Hej!

Sitter och planerar ett framtida hus och har satt upp ett utkast på en möjlig planlösning. Målet är att ha ett smalt hus vilket är utmanade vad gäller planlösningen. Någon som har några spontana tankar vad som kan förbättras ?

//Henrik
 
  • Ritning av ett smalt hus med planlösning inkluderande kök, vardagsrum, badrum och flera sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Varför ska huset vara smalt?
Kolla vilka Skanör från Trivselhus, gillar den planlösningen
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag skulle överväga att spegelvända sovrumsdelen, dels gissar jag att det är mycket sol på uteplatsen och då blir sovrummen väl varma, dels är det inte kul för barn att känna sig bevakade av föräldrar och andra vuxna som sitter på uteplatsen.

Inget badrum ser ut att uppfylla tillgänglighetskraven.

Det måste finnas en ho i samma bänklängd som hällen.
Det ser på tok för trångt ut kring hällen.

Mycket yta som går bort i korridorer och passager.

Brist på klädförvaring i stora sovrummet och brist på förvaring generellt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Toa i masterbedroom?
 
Om målet är att ta fram ett smalt hus varför har ni då valt att lägga det i vinkel? Husets ”smalhet” försvinner ju i och med vinkeln.

Generellt så ser de flesta ytor ut att vara väldigt trånga, som nämnts tidigare ser dusch/WC-utrymmena inte ut att klara tillgänglighetskraven.

Skulle vara intressant att höra era tankar kring varför huset ska vara smalt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej! Tack för all bra respons =)

Valet att göra huset smalt är rent estetiskt. Vi har fastnat för proportioner som skånlängor har och att man får ett härligt ljusinsläpp. Vi är beredda att förlora lite yta på grund av behovet av korridoren.

Vi har tänkt några vändor kring placeringen av sovrummen och valt att lägga dem åt sidan med sjöutsikt. Det blir tidig morgonsol men ingen kvällssol. Insynen är begränsad.

Köket var visst inte enligt den senaste versionen. Någon som vet om det är ett strikt krav att diskho och häll måste vara på samma sida ? Har sett minst en bild från en nyproduktion där häll och diskho ej var på samma sida i ett paralellkök...
En annan lösning skulle kunna vara en häll med integrerad bänkfläkt. Någon som vet om dessa fungerar i praktiken om man lagar mycket mat ? Undviker helst att hela vardagsrummet luktar bacon =)

Det stora badrummet uppfyller tillgänglighetskraven. Det är 1,7 meter brett och 3,5 meter långt.

Tanken är att vuxensovrummet är det som ligger närmast köket/vardagsrummet, och där har vi planerat för garderober.

//Henrik
 
  • Ritning av en hustavla med detaljerade mått, kök intill vardagsrum och sovrum med sjöutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vad är alla parallella strecken inne i tvättstugan?
 
BirgitS
H hentu065 skrev:
Vi har tänkt några vändor kring placeringen av sovrummen och valt att lägga dem åt sidan med sjöutsikt. Det blir tidig morgonsol men ingen kvällssol. Insynen är begränsad.
Blir det en uteplats i väster med kvällssol också?
Det är rätt ofta som kvällssol är nödvändigt för att man ska kunna sitta ute på kvällen.

H hentu065 skrev:
Någon som vet om det är ett strikt krav att diskho och häll måste vara på samma sida ?
Så vitt jag vet så är det ett säkerhetskrav eftersom allt för många skållningsolyckor har skett när folk gått med en pastakastrull över golvet och snubblat till eller krockat med ett litet barn. Så ha det för er egen säkerhet. Däremot räcker det med en liten utslagsvask (15-20 cm bred).

H hentu065 skrev:
En annan lösning skulle kunna vara en häll med integrerad bänkfläkt. Någon som vet om dessa fungerar i praktiken om man lagar mycket mat ?
Det finns flera som har varit nöjda med sina bänkfläktar i forumet.

H hentu065 skrev:
Det stora badrummet uppfyller tillgänglighetskraven. Det är 1,7 meter brett och 3,5 meter långt.
Nej, det uppfyller åtminstone inte kravet på fritt utrymme på ena sidan av toaletten.

Gången i tvättstugan måste vara minst 120 cm bred, tillgänglighetskrav, 130 cm om det inte går att vända med rullstolen längst in. Vet inte så kolla upp om dörren till tvättstugan måste gå utåt.
I tvättstugan bör det man använder mest (tvättmaskin, städskåp) vara närmast dörren och det man använder sällan (VP och VVB) vara längst in.

Även om ni själva inte har behov av två bra barnsovrum så kan det vara lämpligt att se till att man har det så att det inte sänker andrahandsvärdet.
Alla sovrum ska ha inåtgående dörr.

H hentu065 skrev:
Valet att göra huset smalt är rent estetiskt. Vi har fastnat för proportioner som skånlängor har och att man får ett härligt ljusinsläpp. Vi är beredda att förlora lite yta på grund av behovet av korridoren.
Det är svårt att få till bra planlösningar i skånelängor och det kan vara värt pengarna att anlita en arkitekt.
Ni har en lång och mörk korridor där man verkligen inte märker av något härligt ljusinsläpp. Att man har kök och vardagsrum i en smal del för att få ljus från båda håll betyder inte att man måste ha det i sovrumsdelen där man aldrig har ljus från två håll och det blir svårt att få till bra rum.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad är alla parallella strecken inne i tvättstugan?
Det är potentiella tvättlinor
 
Som nämnts så kan jag rekommendera starkt att ta in arkitekt. Vi gjorde det inför en rejäl renovering där vi gör om planlösningen helt.
Det slutade med att vi dissade det mesta av arkitektens förslag, men vi lärde oss mycket om hur vi skulle tänka med linjer genom huset, och en massa regler varav vissa redan har nämnts. Tex att handtagssidan av dörrar ska ha min 30 cm fritt utrymme innan vägg, bänk eller annat fast kan hindra en rullstolsbunden att komma fram och kunna öppna dörren obehindrat. Detta gäller båda sidor av dörren.

Här kan du läsa om mått för hygienrum. Gäller för minst ett av rummen, förslagsvis det nära entrén.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...overkets-byggregler/tillganglighet/hygienrum/

Det kostade oss ca 9000 extra med arkitekt, men vill påstå att vi lätt får igen pengarna med tanke på den ökade livskvaliteten huset ger.
Konstruktionsritningarna blev dyrare på drygt 10k. Bygglovsritningarna gjorde jag själv.
Även VA-ritn. gjorde jag. Kollade på något jag hitta på nätet, gissade lite och har inte följt den ett smack. De ville kanske ha den för att se att jag inte missat den delen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.