Tack för era svar! Det verkar som om att jag har lite väl hög förbrukning,  (uppvärmning & hushållsel) trots allt. >:(

Frågan är bara vem "tar man upp det med"??

Kvalitetsansvarig?
Husleverantör? /( totalentrepenad).
Eller kanske rent av sambon..... ;)

Tacksam för råd, helst goda inga dyra!

Trevlig helg!

Ps bor också i göteborgsområdet ds.

Gagga
 
Jag skrev inte att mälarenergi var billigast utan ville visa på en metod att förhandla ner priset och utnyttja prisnedgångarna på el. Jag skulle givetvis ha skrivit ""vissa bolag" istf "mälareenergi". Vissa bolag har tabeller på hur det rörliga priset varierat de senaste åren. Där kan man utläsa att trenden med lägsta priset på sommaren bröts, precis som det nämnts i svaren
 
Tips till Gagga: Börja med att ta reda på fördelningen mellan hushållsel och uppvärmning!

Det låter kanske lite futtigt att släcka i rum där man inte befinner sig. I synnerhet som man "släcker" ljuset med stegljus dimmer...
;)

 
[quote author=billy_baver link=1164101472/15#21 date=1164628169]Tips till Gagga:  Börja med att ta reda på fördelningen mellan hushållsel och uppvärmning!

Hej!

Vet du möjligen hur man kollar det? :-?...

Mvh Gagga

 
Enligt nibes hemsida så skall besparingen med din luft/vatten pump ligga på ca. 6500 - 9500 kWh/år ...

Avgörande för förbrukningen är ju uttaget, hur varmt har du i ditt hus, är värmepumpen optimalt justerad osv...

Angående elpriset så har det börjat vandra nedåt nu och spås fortsätta så, men ett omslag till en kall vinter kan snabbt stoppa den nedåtgående trenden...
Mitt tips är att välja ett rörligt månadspris och följa trenden på Noordpool för att direkt du kan se en uppåtgående trend igen nypa ett fastprisavtal med någon aktör som har bra priser, gärna med omteckningsrätt!

Lycka till!
 
Gagga: Jämför din förbrukning en period mitt i sommaren med en lika lång period mitt i vintern! Mellanskillnaden borde vara ungefär identisk med den energimängd som åtgår för uppvärmning.
 
Jag sa:
Vad gäller de rörliga priserna är priset ofta lägre på sommaren
pappskallen skrev:
Nja, tittar man historiskt på det bolag jag har så stämmer inte detta.

2005 fick man det lägsta priset i januari och februari

2004 fick man det lägsta priset i december och oktober, dyrast var det i augusti och juni :surprised:, men visst, rent teoretiskt borde det ju vara just som du beskriver det och jag blev förvånad när jag läste igenom siffrorna själv.
Hur menar du att två år med andra säsongsmönster motsäger det jag sa, att de rörliga priserna ofta är lägre på sommaren?

Om du går tillbaka och tittar på de senaste 10 åren ser du att det flera gånger är lägre priser på sommaren på det rörliga priset. 2003 var botten i juni, 2002 var botten i juli. Till och med de åren du nämner hade faktiskt lägre priser under juli än under året i genomsnitt, men de lägsta bottnarna kom under annan tid.
 
Ang. omförhandlingsrätten:

Det är bra att frågan varit uppe här för den kräver sin förklaring. Inte är det så att Fortum och Vattenfall ger bort något till kunderna. Ett 3-årigt avtal med omförhandlingsrätt innebär att du vid ett framtida tillfälle kan teckna ett nytt 3-årsavtal till då gällande 3-årspriser. Du kan inte bryta avtalet utan att ersätta elleverantören. Detta innebär att du blir låst till det bolaget för ytterligare 3 år.

Såsom boende i mellanmjölkens land har jag ett s.k. villamix-avtal med Telge Energi, där jag får 50 % spotpris med ett fast påslag och 50 % fast pris, i mitt fall på 1 år. En rimlig blandning tycker jag!

För diskussionen om när priserna är som lägst gäller att spotpriset per månad under 2006 var lägst i maj, sen kommer januari. Augusti är än så länge den dyraste månaden, vilket marknadspriserna idag befäster som ett helårsresultat.
 
Gagga skrev:
Fick idag från Fortum en avstämningsfaktura på 13.800 kr i julklapp!! :surprised:

Vårt nya hus (klart 1/12 2005) på västkusten är på 180kvm, golvvärme Nibe 360P, samt vidbyggt garage/ förråd på 62m2, drar enligt Fortum 25.000 kwh /år. Någon som vet om detta är rimligt?, det kanske det är.
Nåväl det känns bara lite tråkigt att så här i jul tider få en avst. faktura på nästan 14.000 kr. :'( Gagga
Det framgår inte om du verkligen jämfört Fortums beräkning mot mätaren - men jag förmodar att du gjort det  ;). Ingår byggelen i detta? Har du stenhus - för om du har detta får du räkna med att det första/de första åren drar mer energi för uttorkning av väggarna.
Jag flyttade in i april. Byggelen gick på 11.000 kwh (inkl torkning av översvämning). Jag läser av mätaren varje vecka. Mycket intressant  ;). Upptäcker att mindre höjning av golvvärmen ger snabb markering. Stenhus på 106 kvm i två plan med stora fönsterpartier. Gör nu (november) av med 148 kwh/veckan. Stödvärme med liten pelletskamin i vardagsrummet. Ambitionen är att inte överskrida 7000 kwh/år inkl maskinell utrustning, vatten & bastu samt att badrummets golvvärme är ganska hög.

Eon hade dock beräknat att jag skulle göra av med 20.000 kwh/året ...

Om du läser av mätaren varje vecka vid samma tidpunkt kommer du snabbt underfund med var den största eltjuven ligger. Det ger resultat om du drar ner värmen på vissa mindre frekventerade utrymmen/förråd och stänger dörrar.
 
Yonna.

Hej!, byggelen ligger inte med i detta ( iof 1 veckas byggel i skarven innan vi flyttade in ), så detta skall endast vara uppvärmning & hushålls el. Jag har inte läst av mätaren själv :-[... men skall naturligtvis göra detta snarast.

Har ett trähus med stora fönsterpartier, inte överdriven värme c.a 21 grader inne.

Får försöka undersöka detta, men jag tycker sånt här är så jäkla tråkigt bara...

Mvh Gagga
 
Har ni många dimmerstyrda lampor?
 
Ja, ca. 55 st 12v spotlights.

Mvh Gagga
 
Dubbelchecka gärna med elfolk eller någon annan som vet.  Men jag har snappat att en dimmerstyrd lampa forsätter dra full effekt även om man med dimmer styr ner ljusstyrkan till noll.  Effekturtaget upphör först när du bryter strömmen.
 
Då håller jag tummarna för att du blir glad då du läser av elmätaren ::) och kommer underfund med att Fortum endast har preliminärdebiterat dig liksom för mig med Eon som debiterade 3 x min förbrukning. Jag ringde & påpekade detta och fick ny, betydligt trevligare, faktura någon vecka senare.
 
Jag hoppas att Yonnas profetia slår in!! Det hade varit betydligt roligare att lägga pengarna på något roligare än elförbrukning.. ;)

God Jul!!

Gagga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.