Som rubriken säger. Jag är väldigt glad över att ha en insynsskyddad tomt med hög häck. dock är en tomt bredvid mig "ledig". Kan kommunen smälla upp ett 3-vånings bostadshus där utan att man har något att sätta emot?

Detta skulle medföra full insyn i min trädgård, pool, vardagsrum mm.
 
Beror lite på, även om kommunen skulle vara byggherre så gäller detaljplaner och bygglovsregler. Men om dom följer dessa så kan dom bygga precis hur dom vill.
 
Claes Sörmland
Och detaljplaner kan ändras. Ett kommunalt styre som vill något i byggväg låter sig inte stoppas av nån futtig privatperson. Kommunen kan vara en mäktig fiende.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jarlhov skrev:
Länk till gammal detaljplan finns här om någon orkar kolla. Det verkar ju dock som att den inte är giltig längre då den är från 1991.

[länk]
Den är giltig tills den ersätts av en ny detaljplan.

Hus med maximalt tre våningar och med en byggnadshöjd på 8,5 m kan byggas i det nordvästra hörnet av kvarteret efter ett bygglovsbeslut.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Den tomten kan du nog räkna med att den bebyggs ganska snart, har för mig att kommunen köpt macken och/eller tomten precis bakom macken för att bygga bostäder på.
 
J jarlhov skrev:
Länk till gammal detaljplan finns här om någon orkar kolla. Det verkar ju dock som att den inte är giltig längre då den är från 1991.

[länk]
Detta är ett utmärkt exempel på en högst giltig detaljplan för att maximera antalet bostäder på en liten tomt. Bor man granne med en tomt där en sådan detaljplan är under utveckling måste man agera vid detaljplanarbetet. Om detaljplanen går igenom kommer alla bygglov som följer denna vara i princip omöjliga att överklaga
 
P Prodigys skrev:
Den tomten kan du nog räkna med att den bebyggs ganska snart, har för mig att kommunen köpt macken och/eller tomten precis bakom macken för att bygga bostäder på.
mmm, den måste dock saneras för ett tiotal miljoner först. Vi får väl hoppas att det blir för dyrt. Kommunen äger dessutom inte tomten just nu..
 
Så länge ingen kommunpamp bor i närheten är risken stor att det byggs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.