Eftersom det blev så bråttom att få fram virket slutade det med att vi köpte vanligt sågat virke, var kräsna när vi valde brädorna och vände helt enkelt på dom och satte baksidan utåt. Resultatet har blivit jättebra! Förra året satte vi upp lite fasad och tänkte då inte på att brädorna ska vara hyvlade. Det blir väldigt stor skillnad faktiskt och det är en dröm att måla linoljefärgen på den hyvalde ytan istället för den sågade. Vi kommer att byta de sågade brädorna till hyvlade.
Tack för alla tips och råd!
 
S
bara bra med sågat. det man vill upp nå med linolje målad fasad är att den håller länge. därför är det jobbigt att måla en sådan.
inomhus kan man ha hyvldade då man inte behöver samma indränkning av virket.

man satte upp träpanel förr. så var dom bara sågade/klyvda (evuntellt var locken sågade på fyra kanter) rakt ur stocken. sen målades dom med linoljan minst sex gånger. ( färgen var förtunnad olika)
 
SBH skrev:
bara bra med sågat. det man vill upp nå med linolje målad fasad är att den håller länge. därför är det jobbigt att måla en sådan.
inomhus kan man ha hyvldade då man inte behöver samma indränkning av virket.

man satte upp träpanel förr. så var dom bara sågade/klyvda (evuntellt var locken sågade på fyra kanter) rakt ur stocken. sen målades dom med linoljan minst sex gånger. ( färgen var förtunnad olika)
Håller inte med. Med linoljefärg som består av enbart linolja och pigment ska inte virket indränkas, det ska målas tunnt och tunnt målar man betydligt enklare på hyvlat virke. Det är jobbigt at måla eftersom man ska arbeta in färgen i underlaget och på en finsågad yta blir det lättare tjockare lager vilket kan ge blåsor och flagningar eftersom färgen inte är rätt applicerad.

Att träpanel förr var sågade/klyvda stämmer väl inte heller rakt av?

Vårt hus som är byggt i början på 1900 har som original hyvlad och spontad panel som målats med röd linoljefärg. Däremot vårt andra bostadshus på gården som byggdes runt 1840 har sågade breda brädor som varit slamfärgsmålade. Även innan sekelskiftet fanns hyvlade väggpaneler utvändigt, till och med handhyvlade panelbrädor har jag sett att man använt när man ville imitera ett stenhus släta fasadyta innan industrialismen när hyvlerierna kom. Dessa fasader målades också med linoljefärg.
 
S
sverige är ett stort land. óch då fanns det många målare som alla hade sin egen blandning på färgen.
det säkert det du säger på ditt hus.
 
SBH skrev:
sverige är ett stort land. óch då fanns det många målare som alla hade sin egen blandning på färgen.
det säkert det du säger på ditt hus.

Exakt och eftersom Sverige är stort land kanske man inte ska formulera sig som om ett svar gäller för hela landet så som du gjorde. ;) Alla hus förr hade inte sågad panel liksom alla hus inte hade hyvlad panel... Alla hus målades heller inte med minst sex strykningar.

Det fanns förmodligen lika många sätt at måla och bygga på som det fanns hantverkare men faktum kvarstår att det är lättare att måla med linoljefärg på hyvlat virke, det vet jag alldeles säkert och av egen erfarenhet eftersom jag målat ett helt hus med finsågad panel och sen en massa annat på hyvlat virke. :D
 
Att det är lättare att måla med linoljefärg på hyvlat virke kan väl ingen invända mot. Men bortsett från detta - frågan är hur slutresultatet blir. Själv är jag inte alls övertygad om att slutresultatet blir bättre för att man målar på hyvlat. Linoljefärg målas ju alltid tunt men allting är ju relativt. I sammanhanget något tjockare lager kanske är det optimala? Vi har själva målat finsågad panel med utmärkt resultat. Kanske den mer sugande egenskapen hos finsågat ger ett bättre skydd då den absorberar linoljan bättre?

Som Träig snickare säger - den egentliga anledningen till att man började måla på hyvlat virke var kanske att man ville efterlikna stadens stenfasader. När man dessutom fick en bonus i form av att det blev lättare att måla var metoden lätt att ta till sig.
 
Det finns säkert många olika skäl till varför det ser olika ut från hus till hus och plats till plats. Vårt hus är från 1870 och har hyvlade paneler och hyvlad läkt. För mig låter det helt främmande att ha sågade paneler och linoljefärg, men det kan vara lokala skillnader, eller något annat.
 
Om man vill ha det traditionella utseendet skall man naturligtvis välja det. Att linoljefärgen fungerar vet vi sedan mer än 100 år. Vi kommer förmodligen att använda hyvlat när det blir dags att klä om vårt hus (om inte originalet skulle visa sig vara något annat förstås!).

När man började använda hyvlat virke till att klä husen med, av vilken anledning det nu än var, så fanns det bara en färg som fungerade och det var linoljefärg. Att linoljefärg däremot _bara_ skulle fungera på hyvlat virke tror jag inte ett dugg på. Jag tror personligen att den tom fungerar bättre på finsågat underlag.

