Fast tiden har man väl just till sånt här, lära sig och testa nya saker? ;)
Vad menas med "plugg" i sammanhanget?
 
Plugg är den du plastar runt och sedan tar bort, ytan på insidan av badtunnan blir lika bra som ytan på pluggen
 
it-snubben skrev:
Efter mycket slipning av sista lagret plast så var det äntligen dags att börja måla.

Jag målade med Biltemas Epoxigrund vilket förhoppningsvis ska skapa ett tillräckligt skyddande skikt.

[bild]

Minst 5 lager epoxigrund ska på så varannat lager färgas med ett pigment så att det är lätt att se vart det är, och inte är, målat redan. Viktigt att det blir heltäckande.

[bild]
Hej
Jag tänkte göra samma sak med våran badtunna i sommar.
Har en fundering, hur många lager med glasfiber och polyester behövs det?
 
Oj. Jag har visst missat att det kommit en fråga i den här tråden.

Jag har inte jättekoll på exakt hur många lager det blev men jag gissar på 4-5. Jag körde på tills jag tyckte det var tjockt nog viket antagligen är lite tjockare än nödvändigt .

Eftersom det inte är någonstans som plasten ska vara självbärande så tror jag inte tjockleken är jättekritisk ur stabilitetsynpunkt. Även om den tjocklek som blev säkert skulle hålla baljan fristående också. Tätningsmässigt så räcker det gott.
 
Hej, gammalt inlägg men provar att fråga ändå!

Kommer du ihåg hur lång tid att göra detta?

Fick tag i en tunna gratis och tog hem den och fyllt upp den, nu efter 3 dagar i ständigt fylld med vatten så har botten på badtunnan släppt fram sprickor så det forsar ut vatten under!

Vet inte hur jag ska göra än detta, så undrar bara hur lång tid det tog att göra detta?

Mvh Robert
 
T Teleportgubben skrev:
Hej, gammalt inlägg men provar att fråga ändå!

Kommer du ihåg hur lång tid att göra detta?

Fick tag i en tunna gratis och tog hem den och fyllt upp den, nu efter 3 dagar i ständigt fylld med vatten så har botten på badtunnan släppt fram sprickor så det forsar ut vatten under!

Vet inte hur jag ska göra än detta, så undrar bara hur lång tid det tog att göra detta?

Mvh Robert
Oj, hur länge det tog? Ja det var ju ett tag sedan så minnet kan ju svika lite men jag har för mig att jag nog höll på en upp till en månad totalt.

Det som tog mesta tiden var väntetid mellan varje lager. Själva plastningen av varje lager tog någon timme varje tillfälle, plus slipningen för att rugga upp ytan inför varje lager.
 
  • Gilla
Teleportgubben
  • Laddar…
Hej. Hittade din gamla tråd och är bara nyfiken på hur bygger står sig i dag?
 
ulfand ulfand skrev:
Hej. Hittade din gamla tråd och är bara nyfiken på hur bygger står sig i dag?
Hej. Trevligt med besök i tråden.

Jodå, den står sig jättebra. Jag upplever att plasten i stort sett ser likadan ut idag som den gjort ända sedan jag plastade. Träväggarna är lite blekare på utsidan bara, vilket givetvis är en effekt av 7 år i solen, men eftersom de aldrig blir blöta så har det inte påverkat deras skick alls.

I morse fick jag fram "minne" på Facebook att jag höll på med tunnan 7 år tillbaka så jag påmindes ju om att det är ett tag sedan.

Jag var på väg ut för att ta ett kort men noterade att den var lite "för" skräpig för att passa att lägga ut en bild på :thinking:

Ett lock skulle passa bra att bli nästa projekt...
 
Härligt att höra!

Jag står i valet och kvalet vad jag ska göra med min gamla tunna. Alternativen är att bygga en ny i trä, köpa en färdig plastinsats eller göra som du gjort. Det jag funderar på och som också lyfts i tråden tidigare är ju hur färgen reagerar på 40 gradigt vatten. Känns ju inte så fräscht att stoppa ner barnen i något som kanske ger ifrån sig något. Har du märkt av något alt har du kollat upp det?
 
ulfand ulfand skrev:
Härligt att höra!

Jag står i valet och kvalet vad jag ska göra med min gamla tunna. Alternativen är att bygga en ny i trä, köpa en färdig plastinsats eller göra som du gjort. Det jag funderar på och som också lyfts i tråden tidigare är ju hur färgen reagerar på 40 gradigt vatten. Känns ju inte så fräscht att stoppa ner barnen i något som kanske ger ifrån sig något. Har du märkt av något alt har du kollat upp det?
Jag upplever inte att färgen på något sätt har påverkats av varmvattnet.

Jag har visserligen inte kollat upp det, med tex kemikalietester, men jag har definitivt inte märkt av någon som helst påverkan på vattnet och inte heller någon kvalitetsförändring av målade ytor.

Jag skulle själv inte vara orolig (eller snarare, jag är inte orolig) för att färgen skulle avge något farligt. Jag förlitar mig på att den färgen är avsedd för att målas på glasfiber och båtskrov. I de fallen är ju dessutom färgen i ständig påverkan av vatten vilket inte är fallet med en badtunna som man fyller med nytt vatten vid varje bad och där mellan låter stå torr.
 
Hej!

Några år senare men jag testar :) jag ska snart dra igång med ett badtunneprojekt där jag ska plasta insidan. Ser att du använt glasfiber, polyester och epoxifärg. Är det glasfibermatta eller glasfiberväv du har använt?

// Peter
 
it-snubben it-snubben skrev:
Hej,

Jag använde glasfibermatta:

[länk]
Tack för svar!
 
it-snubben it-snubben skrev:
Efter mycket slipning av sista lagret plast så var det äntligen dags att börja måla.

Jag målade med Biltemas Epoxigrund vilket förhoppningsvis ska skapa ett tillräckligt skyddande skikt.

[bild]

Minst 5 lager epoxigrund ska på så varannat lager färgas med ett pigment så att det är lätt att se vart det är, och inte är, målat redan. Viktigt att det blir heltäckande.

[bild]
Nu är tråden ganska gammal men provar ändå. Ditt inlägg har fått mig att göra samma sak 😃. Men nu är jag vid målning och undrar hur du gjorde för att pigmentera epoxi?
 
HP76 HP76 skrev:
Nu är tråden ganska gammal men provar ändå. Ditt inlägg har fått mig att göra samma sak 😃. Men nu är jag vid målning och undrar hur du gjorde för att pigmentera epoxi?
Jag använde Biltemas färgtillsats för epoxiprimer. Några droppar räcker för att ge primern en annan nyans. Enda syftet är ju att lätt kunna se att det har blivit ett heltäckande lager.

Flaska med etikett för färgtillsats, huvudsakligen på svenska, används för epoxiprimer, 20 ml, står på ribbat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.