C
MKAR mattias_karlsson skrev:
Motförslaget var då att för att vi ska känna oss tryggare att åka titta på stugan igen, och ta med någon mer kunnig person.
Löjligt, det är ju i praktiken samma sak med skillnaden att de nu förnekar dig ensamrätt till objektet fram till denna nya visning.
 
C cpalm skrev:
Löjligt, det är ju i praktiken samma sak med skillnaden att de nu förnekar dig ensamrätt till objektet fram till denna nya visning.
Då stugan också ligger över 20 mil bort var vår kommentar att säljaren skulle acceptera vårt bud. Den diskussionen kom inte så långt då vi cirklade tillbaka till en riktig besiktning...

Kan tillägga att vi i så fall kunde åka upp dagen efter, alltså med väldigt kort varsel och mycket svårt att få med någon ytterligare person. inte helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Löjligt, det är ju i praktiken samma sak med skillnaden att de nu förnekar dig ensamrätt till objektet fram till denna nya visning.
I praktiken är det väl inte det. För när kontrakt har skrivits lär mäklaren ta bort huset från Hemnet och meddela de andra intressenterna att det är sålt. Det kommer också att registreras i Booli med en försäljningssumma till allas beskådan. Att backa den processen är tungrott för säljarna om TS väljer att hoppa av. Och tidsaspekten. Ni är vi i slutet av augusti.

Men en kompromiss kunde vara konstaktsskrivning, 5 dagars öppen besiktningsklausul och behålla objektet ute till försäljning. Om det ens är möjligt.
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Vi kan ju bara spekulera i vad skälet är till det säljare/ mäklare gör. Ägaren säljer till den som den vill sälja till. Det kan finnas flera skäl till att det som händer. Den konspiratoriskt lagde kan tro att det finns en avgörande brist som inte är känd. Ett mer troligt skäl är nog att det förekommer att köpare lägger höga bud med krav på besiktningsklausul och sedan använder besiktningsresultatet till att framföra krav på rejäl prisreduktion. Säljaren får då en svår sits att antingen acceptera prisreduktion eller starta om försäljningen. Här rör det sig om ett enkelt fritidshus i ett område där praxis förmodligen är enklare besiktning inom bekantskapskretsen. Om ni är osäkra ska ni nog följa denna känsla och inte köpa utan besiktning och släppa detta objekt. En alternativ möjlighet skulle kunna vara att ni snabbt tar kontakt end en besiktningsman och gör en besiktning och först efter detta avgör om ni lämnar bud eller ej, då slipper köparen risken för krångel med ett kontrakt med besiktningsklausul som rivs upp efter besiktningen. Men ni bör vara öppna med detta förfarande gentemot säljaren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men en kompromiss kunde vara konstaktsskrivning, 5 dagars öppen besiktningsklausul och behålla objektet ute till försäljning. Om det ens är möjligt.
Ja, det borde inte vara något problem om det är så de vill göra.
 
Vi har nyligen köpt ett fritidshus. Jag valde att inte lägga pengar på en besiktning, utan anlitade en lokal snickare som jag sedan tidigare har en bra kontakt med. Jag var tydlig med att jag ville ha hjälp med en ”informell” besiktning, att jag alltså inte kan kräva ansvar om han missat något. Vi tittade på huset någon timme innan kontraktsskrivning. Men jag tycker mig ha skapligt bra koll själv. Det finns en del i övrigt att önska på el sidan. Men inget som verkar jätteakut.

Och han pekade på en del saker som var oväntat bra, inga ytterligare problem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men en kompromiss kunde vara konstaktsskrivning, 5 dagars öppen besiktningsklausul och behålla objektet ute till försäljning. Om det ens är möjligt.
Det tror jag inte funkar. Säljaren har ju då ingen rätt att sälja till någon annan om inte köparen häver köpet och en mäklare är nog inte jättesugen på att ha ett objekt ute som man inte kan ta emot bud på. Någon dag kanske man kan göra så, men knappast en hel vecka.

