G
useless useless skrev:
Du måste väl även räkna med kostnaden för dom 200 000 kronorna?
"Måste".
Den kostnaden vet man inte föräns efter, när man sålt/lämnat tillbaka bilen vad värdeminskningen blir
 
Då kan du ju köpa bilen och hävda att månadskostnaden är 0kr. Din syn på ekonomi funkar inte.
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Den kostnaden vet man inte föräns efter, när man sålt/lämnat tillbaka bilen vad värdeminskningen blir
Beror på hur "ärlig" kostnadskalkyl man vill göra. Själv gör jag ingen kalkyl/budget utan köper rakt av kontant, brukar sedan kolla vad bilen kostat vid nästa byte (köper alltid ny bil).
 
G
A AndersS skrev:
Beror på hur "ärlig" kostnadskalkyl man vill göra. Själv gör jag ingen kalkyl/budget utan köper rakt av kontant, brukar sedan kolla vad bilen kostat vid nästa byte (köper alltid ny bil).
Jag anser, de kontanter jag puttar in i en bil, är "förlorade", håller inte på att gissa värdeminskning hit och dit som ändå aldrig stämmer i slutändan. Kollar vad bilen kostar när jag köper den, och sedan vad jag fick för den i slutet, där kan man sedan kolla vad värdeminskningen kostar exakt varje månad, istället för att bara sitta och gissa.
Jag kollade och provsatt polestar:n igår, vääldigt liten, annars så hade jag kunnat räknat hem den ganska omgående, tankar för mer än den lägre månadkostnaden varje månad med min bensinare. Men tyvärr, jätteliten på insidan.
 
Jo, men då kan du lika gärna gå in med 0 kr från början och ta kostnaden i efterhand.

Det som är intressant är totalkostnaden, inte en manipulerad månadskostnad.
 
Oavsett hur du räknar så kan man inte hosta upp 200 000:- utan kostnad. I så fall kan du ju som sagt var köpa en bil för dom pengarna och hävda att den är gratis.

Värdeminskning och restvärde är väl för övrigt ganska ointressant när man leasar bilen?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Precis, då ska du lägga till dina 200" i engångskostnad så får du din kostnad om du anser dem som "förlorade", dvs 5555:-/mån.
 
T
Polestar 2 EV review - see where it beats the Tesla Model 3:

 
G GargamelSE skrev:
Jag anser, de kontanter jag puttar in i en bil, är "förlorade", håller inte på att gissa värdeminskning hit och dit som ändå aldrig stämmer i slutändan. Kollar vad bilen kostar när jag köper den, och sedan vad jag fick för den i slutet, där kan man sedan kolla vad värdeminskningen kostar exakt varje månad, istället för att bara sitta och gissa.
Jag kollade och provsatt polestar:n igår, vääldigt liten, annars så hade jag kunnat räknat hem den ganska omgående, tankar för mer än den lägre månadkostnaden varje månad med min bensinare. Men tyvärr, jätteliten på insidan.
Så då ”förlorar” du ca 5444kr/månaden ifall du kör en första hyra med 196.000:-. Dvs då ”kostar” bilen en bra bit mer än de 3000kr du skrev i första inlägget. Men visst har man råd att räkna bort en kostnad på drygt 200’ och inte ha med dom i totala kostnaden då är man nog lyckligt lottad.
 
G GargamelSE skrev:
Kollar vad bilen kostar när jag köper den, och sedan vad jag fick för den i slutet, där kan man sedan kolla vad värdeminskningen kostar exakt varje månad, istället för att bara sitta och gissa.
Leasing är ju en form av hyra - När avtalet är slut lämnar du tillbaks nycklarna och tackar för dig. Det finns inget restvärde eller något att sälja, så man behöver inte gissa, utan månadskostnaden är väldigt välkänd från början.
 
Så brukar det inte funka.
 
Hur brukar det funka då (förutom eventuella extrakostnader för onormalt slitage)?


Informationsgrafik som beskriver fördelar med privatleasing: ägande, kontantinsats, månadskostnad och avslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.volvofinans.se/om-oss/stories/hur-fungerar-privatleasing/


"När dina månader gått lämnar du bara tillbaka bilen, och hämtar ut en annan - om du vill."
https://privatleasing.kampanj.mercedes-benz.se/villkor/


"När leasingavtalet löper ut lämnar du enkelt tillbaka din bil till din återförsäljare. Du behöver alltså inte bry dig om bilens framtida värde."
https://privatleasing.audi.se/
 
Generellt, brukar finnas någon klausul om slitage, skador, etc, som kan ge extra kostnad vid återlämnade.
 
D Daniel 109 skrev:
Så brukar det inte funka.
Jag nappar. Brukar du sälja bilen efter att din privatleasingperiod är slut?
 
Jag brukar inte leasa bilar. Men det är inte bara att lämna in nyckeln när perioden är slut. Det är en hel del som fått otrevliga överraskningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.