Har precis renoverat hela våningen, men självklart glömt att kolla så alla väggar är raka.. Nu är det nygiosat, spacklat och målat redn och är inte så himla sugen på att göra om det igen.

Har ett skåp som hänger helt rakt vågrätt, passat med vattenpass, men väggen till höger är sned.

Hur kan man lösa detta snyggast?
Skulle sitta en passbit till höger men där får ju inte plats en längre.

Någon som sitter på någon grym och enkel gurulösning på hur man dröjer det på bästa, enklaste sätt så att det ser okej ut?

Nytt vitt skåp som hänger vågrätt i ett rum med sneda väggar och synligt vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
2 lösningar.
Måste skåpet stå i lod annars sätt det lite på sned så det följer väggen.
Måste skåpet stå i lod så sätt det i liv med väggen och sätt en liten list över som döljer hålet.
 
  • Gilla
lyft och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
2 lösningar.
Måste skåpet stå i lod annars sätt det lite på sned så det följer väggen.
Måste skåpet stå i lod så sätt det i liv med väggen och sätt en liten list över som döljer hålet.
+1 på denna.
 
  • Gilla
lyft
  • Laddar…
Antar att detta är första skåpet i en rad. Då är det bäst att skåpet står i lod annars blir allt knasigt. Du kanske kan fixa en tunn vit trekantig plåtremsa hos plåtslagaren som du fäster mot stommens framkant så att dörren gör över den. Plåtremsan avslutar mot väggen.
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
2 lösningar.
Måste skåpet stå i lod annars sätt det lite på sned så det följer väggen.
Måste skåpet stå i lod så sätt det i liv med väggen och sätt en liten list över som döljer hålet.
Tack för tipsen, tänkte också list först men då kom jag på att det ändå blir fel på andra sidan.

Det märkliga är att när jag kör med vattenpass uppe på skåpet (vågrätt) så är det rakt enl. passet, men om jag stället passet längs med sidan på skåpet så är det helt snett enligt passet. När skåpet står i liv med väggen så blir ju passet rakt om jag passar det lodrätt.

Då får jag istället dilemmat att det inte är vågrätt rakt och glipan syns tydligare mot taket.

Vad är bäst här? Att det är vågrätt eller lodrätt rakt? Ska ha in ett kylskåb bredvid så det får ju egentligen inte vara så stora glipor, för då blir det konstigt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Antar att detta är första skåpet i en rad. Då är det bäst att skåpet står i lod annars blir allt knasigt. Du kanske kan fixa en tunn vit trekantig plåtremsa hos plåtslagaren som du fäster mot stommens framkant så att dörren gör över den. Plåtremsan avslutar mot väggen.

Tack för tipset!

Detta är faktiskt sista skåpet, mellan näst sista och detta skall det vara en kylfrys.
Alla andra stommar har jag inte haft problem med alls i samma utsträckning.

Jag är nog inte riktigt 100% med på hur du menar, i ska det in inbyggnadsugn + mikro, 50-dörrar längst upp och längst ner.
 
A
L lyft skrev:
När skåpet står i liv med väggen så blir ju passet rakt om jag passar det lodrätt.
Är väggen i lod eller inte? har du monterat ihop skåpet själv?
 
  • Gilla
lyft
  • Laddar…
Är skåpet rätt?
Mät diagonalerna på framsidan, de ska vara lika.
 
  • Gilla
lyft
  • Laddar…
Dubbelkolla vattenpasset. Enkelt men giftigt problem som man ofta glömmer.

L lyft skrev:
Tack för tipsen, tänkte också list först men då kom jag på att det ändå blir fel på andra sidan.

Det märkliga är att när jag kör med vattenpass uppe på skåpet (vågrätt) så är det rakt enl. passet, men om jag stället passet längs med sidan på skåpet så är det helt snett enligt passet. När skåpet står i liv med väggen så blir ju passet rakt om jag passar det lodrätt.

Då får jag istället dilemmat att det inte är vågrätt rakt och glipan syns tydligare mot taket.

Vad är bäst här? Att det är vågrätt eller lodrätt rakt? Ska ha in ett kylskåb bredvid så det får ju egentligen inte vara så stora glipor, för då blir det konstigt.
 
  • Gilla
lyft
  • Laddar…
Visar sig nu att väggen är lod..
Jag dubbelkolla passet och hängde av skåpet för att kolla väggen, helt spikrak!

Skåpet monterade jag själv, ikea, men har mätt det också på diagonalen och det är inga konstiheter..

Hjälp mig tänka lite nu, är det inte konstigt att väggen är helt lodrätt men att det blir snett om skåpet hänger på skenan som också är helt vågrätt? Eller tänker jag helt konstigt?

Kan det vara så att hela byggaden är snett rakt av?

Lösningen tror jag får bli att det inte blir helt vågrätt på skenan, så det kommer stå lite skevt men då blir det i alla fall lodrätt med väggen, vilket det behöver vara eftersom att det diffar i avstånd mellan övriga skåpens under/överkant och kylskåp annars. Upptill tänker jag att passbitarna får vara något snedkapade istället.

Går det att göra på det viset eller tänker jag konstigt?

Mvh, förvirrad
 
L lyft skrev:
Visar sig nu att väggen är lod..
Jag dubbelkolla passet och hängde av skåpet för att kolla väggen, helt spikrak!
Om väggen är lodrät så måste det vara skåpet som hänger snett !!
Basta !

Återstår då att någpt av fästena, skenan eller hela skåpet är fel.
 
Har du kollat i skåpets alla hörn med vinkelhake ?
Tänkte om skåpet har blivit som en romb.
 
Övre bakstycket ser snett ut längst upp vid fästena, om du inte själv sågat ut? så tror också på att skåpet har fått en rombliknande form. Stämmer också med det du beskriver med vattenpasset i så fall.
 
Använder du långpass eller sånt litet på 60 cm?

För om sidan på skåpet bågnar ser det ut att vara i lod om du lägger passet på..

Prova att hänga ett lod längsmed skåpet och väggen så får du bättre koll på verkligheten..

(Såna där småpass kan (och får) diffa ganska mycket, särskilt då de används för att loda)
 
Ett lod fungerar fortfarande, om du nu glömt det.
Det mest exakta mätinstrument du kan få tag på.
Har du inget så hör ett eget med ett snöre med en rejäl tyngd i ena änden. Snöret är i lod, vattenpasset ditt lär vara fel. Men du jag väl förhoppningsvis mätt med ett kallibrerat långpass. Dom där korta sakerna man kan köpa är ganska inexakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.