Men som du och andra sagt, många är nog vana vid snabba puckar, så det kan nog tänkas gå att göra någon abrovink.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag inte funkar. Säljaren har ju då ingen rätt att sälja till någon annan om inte köparen häver köpet och en mäklare är nog inte jättesugen på att ha ett objekt ute som man inte kan ta emot bud på. Någon dag kanske man kan göra så, men knappast en hel vecka.
Jag har också den känslan att mäklaren är rätt bakbunden av rutiner inom sitt företag (eller franchisekontrakt) samt god mäklarsed.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man har ingen rätt att få köpa ett hus, och därmed inte heller att få besiktiga det. Vill inte säljaren sälja till en står man utan motmedel.

Sen vill jag minnas att mäklarna har i sina etiska regler att hjälpa en köpare att få till stånd en möjlighet att utföra sin ”plikt” att besiktiga objektet, men det är ändå säljaren som bestämmer.
Nej precis. Vi sålde inte vårt hus till den med högsta budet.
 
Vi försökte köpa ett relativt nybyggt hus förut. Säljaren ville inte ha besiktningsklausul och sålde till en annan på samma bud istället. Förstår det men ändå segt för oss
 
Ser egentligen inget problem här. Det de i princip gör är att erbjuda er att besiktiga huset innan ni gör affär och inte efter. Sedan om ni har någon kunnig släkting som gör det eller om ni anlitar någon spelar ingen roll. Så här tycker jag att alla husaffärer bör gå till.
 
  • Gilla
Mortsken och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle absolut också försöka få till en försäljning utan besiktningsklausul om jag ska sälja. Inte för att jag tror att det är något fel på mitt hus, utan mer att om någon är intresserad av att besikta huset så har man ju full rättighet att göra det under visning. Om det i ditt fall här handlar om 10kkr som skiljer mellan en köpare som kan tänka sig att betala utan besiktningsklausul jämfört med en annan som absolut vill besikta men kan lägga 10kkr till så hade det för mig varit solklart enkelt att välja den som struntar i besiktning. Det är ju enklare för mig att efteråt säga att du borde besiktat bättre om det är någon som gnäller över något. Alternativt så kanske den som inte bryr sig om besiktning förstår att ett objekt som är äldre än 1 år kommer ha vissa skavanker och att denna tagit med det i sin beräkning när man köpte objektet och att denne också vet hur man snabbast och enklast åtgärder det den personen tycker är undermåligt.

Så summa summarum, åk dit och besikta själv. Det är ju inte jättesvårt att se om huset verkar kunna stå 20 år till eller om allt är murket och kommer kollapsa de närmaste 2 åren...

Och så såg jag att @lordi just skrev kärnfullt exakt det jag också tycker.
 
C
T tobbbias skrev:
om någon är intresserad av att besikta huset så har man ju full rättighet att göra det under visning.
Hur skulle det se ut om alla spekulanter kom dragande med besiktningsmän på visningarna?
På många orter skulle det inte ens vara möjligt att trumma ihop besiktningsmän så det räcker på visningsdagen.
Ergo skulle spekulanterna börja kräva extra "visningar" för att kunna besiktiga.
Det blir också väldigt dyrt för köparsidan.
Det är ju just för att slippa detta man har ordningen med besiktningsklausul.

Att bara luta sig på att det hade varit teoretiskt möjligt att genomföra besiktningen på visningen är inte en särskilt realistisk ståndpunkt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är lite farligt med sådana klausuler .. vi buda en gång på ett hus som gick upp totalt 950k och vinnaren besikta och ångra sig. Då hade 2 veckor gått. De var inget oväntat som dök upp ens men man har ju rätt att ångra sig hur som helst. Då börja mäklaren ringa runt och de flesta budgivarna hade köpt annat hus eller tappat suget. De fick gå
ned 750k från högsta bud. Vi hade gärna köpt huset men hade köpt ett annat.
 
C
S johd01 skrev:
Jag tycker det är lite farligt med sådana klausuler ..
Det är lite farligt att köpa ett hus utan att undersöka det ordentligt också. Det handlar om en rimlig balans mellan köparens och säljarens intressen.
 
  • Gilla
crillux och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.