Excel
Hej

Undersöker om mitt uttag funkar för induktionsspis som kräver nolla och jord.

Har mätt upp med voltmeter:

Jag får 220 i alla utom mitten och uppe till vänster.

Mellan mitten och uppe till vänster finns det förbindelse.

Visst borde uttaget vara utrustat med både nolla och jord?
 
  • Öppet eluttag med uppmätt spänning för anslutning av induktionsspis, synlig ledningar och kontaktterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt hur har du mätt?
 
Bara lossa uttaget och se hur många ledningar som är anslutna,samt färgerna var dom sitter, noll uppe till vänster, sen ingen betydelse vad det är.
 
tommib
Det ser ju ut att vara fem ledare in men som hempularen sa, exakt hur har du mätt?

Har du JFB? I så fall, upprepa mätningen mellan övre vänstra och jord med JFB avslagen, vad blir resultatet?
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Excel
Jag mätte upp mitten mot höger upp, höger ned och vänster ned, får 220 i voltmetern på alla tre.

Jag mätte också vänster upp mot höger upp, höger ned och vänster ned, får 220 i voltmetern på alla tre.

mätte mitten och vänster upp och voltmetern ger 0 samt piper om jag kollar om det är kontakt.

mätte också upp ohm mellan mitten och vänster upp och det pendlar mellan 0 och 0,01

Har inte jfb mot trefaspropparna, typ värmepump, spis, bastu. Däremot finns jfb mot uttag och belysning.
 

Bästa svaret

tommib
Även detta uttag bör* skyddas av JFB.
Vad får du för resultat vid mätning mellan faserna? Det borde vara 400 V. Det borde för övrigt vara 230 V fas-nolla och fas-jord, det var länge sedan vi lämnade 220 V.

Nolla förefaller finnas men det bör kontrolleras att den är inkopplad rätt i centralen, t.ex. så att man inte råkat lägga den på en nollskena efter JFB men ha propparna före. Testa för all del med JFB av även om du tror att den inte skyddar denna grupp. Om inte annat så kan du hitta ett ev fel på så sätt utan att öppna elcentralen.

* man kanske kan klara sig på att det inte är ett uttag för allmänbruk men jag är inte säker på att det undantaget finns längre. Dessutom är det en väldigt bra idé att ha JFB på spisen.
 
Excel
Jag har 400 mellan faserna.

Har två proppskåp, det ena är inte jfb eftersom det är fasta installationer.

Huset är byggt 1978, var det standard då att dra fram nolla till spis. Jag ser också fem kablar. Allt tyder på att jag har en nolla. Vill inte blåsa sönder en ny spis.

Ska testa och bryta jfb och mäta igen. Bra poäng. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.