Hej,
Har en 791:E som med jämna och ojämna mellanrum kör över gränstråden (typ bara 5-10cm) och stannar med felkod "utanför arbetsområde" som följd.
Ibland kan det gå 3d dagar, ibland 5 dagar och ibland 1 dag imellan den stannar och det är på flera olika områden. Ser inget kosntigt med gränstråden eller annat.
Något som har ideer eller som varit med om något likande?
 
Kanske ska säga det också att klipparen är installerad i år så det bör inte vara strul med el i klippare eller laddstation än.
 
Svarar mig själv efter att ha läst lite inlägg på sidan.
Kan det vara ide att sätta tyngder i hjul och klippare?
 
Om det är utförsbacke där den går utanför så kan det kanske behövas.
 
G Ganntrader skrev:
Om det är utförsbacke där den går utanför så kan det kanske behövas.
Ok, nja den går över slingan även där det är jämt på gräsmattan.
Fattar inte detta riktigt. Har haft rätt mycket pyssel med den men nu funkar allt utom just detta. Riktigt störigt! Ibland 3-4 dgr och ibland 2h mellan gångerna och på flera olika ställen.
 
V Villstad skrev:
Kanske ska säga det också att klipparen är installerad i år så det bör inte vara strul med el i klippare eller laddstation än.
Ingen Huskvarna som granne?
 
Kolla om du kan få fram diagnosdisplayen för sensorerna, på min av liknande modell trycker jag på siffra 2 på knappsatsen men det står säkert i dina manualer hur du ska göra: https://support.worx-europe.com/sv/hur-kontrollera-kabelsensorerna-på-landroid

Det är inte ovanligt att kablaget till frontsensorenheten (och laddkontakterna) blir dåligt efter några år och då bör det synas på diagnosfunktionen om det är sensorerna som påverkats.

En annan sak som kan störa klippningen är om något av fronthjulen kärvat fast, då har den svårt att manövrera rätt. Har fått byta både frontsensor och framhjulen på svärmors WG796E i år men den har fått arbeta hårt sedan 2015 eller vad det var. Lagren i framhjulen var totalt havererade.
 
E evesve skrev:
Ingen Huskvarna som granne?
Nej, inga grannar alls faktiskt.
 
Hej!

har samma problem att den är utanför arbetsområde. Den går ut från laddstationen och stannar direkt. Sensorerna är vita prickar. Provade göra en ny slinga och lägger man in klipparen i den är dom vita och utanför så blir dom svarta. nån som har nån idé? Frontsensorn är bytt samt det svarta skalet med magnet.
Batteriet är svagt i maskinen. Drivbatteriet är också nästan nytt.
 
  • Display och knappsats på en robotgräsklippare med synliga gräsrester och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en robotgräsklippares gränssnitt med smuts och gräsrester, indikerar ett tekniskt problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johnniea skrev:
Hej!

har samma problem att den är utanför arbetsområde. Den går ut från laddstationen och stannar direkt. Sensorerna är vita prickar. Provade göra en ny slinga och lägger man in klipparen i den är dom vita och utanför så blir dom svarta. nån som har nån idé? Frontsensorn är bytt samt det svarta skalet med magnet.
Batteriet är svagt i maskinen. Drivbatteriet är också nästan nytt.
Hur kör den innanför provslingan?
 
Jonathanr Jonathanr skrev:
Hur kör den innanför provslingan?
den säger samma sak utanför område
 
J Johnniea skrev:
den säger samma sak utanför område
drar jag den utanför området jag skapat så prickarna blir svarta startar den
 
J Johnniea skrev:
drar jag den utanför området jag skapat så prickarna blir svarta startar den
så den startar utanför området, men blir ju ”galen” och snurrar samt går in i väggar tills den säger ifrån utanför område igen.
 
  • Närkontakt av en smutsig knappsats och digital skärm på en robotgräsklippare med gräsrester och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johnniea skrev:
så den startar utanför området, men blir ju ”galen” och snurrar samt går in i väggar tills den säger ifrån utanför område igen.
Jag delar en länk till dig som jag använde mig av vid samma problem i somras.

https://wiki.worx.com/sv/hur-kontrollera-kabelsensorerna-på-landroid

Om du har en hel frontsensor och en korrekt ikopplad laddstation med slingan rättkopplad och sitter i ordentligt så funderar jag på om din slinga runt hela trädgården är av eller ger för svaga signaler till roboten, därav felmeddelandet.
Om du nu faktiskt har den innanför området :D

För oss löste det sig med helt ny slinga, vi hade förlängt området för den ett par gånger och tillslut hade vi för mycket skarvkopplingar. Jag har inte bytt eller reparerat en enda del på själva roboten.

Mvh, Jonathan
 
Jonathanr Jonathanr skrev:
Jag delar en länk till dig som jag använde mig av vid samma problem i somras.

[länk]

Om du har en hel frontsensor och en korrekt ikopplad laddstation med slingan rättkopplad och sitter i ordentligt så funderar jag på om din slinga runt hela trädgården är av eller ger för svaga signaler till roboten, därav felmeddelandet.
Om du nu faktiskt har den innanför området :D

För oss löste det sig med helt ny slinga, vi hade förlängt området för den ett par gånger och tillslut hade vi för mycket skarvkopplingar. Jag har inte bytt eller reparerat en enda del på själva roboten.

Mvh, Jonathan
det skulle jag kunna köpa, men då borde den gå i min lilla cirkel som jag gjorde med en ny kabel och visa svarta prickar innanför och vita utanför?
För mig blir det tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.