Jag vet att detta avhandlats förr och jag har läst några olika trådar, denna t.ex.:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dela-3-fas-grupp-till-3-st-1-fas-grupper-tvaettstuga.201913/

Citat: "Man kanske bör förtydliga att dett med delad nolla och skyddsjord stämmer om dte är en "äkta" trefasgrupp. Dvs. faserna måste komma från de OLIKA inkommande faserna. Fasförskjutningen ger att strömmen i nollan då inte ökar utan tvärtom blir lägre när man belastar mer än en fas. Vid lika stor belastning på alla tre faserna blir strömmen i nollan 0A.

Detta är knappast ett problem i TS fall där det handlar om en befintlig trefasgrupp, men jag skriver det så att ingen får för sig att man kan koppla ut tre fastrådar lite hur som helst ur centralen och låta dem ha delad nolla."

(offtopic; hur infogar man ett citat från en annan tråd?! :))


Var helt ute och cyklade i min första frågeställning med en del faktafel om hur det faktiskt var kopplat i skåpet, redigerar därför inlägget.

Jag har idag trefas framdraget som ska delas upp till två enfasuttag (för tvättmaskin och torktumlare). Eftersom de kommer från olika inkommande faser tolkar jag det som att det inte är några problem att de delar nolla?
 
Redigerat:
tommib
Det finns inget "oäkta" trefas. Det finns trefas och det finns inte trefas. Det du har är en felkoppling.

Det är också väldigt tveksamt att ha en 13 kW elpanna ansluten enfasigt, vad har du egentligen för huvudsäkringar (och avsäkring på den gruppen)?

Korrekt sätt att lösa ditt problem är att se till att det blir draget en tvåfasgrupp (eller trefas) till platsen där du ska ha uttagen och dela upp i lämpligt uttag eller dosa. Man kan också lösa det genom att dra fram två separata enfasgrupper men det är mer jobb om du ändå har ett rör som är fungerande.

Det låter för mig som att din elanläggning behöver en ordentlig översyn av någon som kan.
 
tommib tommib skrev:
Det finns inget "oäkta" trefas. Det finns trefas och det finns inte trefas. Det du har är en felkoppling.

Det är också väldigt tveksamt att ha en 13 kW elpanna ansluten enfasigt, vad har du egentligen för huvudsäkringar (och avsäkring på den gruppen)?

Korrekt sätt att lösa ditt problem är att se till att det blir draget en tvåfasgrupp (eller trefas) till platsen där du ska ha uttagen och dela upp i lämpligt uttag eller dosa. Man kan också lösa det genom att dra fram två separata enfasgrupper men det är mer jobb om du ändå har ett rör som är fungerande.

Det låter för mig som att din elanläggning behöver en ordentlig översyn av någon som kan.
Tack för svaret, du fick mig att dubbelkolla vad jag eg. pratade om och inget av det jag skrev stämde såklart :D. Så då räckte det med citatet i den länkade tråden för att svara på min frågeställning antar jag.
 
  • Gilla
Niklas qs
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Givet att du har en trefasgrupp är det inget problem att dela upp den till två (eller tre) uttag. Nollan blir delad och det är inget problem. Det är bäst om gruppen är avsäkrad med en trepolig dvärgbrytare. Om du har vanliga gängsäkringar (diazed) så är det lämpligt att göra uppdelningen i en kopplingsdosa innan uttagen. Om du använder ett uttag med delad brunnständning ska uttaget vara godkänt för 400 V. De flesta av dessa uttag kräver dock tvåpolig säkring i installationsanvisningen.
 
