Hej,

jag har som många andra tänkt använda min klädkammare som tekniknav, och behöver använda vinden för att nå andra ställen i huset. Jag har läst flera andra trådar om samma sak, och vet i stora drag hur jag behöver göra. Det jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut är om jag bör avsluta röret under isoleringen och gå upp med kablarna där isoleringen är delad, eller om jag bör dra röret genom isoleringen och avsluta ovanför. Jag bifogar en slarvigt ritad bild på hur jag menar och hoppas att någon kunnig förstår :)

Extra info om projektet:
Jag tänker använda ett 40 mm avloppsrör som jag sågar i lämplig längd (beroende på om det slutar under eller över isoleringen). Jag kommer att täta röret med silikon runt om inne i klädkammaren och tejpa röret mot fuktspärren på vinden med speciell tejp avsett för detta. Jag trycker in lite isolering i röret nerifrån och tänkte också gladpacka/plasta för säkerhets skull. Det går såklart att täta ännu bättre, men jag vill kunna lägga till kablar enkelt när det behövs. Det kommer att gå en del närverkskablar och några högtalarkablar i röret. Det finns mekanisk frånluftsventil i klädkammaren så det bör vara ett undertryck tänker jag. Finns det någon större risk med projektet som jag missat eller bör känna till?
 
  • Handritad skiss som visar två alternativ för kabelföring i isolerad vägg, med avloppsrör och fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade samma fundering, men det slutade med att jag borrade ett så litet hål som möjligt separat för varje kabel. För t.ex runda nätverkskablar blir det automatiskt en acceptabel tätning. Ska jag lägga till en kabel får jag helt enkelt borra ett hål till. Jag har mekanisk frånluftsventilation och har undertryck i hela huset.

Edit: "innertaket" i utrymmet jag använde är en spånplatta.
 
Eftersom du vill ha access till röret i fortsättningen så vill du ha mynningen ovan isoleringen.
Rent tekniskt så spelar det ingen roll så länge du tätar röret för luftrörelser (tex med en plastpåse i ena änden).
 
Jag har gjort samma sak, satt en korskoppling i ett förråd. 40mm avloppsrör genom innertaket. Jag har inte någon ångspärr så för min del behövde jag inte tejpa något, men har tätat runt röret med silikon. Tryckte i lite isolering i röret när jag hade dragit kablarna och satte på ett större rör med lock som "hatt" och tätade även där med isolering. Lätt att ta bort den dagen man behöver komma åt för att sticka ner fler kablar och jag tror det håller tätt nog.

Röret sticker upp ett par dm ovanför isoleringen för att komma åt enklare och eventuellt kunna lägga i mer isolering i framtiden. Sen sitter kablarna i takstolarna och ligger i ett rör sista biten ner igenom isoleringen och ner i rummen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.