Vill ljudisolera min utedel som är monterad på min garagevägg och vetter ut mot grannens tomt.

Har precis byggt ett plank mot grannen och har lagt liggande trall just den sektionen där utedelen står. Men tänker mig att jag även skall isolera mellan stolparna och sidan sätta liggande trall på min sida.

Vad ger bäst resultat? Vilken isolering skall jag använda? Har förstått att det helst bör vara helt tätt vilket gör att springorna mellan trallen som kommer att uppstå inte är att föredra.

Tänker mig därför lager enligt följande:
1.Liggande trall
2. Skiva utegips
3. Mineralull (tål det att vara utomhus? Viss fukt och väta lär ju komma in..)
4. Liggande trall

Åsikter om det?
 
Mineralullen kommer att hålla men trallen blir rätt fuktig. Markisoleringsskiva har lite högre densitet så den är nog att föredra. Sen är det en fråga om hur tätt det blir och hur stort planket är för att det ska få någon vettig effekt.
 
Just där utedelen sitter är det inget jätteplank utan har övergått till ett högre räcke egentligen. Så det är typ 150cm högt och 250cm brett just där jag tänker isolera.

Det blir vad det blir men vill göra så gott det går med dessa förutsättningar. Någon effekt bör det ge...

Markisoleringsskiva, du tänker typ cellplast? Är skeptisk till att det verkligen ger bra ljuddämpning?

Utomhusräcke som planeras för isolering bredvid hus och utedel, synligt i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag ställer mig tveksam till om det kommer ge en märkbar effekt alls när det är såpas lågt så ljudet kommer med lätthet ta sig runt. Helst skulle planket varit 1m högre och tätt mot marken.

Kör på men håll nere förväntningarna
 
Fullkomligt bortkastat att försöka bullerdämpande med hjälp av det ”staketet”
Enda som funkar är att dämpa så nära bullerkälla som möjligt.
Och mineralull eller annan isolering kommer inte ha någon som helst verkan i ett ”bullerplank”
Ljudet är oavsett studsa på planket och tillbaka mot väggen och över till grannen, du lär behöva ett 2,5 meter högt helt tätt plank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.