Sophie: Hur blev slutresultatet när ni målade sågad panel?
 
Hmm... tvinga mig inte friska upp minnet hur det var att stryka en hel fasad med tre strykningar linoljefärg. Jag försöker ju förtränga det så att jag ska orka börja om nu till sommaren på det nya huset...:p

Jo det blev väl ganska bra tror jag. Vi var nöjda med resultatet när vi bodde där men vi flyttade ju efter ungefär 3 år (ca 2 år efter att vi målat klart hela huset). Vad jag kan se när man kör förbi på gatan så är huset fortfarande i fint skick och det finns ingen mögel eller algbildning ialalfall. Vi målade med Gysinges linoljefärg och eftersom det var ljusa kulörer använde vi deras utomhusgrundfärg som ska hämma algbildning.

Panelen på huset var det första vi målade med linoljefäörg överhuvudtaget så vi var helt nya på det men jag tyckte att det fungerade bra. Den finsågade panelen åt penslar nåt kopiöst dock... de blev fullständigt nedslitna fast det var breda rejäla penslar (även de från Gysinge). Vi fick skaffa nya penslar flera gånger innan vi var klara och det tror jag beror till stor del på att panelen var just sågad.

Jag kommer inte att ge mig på att måla ett hus till som har sågad panel med linoljefärg, denna gången blir det hyvlad pärlspont utvändigt. Eftersom vi inte hade målat något innan med linoljefärg var det svårt att jämföra med nåt då men vi skrapade rent underslagen på huset som var i hyvlad pärlspont (original från byggåret) och det var bra mycket enklare att måla dem. Nu i efterhand med mer erfarenhet kan jag säga att det var bra mycket tyngre och jobbigare och det blev tjockare färglager. Det var omöjligt att dra ut färgen så tunnt som man gör på hyvlat virke. Man får tjockare färglager totalt och det blir glansigare och hårdare liksom, inte alls så ett med virket som annat jag målat efteråt.

På södersidan gjorde vi misstaget att stryka när det var för varmt ute och stark sol vilket medförde att det torkade för fort och började flaga, vilket visserligen åtgärdas ganska enkelt med en skrapa och ett nytt lager färg.

Det kan mycket väl vara så att det går lika bra att måla på finsågat men jag personligen tror inte att det blir ett lika hållbart resultat. Som jag upplever det från när vi målade så blev det ett tjockare lager som la sig mer utanpå virket än att man arbetade in färgen och således också linoljan i virket. Det blev skillnad på knutar och foder och fasaden som hade hyvlad respektive finsågad yta.
 
Linoljefärg ska ju målas fett på magert för ett riktigt hållbart resultat, och jag kan tänka mig att det är svårt att få ett tunt och magert lager på den finsågade panelen då färgen blir svår att stryka ut där. Även ur antikvarisk synpunkt är hyvlat virke att föredra då det var det vanligaste underlaget för oljefärgsmålade fasadpaneler.
 
Förr i tiden blandade målarna sin färg själv efter tesen "visa mig vad som skall målas så skall jag blanda en färg som passar". Hade man en sugande (sågad) panel så blandade man en fet grundfärg jämfört med hyvlad panel eller en kådrik kärnfura i en fönsterbåge där grundfärgen gjordes magrare.
 
  • Gilla
oddiq
  • Laddar…
Linoljefärgsanvändningen introducerades på sågade ytor under 1940-talet, så egentligen kan man väl säga att det användes förr beroende på hur man definierar begreppet förr i tiden. Fasadpaneler i sig är en företeelse som blev vanlig under 1700-talet när man fick möjlighet att använda finare sågblad vilket gjorde panelerna lättare att hyvla.
 
Väcker liv i gammal tråd. Ska panela om ett hus om något år. Tänker mig liggande dubbelfasad spont. Funderar på hyvlad. Nu är taket snart renoverat och takfoten har sågat virke. Tror ni man kommer tänka på att man blandat sågat och hyvlat? Eller är det kanske rent av så att man brukar ha övrigt virke sågat även när man har hyvlad panel? Knutbrädor etc.
 
Hyvlad panel var ju ett steg dyrare än de vanliga kilsågade bräderna med locklister. Linoljefärg var också ett steg dyrare än den vanliga hemkokade rödmyllan.
Därför blev det hyvlade ytor på allt som skulle målas med oljefärg. Det hörde liksom till samma kvalitetsklass. Finsnickrat i motsats till det vanliga sågade eller bilade.
Det första man kostade på att hyvla och måla med oljefärg var i allmänhet foder och knutbräder och liknande. Medan resten var sågade ytor. Kostade man på ännu mer lyx blev hela fasaden hyvlad.
Man får väl gissa att en annan bidragande faktor var att hyvlat virke minskade åtgången på den dyra oljefärgen.

Fast nu är takfoten som den är och den är högt uppe så jag tycker vi kallar den för det där nybörjarmisstaget som alla gör och har goda skäl att förlåta sig själva för och så blir resten hyvlat.
 
Tack för ett bra och förlåtande svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.