Är nöjd med vår Rob 1000 efter lite justeringar av begr.kabel och ojämn gräsmatta.
Men! Skulle önska att den klippte lite bredare än sina 17 cm.
Går det att modifiera den med en större klippskiva eller längre knivar?
Den är ju stor och stark i förhållande till klippbredden och plats finns under den för större skiva.
Att ha en cm längre knivar är enklast utan andra åtgärder och ger då 19 cm klippbredd.
Hur mycket Husqvarna det är i McCulloch vet jag inte men dom har 22cm vilket jag tror den skulle klara.

Har ni några ideer om detta?

Mvh Göran S.
 
Längre knivar (ej original) har jag för mig har skymtat förbi någonstans.
Att börja mecka med knivdisken är enl. mig inte värt mödan.

Varför vill du ändra på på klipparen?
 
R
Vill ställa samma fråga som etompau; varför vill du öka klippbredden? Räcker inte klipparen till som den är? Då har du tyvärr köpt en för liten klippare.

Att byta till en större klippdisk lär minska batteritiden och öka belastningen på klippmotorn. Inget av det låter speciellt bra och det är inte ens säkert att den större klippbredden övervinner den minskade batteritiden så kapaciteten kan mycket väl vara samma (eller mindre) efteråt.

Dessutom minskar du säkerhetsavståndet mellan kåpa och disk med 1 cm.
 
Klippmotorn är nog avpassad till 17 cm klippbredd.

Protte
 
Tack för svaren.
Jag hade tänkt före köp att minsta klippbredd skulle vara 22 cm, tittade länge på Robomov RC 308 med 28 cm klipp men blev varnad av någon här på forumet, började kolla runt och många andra alternativ var slutsålda och mycket dyrare så när Clas hade en kvar i Falun köpte jag den. Kanske gick det lite för fort!
Vi har en yta som körs via autoläget samt 4 st biytor där jag får flytta dit den.
Auto-ytan kan den hinna med på en full dag, kanske några strån kvar men OK. 3 av de andra klaras även på varsin dag och den 4:e behöver två dagar.

Jag förstår att det går åt mera batteri med större skiva och tätare laddningar.
Tänkte bara höra om någon har testat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.