Hej,
jag har en Hitachi (numera Hikoki) C6BU2, som redan från leverans var kass. Jag köpte den pga av alla positiva recensioner. Reklamerade den och fick en ny som fungerade bättre (klingan var ej parallell med "bordet". Den nya var bättre, men på något sätt lyckas jag bara få bra snitt med kapskena. Kör jag den med frihand så drar den snett. Nu ger jag upp och köper en annan.

Jag är inne på Makita 18V serien eftersom jag har en hel del i den serien som jag är mycket nöjd med. Brukar titta ganska mycket på Amazon.de recensioner samt youtube recensioner.

Jag ser två val som båda verkar bra, dock med lite olika funktioner och spec.
DSS501Z
https://www.amazon.de/gp/product/B00KGT542Y/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
eller
DHS680Z.
https://www.amazon.de/gp/product/B00WW83F4Q/ref=ox_sc_act_title_4?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

Den senare har klingan till vänster och är lite mer standard på storleken, samt brushless.
Den första lite mindre och lättare

Vorde det inte för klingan till vänster på DHS680Z, samt att DSS501Z får bättre betyg hade jag redan köpt DHS680Z.

Jokern i sammanhanget skulle väl vara en sänksåg
https://www.amazon.de/Makita-Akku-T...ld=1&keywords=tauchsäge&qid=1590655070&sr=8-2
den med styrskena skulle kosta ca 450EUR, där de andra kostar 200EUR +- 20EUR.


Egentligen tror jag att jag klarar mig ganska bra utan en cirkelsåg. När jag ska använda den är det för enklare saker som att kapa en byggskiva, korta en dörr mm. När jag väl använder den vill jag vara nöjd. Betalar heller lite mer och är nöjd än lite mindre. Tänkte oavsett vad komplettera med 48 tandad klinga för att få fina snitt. Har en egen gjord styrskena som jag är mycket nöjd med.

Hur tänker ni, vilken borde jag köpa?
 
Jag har blivit sugen på att skaffa en cirkel med motorn på vänster sida (alternativt lära mig såga med vänster hand).

Jag är lite för dålig för att såga t.ex reglar rakt ”i fält” utan att se var klingan går. Det kanske man löser med erfarenhet, men jag skulle gärna se att klingan går vid min markering direkt där jag sågar.

Hur löser ni sådant? Alltid hjälpmedel för att styra rakt när ni ska kapa nåt med cirkeln?
 
Jag har DSS501Z samt sänksågen, dock inte den batteridrivna versionen.

Helt olika slags maskiner. DSS501Z är liten och behändig och var t ex ovärderlig när jag byggde nytt trädäck förra sommaren. Den är dock lite för klen för att såga riktigt feta reglar och dylikt. Jag gillar denna maskin väldigt mycket och använder knappt längre min större och starkare sladdrivna cirkelsåg (också Makita).

Sänksågen med skena är fantastiskt för att såga långa och raka snitt. Använde också den till trallen, då jag sågade av trallen för att kunna lägga fris runtom. Har också använt den för att såga bänkskiva rakt med väldigt fint sågsnitt (originalbladet).

Så mitt tips är att köpa båda ;)
 
  • Gilla
PFH71
  • Laddar…
Kan meddela att det blev DHS680Z.. Har sågat en del nu och vilken skillnad mot den andra. Inga problem alls. Märker inte av att det är batteri, hur stark som helst. Sågar dessutom rakt :)
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Lånar denna tråd :) Finns det någon cirkelsåg från Makita med klyvkniv? Har skannat genom hela google känns det som och inte hittat en enda...
 
bus_pojken bus_pojken skrev:
Kan meddela att det blev DHS680Z.. Har sågat en del nu och vilken skillnad mot den andra. Inga problem alls. Märker inte av att det är batteri, hur stark som helst. Sågar dessutom rakt :)
Sån kör jag, gillar att ha klingan på vänster sida.
 
M Cameltoe skrev:
Lånar denna tråd :) Finns det någon cirkelsåg från Makita med klyvkniv? Har skannat genom hela google känns det som och inte hittat en enda...
Bump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.