tommib tommib skrev:
Givet att du har en trefasgrupp är det inget problem att dela upp den till två (eller tre) uttag. Nollan blir delad och det är inget problem. Det är bäst om gruppen är avsäkrad med en trepolig dvärgbrytare. Om du har vanliga gängsäkringar (diazed) så är det lämpligt att göra uppdelningen i en kopplingsdosa innan uttagen. Om du använder ett uttag med delad brunnständning ska uttaget vara godkänt för 400 V. De flesta av dessa uttag kräver dock tvåpolig säkring i installationsanvisningen.
De sitter idag med varsin 10A c10 dvärgbrytare, hela skåpet är nytt med tre JFB. Men det är ändå ok om jag inte har en trepolig dvärgbrytare? Finns det några risker i just denna installation med att ha det så? Det kommer ju aldrig kopplas in något annat än just TM/TT där..
Jag hade tänkt att sätta ROT-dosa så det blir två singeluttag, men jag skulle alltså kunna köra ett vanligt tvåvägsuttag med separat brunnständning, förutsatt att jag sätter tvåpolig säkring som du skrev?
Kan man köpa en sån brygga som kopplar ihop de båda dvärgbrytarnas vipparmar bara?
 
Redigerat:
tommib
Faran ligger i att någon bryter bara en säkring och sen öppnar dosan där trefasgruppen separeras och tror att det ska vara strömlöst.

Om du har tre enpoliga brytare skulle jag rekommendera att sätta en kopplingsdosa där uppdelningen görs till enstaka uttag.
 
tommib tommib skrev:
Faran ligger i att någon bryter bara en säkring och sen öppnar dosan där trefasgruppen separeras och tror att det ska vara strömlöst.

Om du har tre enpoliga brytare skulle jag rekommendera att sätta en kopplingsdosa där uppdelningen görs till enstaka uttag.
Väggen är stängd så jag kan inte få in fler rör, om du menade att den nya dosan ska få ett eget rör för sin egen fas?
 
tommib
Nej. Jag menade att du sätter en kopplingsdosa över den befintliga dosan (eller rörutloppet) och från den går ut med två kablar till två separata utanpåliggande uttag.
 
tommib tommib skrev:
Nej. Jag menade att du sätter en kopplingsdosa över den befintliga dosan (eller rörutloppet) och från den går ut med två kablar till två separata utanpåliggande uttag.
Jaha, tack för förtydligandet och för att du tog dig tid! Får se om jag köper en 2 el. 3 polig dvärgbrytare eller kör utanpåliggande varianten.
 
  • Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
Lite fundersam vid köp av 2-polig dvärgbrytare. Väldig priskillnad på GARO och Hager, 236:- och 530:- resp.

Vet någon om det finns några nackdelar med GARO? Allt i skåpet är Hager, passar GARO-brytarna på samma fasskena?
 
tommib
Sätt dit en trepolig istället, de är mycket billigare. Dessutom var det väl ändå en trefasgrupp, lika bra att ha fram alla faserna och säkra av dem. Du kan säkert komma på en användning för den tredje, typ ett strykjärnsuttag.

https://www.elbutik.se/product.html...nabbanslutning-quick-connect?category_id=1791

314 kr på elbutik.se

Om du har QuickConnect så är det inte säkert att Garos komponenter passar så bra.
 
tommib tommib skrev:
Sätt dit en trepolig istället, de är mycket billigare. Dessutom var det väl ändå en trefasgrupp, lika bra att ha fram alla faserna och säkra av dem. Du kan säkert komma på en användning för den tredje, typ ett strykjärnsuttag.

[länk]

314 kr på elbutik.se

Om du har QuickConnect så är det inte säkert att Garos komponenter passar så bra.
Ja jag kommer köra på det till gruppen som jag nämnde först :)(y)
Dock behöver jag köra en tvåfasgrupp till ugn och micro som idag delar på samma fas och ständigt löser ut, och då behöver jag bara en 2-polig.

De jag har nu är Hager MCS110 och vad jag kan läsa mig till är det QuickConnect. I värsta fall beställer jag båda och skickar tillbaka om det inte funkar (om det är fri retur dvs)
 
tommib
Drar du tvåfasgrupp kan du lika gärna dra en trefasgrupp. Det är bara en extra ledare och det går med stor sannolikhet i röret. Som du märkt är trepoliga dvärgar betydligt billigare än tvåpoliga, helt enkelt för att de är vanligare.

Om du bor i Stockholm så har Hornbach Hager dvärgbrytare på hyllan, åtminstone i Botkyrka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.