Kan någon förklara gör mig hur detta kan hända: Har 400V element i stugan förrutom i badrummet där det är 230V. Igår kopplade jag ur nollan till nattsänkningen (eftersom kopplingsuret låter som ett tröskverk). Vad händer: jo det gamla 230V elementet i badrummet slutar funka. Kollar anslutningen och ser att det har två faser anslutna till fas fas resp 0 på elementet. Elememtets styrledare är kopplad till grön (dvs samma som till 400v elementen och alltså den jag kopplat ur).
Jag har öppnat elementet och ser ett grillat effektmotstånd.
Hur kan det komma sig att elememtet slutar funka nu efter att ha varit felkopplat i en massa år?
 
tommib
Bilder?
Har du verkligen tolkat kopplingarna rätt?

Spontant skulle jag säga att du kopplade ur nollan på elementet och att den då fick 400 V över en komponent som inte skulle ha det. Exakt hur det gick till kan jag inte säga.
 
Jag är helt 100 på att elementets fas o nolla varit anslutna till två separata faser.
Det enda som blivit urkopplat på elementet är styrledaren.
 
tommib
Svårt att ge några ytterligare råd utan bilder och/eller verifierade kopplingsscheman. Problemet du beskriver låter som något som kan uppkomma vid ett (avsiktligt) nollsläpp.
 
Ok. Tack för svar. Här kommer lite mer bakgrund.
I stugan är radiatorerna kopplade som två grupper med var sin styrledare (alltså L1-L3 i varje grupp samt styrledaren (grön) och jord)

Jag tog en bild på elementet innan jag slängde det. Klistermärket för inkoppling visar ju att både svart och blå ska anslutas till fas (och så var elementet anslutet). Samtidigt är märkspänningen 230v (nedre klisterlappen).

Kan det ha varit ett 400V element men felmärkt? Elementet pajade iaf efter at jag fipplat med kopplingsuret för nattsänkningen (se bild). Det jag först jorde var att lägga ihop styrledaren med neutralledaren från centralen. Kom sen på att då hamnar alla element i nattsänkt läge. Kan det ha haft någon inverkan?
(Sista bilden visar hur ledarna fram till elementen ser ut)
 
  • Radiator med klistermärksen för inkoppling och en märkspänningsetikett som anger 230v från ADAX.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med kablar och kopplingsur, klistermärken indikerar 230V, frågeställning om felmärkt 400V element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med öppen kabelanslutning och synliga ledningar i olika färger i en väggmonterad installationsbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Att inkopplingsanvisningen säger att både svart och blå ska kopplas till faser beror på att elementet är norskt och det norska elsystemet är 3x230 V IT-nät, dvs det finns ingen nolla och spänningen mellan två fasledare är just 230 V. Så elementet är nog korrekt märkt.

Vad som hänt är fortfarande oklart för mig. Det verkar rätt märkligt att det har fungerat. Kanske hade man gjort något "kreativt" invändigt i elementet men det förefaller osannolikt.
 
tommib
Hmm... när jag tittar på dina bilder igen så undrar jag hur det varit kopplat egentligen. I dosan för kopplingsuret ser det ut som att det är fas (antaget, pga svart ledare som är byglad från det som går till L på uret) som är kopplad till ena styrutgången (1). Den andra styrutgången (2) verkar vara kopplad till svart+grön som försvinner iväg i eget rör vilket gör det omöjligt att gissa vad som är vad.

Någonting är skumt här.

Som jag sagt hela tiden tyder felet i sig på att du fått 400 V över radiatorn på något sätt när den tidigare haft 230 V.
 
tommib tommib skrev:
Att inkopplingsanvisningen säger att både svart och blå ska kopplas till faser beror på att elementet är norskt och det norska elsystemet är 3x230 V IT-nät, dvs det finns ingen nolla och spänningen mellan två fasledare är just 230 V. Så elementet är nog korrekt märkt.

Vad som hänt är fortfarande oklart för mig. Det verkar rätt märkligt att det har fungerat. Kanske hade man gjort något "kreativt" invändigt i elementet men det förefaller osannolikt.
Ok då förstår jag märkningen. Men håller med om att det är skumt att det har funkat. Kan det verkligen ha gått på överpänning i flera år? Sen undrar jag om inkopplingen av nattsänkningen haft nån betydelse (att jag la ihop den med nollan)?
 
tommib
Vilka ledare la du ihop med vad, mer exakt? Vad mäter du för spänning på plinten där elementet satt kopplat?
 
tommib tommib skrev:
Vilka ledare la du ihop med vad, mer exakt? Vad mäter du för spänning på plinten där elementet satt kopplat?
Jag la ihop dom två gröna med blå i dosan för kopplingsuret (efter att ha kopplat bort uret, inga faser inblandade alltså). Jag har även kollat att blå verkligen är neutralledare där.
 
Kan tillägga att jag nu satt in ett adax-element (400v) och utelämnat styrledaren vid anslutning. Det funkar som det ska. Övriga 400v element (annat fabrikat) funkar fortsatt som vanl.
 
Och styrledaren ska vara en nolla som sluts/kopplas in när man vill ha nattsänkning. Släpper man spänning på "styrledaren" får man 400V över nattsänkningsmotståndet som då brinner upp.
 
E elmont skrev:
Och styrledaren ska vara en nolla som sluts/kopplas in när man vill ha nattsänkning. Släpper man spänning på "styrledaren" får man 400V över nattsänkningsmotståndet som då brinner upp.
Kan du utveckla?
 
Det sitter ett motstånd som värmer upp (lurar) "tempgivaren" vid nattsänkning, det motståndet har spänning hela tiden men ingen nolla utan nollan kopplas in när man vill ha nattsänkning. Motståndet blir då varmt och värmer tempgivaren så att styrningen "tror" att det är ca 5 grader varmare än den verkliga temperaturen.
Släpper man då på en fas på styrtråden blir spänningen över motståndet 400Volt i stället för 230 och brinner upp. Skulle man släppa på samma fas som redan ligger på "andra sidan" av motståndet får man 0 Volt över motståndet och det händer ingenting, nattsänkningen uteblir.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
tommib
Frågan är varför radiatorn skulle sluta fungera bara för att nattsänkningsmotståndet brinner upp. Egentligen borde det inte göra någon skillnad mer än att nattsänkningsfunktionen försvinner.

Om radiatorn tidigare varit kopplad Fas-Fas så borde den brunnit upp för länge sedan med tanke på att den är avsedd för 230 V så jag undrar hur det egentligen ligger till här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.