Hej!
Jag har en stor (ca 20 kvm) oisolerad inglasad balkong (se bifogad bild). Underlaget är betong. Inglasningen är väldigt tätt så det kommer inte in någon regnvatten eller så. Dock kan det vara lite fuktigt där av naturliga skäl. Tempreturskillnaderna är stora, på vintern är det oftast kallare än ute och på sommaren när solen skiner är det varmare än ute. För 4 år sedan la jag golvplattor (trallar) av akaciaträ från Jula (https://www.jula.se/catalog/tradgar.../golvplattor/golvplattor-av-akaciatra-010164/) och det blev jättefint.
Det som tyvärr hände under sista året är att plasten under dessa trallar har börjat gå sönder (pga tempreturskillnaderna gissar jag) och det blev så med fler och fler trallar så till slut tog jag bort hela golvet nu och vill jag hitta en annan lösning. De lösningar som jag tittat på är följande:
  • Laminatgolv
  • Vinyl
  • Klinkers – det är en större operation så jag vill undvika det
Vad är för- och nackdelar med respektive lösning och viktigast, vad rekommenderar ni?

Tacksam för all hjälp.

Hälsningar
Thomas
 
  • Stor oisolerad inglasad balkong med betonggolv, städutrustning och en krukväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När det gäller laminatgolv så skriver t.ex. Rusta att det inte får läggas i uterum eftersom temperaturen ska vara minst 18 grader och luftfuktigheten max 70 %. Laminatgolv brukar ha en botten av träskiva och det tål ju inte vad som helst.
https://www.rusta.com/se/sv/laminatgolv-autumn-p403013080102.aspx

Har du kollat upp vad tillverkarna/säljarna av vinylgolv skriver?

Själv tycker jag att vår balkongmatta är trevlig att gå på (till skillnad från klinkers).
 
Hej Birgit!
Tack för svaret. Jag har varit runt i olika golvbutiker och pratat med säljare och jag får olika svar, men de flesta (dock inte alla) har avrått från laminat just av de skäl som du anger. Fler tror dock på vinyl då den är gjord av plast, men en del hävdar att vinyl kan skadas av att den kommer att expanders (vid värmen) och dra ihop sig vid kylan. Så det blir inte helt lätt som du förstår...
 
Så här skriver Tarkett, en känd leverantör av golv, om vinyl under denna länk https://konsument.tarkett.se/sv_SE/node/valja-golv-till-fritidshus-sommar-5451

Golv som passar de skiftande miljöer och förutsättningar som fritidshus ofta står inför är tillexempel vinylgolv. De tål spilld saft och leriga barnfötter utan att slitas eller få permanenta fläckar. Dessutom rör de inte på sig lika mycket som trä och laminat på grund av skiftningar i klimat eller temperatur.

Om du väljer ett vinylgolv med klick är det viktigt att du tänker på att vinylklickgolv rör sig efter temperaturen och inte efter fukt som parkett och laminatgolv gör. Därför är det viktigt att du har en så jämn temperatur som möjligt i de rum som du installerar vinylklick i. Större temperaturskillnader kan nämligen orsaka dimensionsförändringar hos materialet


Så det låter inte så bra det heller, eller?
 
BirgitS
Nej, det gör det inte och så här står det i läggningsanvisningen för ett av deras vinylgolv:
Starfloor Click 30 skall inte läggas i våtutrymmen eller ut-rymmen som utsätts för stora temperaturväxlingar, såsom tvättstuga, bastu, badrum eller uterum.
https://media.tarkett-image.com/docs/ID_SE_Starfloor_Click_30.pdf

Går det inte i uterum lär det inte gå med inglasade balkonger som är ändå mer varierande i temperatur.

Du kan inte gå på vad säljare säger utan du måste läsa specifikationer och instruktioner.

Klinkers bygger en del på höjden. Kan det bli problem vid dörren?
 
Jag tror på trallar som du redan har haft. Det är billigt, snyggt och lättlagt. Kan kompletteras med en snygg plastmatta för uthomhusbruk. Kanske köpa något annat märke som ska klara året-runt-användning?
 
Varför inte en nålfiltsmatta? Eller kanske fuskgräs?
 
BirgitS
På ett tidigare ställe hade vi vanlig trätrall, av typ 5 cm breda lister, liknande alltså ett trädäck. De var också sköna att gå på.
 
Trallar har jag redan använt och jag tror plasten under dem är mer eller mindre densamma oavsett märke.

Jag har en hel del bekanta som har uterum där golvet är antingen laminat eller vinyl. Frågan är hur de kan ha det!! Nu är uterum bättre ur fuktsynpunkt än inglasad balkong men skillnaden är kanske inte så stor, eller?
 
Givet ditt första inlägg misstänker jag att du redan har tittat på detta men ställer frågan ändå för säkerhets skull - har du överväg att lägga trall på samma sätt som man lägger en altan?
 
D dht skrev:
Givet ditt första inlägg misstänker jag att du redan har tittat på detta men ställer frågan ändå för säkerhets skull - har du överväg att lägga trall på samma sätt som man lägger en altan?
Hej!
Jag tror inte jag förstår vad du menar med "att lägga trall på samma sätt som man lägger en altan". Oavsett, så har jag inte kollat på fler alternativ än det trall jag la i början, samt de nya alternativ som jag tar upp.

Tacksam för all tips du har!
 
BirgitS
Alltså trall som bara består av trä, ingen plast, lister/regler av trä som spikas ihop.
 
Föreslår också trall. Blir snyggt (smaksak!), skönt att gå på och tåligt. Ta inte tryckt trall utan lärk el något modernare alternativ. Om du tar 28x125 trall och använder dessa som liggande reglar så bygger golvet 56 mm. Om du får plats med det så är det ett bra förslag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
  • Gilla
limmers
  • Laddar…
Vi har köpt sådana här små "trallar" till dottern nu. Står tydligt på dem att de ska tas in på vintern, men i din typ av uterum fungerar de förståss några år iallafall.

Tror också på att bygga riktigt om det får plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.