Hur får jag reda på hur mycket det kostar att ansluta sig till EL-nät vid eventuellt nybygge av hus?

Kontaktade Vattenfall, men de kan inte uppge några kostnader, utan jag måste kontakta en behörig elektriker som i sin tur skickar in en föranmälan till nätbolaget som sedan skickar en offert.

..moment 22. Jag vill inte starta nåt bygge / köpa tomt osv först jag har klart för mig hur mycket saker och ting kostar. ???

Vilka parametrar avgör anslutningsavgiften?
 
Hemmakatten
Nätöleverantörerna brukar ha en fast anslutningsavgift vid nyanläggning om det är inom ett detaljsplanerat villaområde där anslutningspunkten ligger i gatan vid tomtgränsen.

Från anslutningspunkten brukar ingå x antal meter fram till huset. I vår kommun vara det 40 meter kabel och rör som ingick. Vi fick dock gräva (bekosta grävning av) rörgrav och lägga ner kabelröret själva. En elektriker sätter upp fasadmätarskåpet och skickar in en anmälan till elverket. Därefter kommer elverkets personal ut och drar kabeln och ansluter till fasadmätarskåp.

Anslutningsavgiften i vår kommun är ca 17.000:-. Men eftersom vi inte bygger i villaområde, fick elverket dra el en bit och borra sig under en väg. Vi har dessutom 225 meter in till huset. För detta betalade vi 48.000:-.

Tittade på Vattenfalls hemsida och där ser man att deras anslutningsavgift är 18.000:-, vilket är vad ni kommer att betala om ni bygger i ett villaområde. Till detta kommer kostnad för er elektriker och fasadmätarskåp och anmälan. Bifogar länken till Vattenfall så kan du läsa mer.
http://www.vattenfall.se/privat/priser_och_avtal/elnat/anslutning/ansluta_elnat.asp

Tänk också på att elen inte kan bli inkopplad förrän huset är färdigt och fasadmätarskåpet är på plats. Du måste då för det mesta ha (hyra) ett tillfälligt byggelskåp och betala för byggel (som är dyrare än anlig el).

Vad gäller kostnader för ett bygge så är nog elen en av de mindre och en som det är lätt att räkna ut i förväg. :) Det som brukar kosta bra mycket mer, ofta mer än 100.000:- är anslutning till VA-nätet. För övrigt är nog grund och markarbeten den största osäkra posten i en byggbudget.
 
Hemmakatten,

Jättetack för ditt svar! Det rätade till ett och annat frågetecken. :)
 
Jag fick faktiskt ett muntligt pris från sydkraft utan att blanda in elektriker, de talade såklart om att en behörig elektriker måste beställa sedan när det blir dags för husbygge, men det var inga problem att snacka pris i förväg, vi skickade in en tomtkarta och ritade in huset, sen fick vi ett pris. Ring och tjata igen, de måste kunna ge en prisbild
 
södertälje 15000 för "normala tomter i bebyggda områden"
 
Har även jag fått uppgiften om ca. 15.000:- från TelgeEnergi i Södertälje området :)
 
För min del gick det bra att få "den riktiga" elen inkopplad från börjar. Jag slapp alltså hyra byggelskåp och den dyrare byggelen. Det var bara att montera fasadskåpet på en provisorisk ställnig. Elektrikern drog ut ett trefas-uttag, så jag kunde ansluta en byggcentral.
 
Byggelen är inte dyrare än den fasta elen och går att binda med samma avtal som fast el.

I alla fall gjorde jag det med Umeå Energi.

Inkopplingen av byggel kostade runt 4500:- och den permanenta elen kostade 15.000:-

Det gick inte få den fasta elen inkopplad i ett löst skåp som inte var fastspikad på en vägg.

Det är olika beroende på vilket elbolag man har.
 
Vi kör en lösning utan byggel. Köpte en tomt med indragen el och nu monterar vi ett fast elskåp bakom blivande garage där vi sätter den kommande mätaren. Sålunda slipper vi byggelskostnaden.

Elskåpet är kanonsnyggt, hittade ett smalt som elektrikern tipsade om!
 
Ett sådant smalt köpte vi också, men när Umeå Energi skulle koppla in den permanenta elen så påstod de att skåpet var för litet så vi fick köpa ett nytt stort för att de skulle bli nöjda....
 
Hej alla ,
Vet ni hur mycket koster och dra el till tomt grans i Edsbro ( Norrtälje ) ?
dem som bor mitt emot oss har dem el skåp kan den var den som ska dra el från till mig eller ??
Tack för svar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.