedum tak, men ingen större kostnad. lycka till !
 
  • Gilla
Rullglädje
  • Laddar…
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det byggt för sedumtak så ska det vara ventilerat under och är safe att köra pannor på. Tvärtom kan man däremot behöva undersöka då det för pannor går att bygga med diffusionsöppen takduk och utan ventilation under. Låter ändå som din takläggare är en seriös spelare
hehe du tappade mig efter TVÄRTOM vad är det jag behöver undersöka menar du??
 
Ingenting egentligen, det är ett ganska straight forward jobb.

Menar om man haft tak för pannor hade det kunnat behöva undersökas lite om det funkar med sedumtak
 
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ingenting egentligen, det är ett ganska straight forward jobb.

Menar om man haft tak för pannor hade det kunnat behöva undersökas lite om det funkar med sedumtak
jaha :) tack för ditt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.