Hej!

Ok, jag tror jag är med på ditt resonemang! Givetvis har du helt rätt ... om vi snackar tomtgränser (alltså 4m från grannar, 6m från gatan). Men takutsprånget räknas ju inte som del av ytan och påverkar därför inte storleken på plattan, endast hur man placerar plattan på tomten för att inte inskränka på tomtplaceringsgränserna.

Alltså, vi kommer inte placera plattan (så som vi tänkt med bara tomtritningen till hjälp) så att vi precist landar på 4m-gränsen, alltså borde det inte vara något problem om takutsprånget är 0.5 eller 1 m.
Förstår du hur jag menar?
 
Jag förstår vad du menar...men... Det är skillnad på byggyta och din betongplattas yta!!!

Ser du huset uppifrån, färdigtbyggt så får du din byggyta=1/5.

Lycka till
 
Enligt standard för hur man mäter, så mäter man fasadliv ovanför sockeln, mindre utskjutningar som taksutsprång räknas inte med. Balkonger under 3 meters höjd räkna med, mellan 3 och 5 meter om de sticker ut mer 1,5 meter, och inte alls om de ligger högre än 5 meter.

Carport och garage räknas med i byggnadsytan.

När det gäller garage och liknande så finns det ofta en tillägsbestämmelse i detaljplanen som säger att utöver byggnadsytan får man uppföra garage på maximalt xx kvm.

Men takutsprång och liknande tar man bara med när man kontrollerar att huset inte står för nära en gräns eller liknande.
 
Tack hempularen - då har jag tänkt rätt! :)
 
Svar till Joppe:

Enligt Huddinge kommuns byggnadslovsenhet (snackade med en tjej där idag) så gäller 1/5-delsgränsen (alltså 158,4 kvm) endast för plattan, medans huset som sådant får vara upp till 200 kvm (blir till att bygga på höjden alltså) max 2-våningar (3 om man räknar med en källargrund).
 
Har ni pratat med Pana på Huddinge kommun?
Den tjejen/kvinnan är jättebra att ha att göra med men är ganska hård.
Det här med 6 meter från gatan kolla detta 2 gånger eller 3, vi har iof 12m prickmark som vi ska ta hänsyn till men det började med 13m sen var det 12m sen 8m och till sist var det 12m som var det rätta men man ser att det kan lätt bli fel 8)
Vi är i full gång med att skaffa bygglov nu inväntar vi nybyggkartan nästavecka sen är det fullfart med att få in bygglovet innan semestern.

/M

 
Hej Micke!

Tack för tipset. Vet inte vad tjejen jag snackade med hette, men vi satt 30 min i telefon och hon kollade allt noga på datorn samtidigt som vi snackade. 6m prickgräns var det. Men det blir nog inte den tomten. Läget är kanon! Men tomten såg lite svårarbetad ut.

Så nu kikar vi lite längre ut i Huddinge, finns ett par tomter i Glömsta som ser intressanta ut. Känns som att Huddinge är mest intressant pga priser i förhållande till läget.
 
Det låter som henne hon är jättenoga med allt och det är bra.

Va kul med glömsta kanske, vi köpten en tomt där för några veckor sedan!

/M
 
Vi var oxå och kollade på den tomten. Det lät ju bra och kanske såg hyffsat ut lite för brant tycker jag för att kunna anlägga en bra tomt. Men det stora minuset är ju att den ligger i norr sluttning vilket gör att det kommer bli mörkt och fuktigt.
Placeringen av huset görs ju fördelaktligen så högt upp som möjligt. Men om jag inte minns fel går det ju en gång väg alldels bakom tomten.
 
Ingen riktig gångstig bakom tomten, däremot upptrampad skogsmark.
Vi har mest sett fördelar med tomten ;D
Visst är det bästa att placera huset rätt långt upp på tomten, men tomten är rätt stor oc hsträcker sig rätt långt upp, så det är inga problem. Och visst är sluttningen mot norrsidan, men då får man världens finaste läge för en veranda på baksidan av huset med sol hela dagen och dessutom insynsskyddad - inga grannar så långt upp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.