Jag ska precis till att bygga min stödmur, 2 skift hög. Jag har 10 cm 8-12 i botten. Sen ska det vara någon slags sättsand om jag fattat rätt så att man lätt kan göra en plan yta där man ställer murstenarna. Vilken slags sand ska jag använda? Det finns stenmjöl på granngården tex men det blir väldigt dyrt för jag behöver ett lager som är 5 cm tjockt, 40 cm brett och drygt 12 meter långt. Min fråga är, kan jag ta vilken slags sand som helst?
 
Redigerat:
Tomture61
Sand under en stenmur :thinking: Skulle hellre använda samkross , blir en mycket kompakt yta . Går iofs att lägga ngn cm sand på detta om det blir ojämt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Sand under en stenmur :thinking: Skulle hellre använda samkross , blir en mycket kompakt yta . Går iofs att lägga ngn cm sand på detta om det blir ojämt .
Ja som du ser så kan jag inte detta område ;)
 
Jag skulle tro att det går ypperligt att ställa en stenmur på vanligt väggrus 0-18 som du jämnar till och packar.
Men oavsett så köper du inte grus i säckar på Granngården.
Men pröva att jämna till makadammen och komprimera och se om du kan få stenarna att stå stadigt på den ytan.
 
  • Gilla
Chakawan
  • Laddar…
För att vara tydlig. Jag har ett 10 cm tjockt lager 8-12. Kan det vara så att jag inte behöver något mera utan kan ställa mustenarna direkt på detta?

När jag tog kontakt med firman jag köpte 8-12 av och frågade vad jag skulle ha så sa han att det är lite lättare att få 8-12 jämt och att vi använder det till det mesta.
 
Tomture61
Grus / makadam är till för (i detta fallet) att dränera från vatten . Det är enligt mig ej en stadig grund , vill gärna röra sig om man tex går på det . Samkross är en produkt med 0 fraktion , till vad man nu önskar tex 60 mm , materialet låser sig mot varandra (y)
Kan dock vara lite ojämt om man nu inte kör med markvibrator .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Grus / makadam är till för (i detta fallet) att dränera från vatten . Det är enligt mig ej en stadig grund , vill gärna röra sig om man tex går på det . Samkross är en produkt med 0 fraktion , till vad man nu önskar tex 60 mm , materialet låser sig mot varandra (y)
Kan dock vara lite ojämt om man nu inte kör med markvibrator .
Ja så mycket har jag förstått, att det ska ligga där för dräneringens skulle. Likaså bakom muren. Vad läggar jag ovanpå detta för att det ska bli rätt? Det jag vill uppnå är en plan yta för murstenarna.
 
Tomture61
E Elnovis skrev:
För att vara tydlig. Jag har ett 10 cm tjockt lager 8-12. Kan det vara så att jag inte behöver något mera utan kan ställa mustenarna direkt på detta?

När jag tog kontakt med firman jag köpte 8-12 av och frågade vad jag skulle ha så sa han att det är lite lättare att få 8-12 jämt och att vi använder det till det mesta.
Om du häller sand på ditt 8-12 makadam rinner sanden igenom + regn kommer att spola bort sanden genom makadamen med tiden .
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du häller sand på ditt 8-12 makadam rinner sanden igenom + regn kommer att spola bort sanden genom makadamen med tiden .
Ok så mer makadam är svaret?
 
Tomture61
E Elnovis skrev:
Ja så mycket har jag förstått, att det ska ligga där för dräneringens skulle. Likaså bakom muren. Vad läggar jag ovanpå detta för att det ska bli rätt? Det jag vill uppnå är en plan yta för murstenarna.
För enkelhetens skull kan du ställa muren direkt på 8-12 fraktionen . Antar att du lagt markduk underst ?
Men en 0-20 , 0-60 osv är mycket stadigare , obs då måste du använda markduk mellan lagren .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
För enkelhetens skull kan du ställa muren direkt på 8-12 fraktionen . Antar att du lagt markduk underst ?
Nej tyvärr inte. Jag la 8-12 direkt i diket jag skottat jämt i evigheter :rofl: Kommer jag att få problem om jag inte använder markduk? I värsta fall får jag ta bort 8-12 och lägga markduk.
 
Tomture61
E Elnovis skrev:
Nej tyvärr inte. Jag la 8-12 direkt i diket jag skottat jämt i evigheter :rofl: Kommer jag att få problem om jag inte använder markduk?
Japp , man ska alltid använda markduk , din makadam kommer att försvinna nedåt med tiden .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Japp , man ska alltid använda markduk , din makadam kommer att försvinna nedåt med tiden .
Jag antar att jag precis fått en massa extra jobb :rolleyes:
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Tomture61
Vad har du för jord där du grävt för muren , är det lerjord är markduk ett måste , är det sandås så mindre viktigt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad har du för jord där du grävt för muren , är det lerjord är markduk ett måste , är det sandås så mindre viktigt .
Det är mest sten. Väldigt hårt märkte vi när vi planterade bärbuskar. Har inte hittat någon lera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.